Advertentie:

Sign in to follow this  
FrontaleJozef

Zwaarder worden

Recommended Posts

Hoi jongens,

ik ben een man van 27 en ik weeg momenteel zo n 90 kg en ben 179 lang. Ik bankdruk nu ong 90 kg, squat 130 kg, Deadlift 130 kg en OHP 70 kg. 

Ik deed altijd een beetje aan bodybuilding maar heb nu een tijdje niks gedaan maar ik wil weer beginnen met trainen en dan wel met powerlifting. Mijn doelen zijn 150 kg bankdruk, 180 kg squat, 220 kg deadlift en 100 kg OHP.

Ik weet dat voor deze resultaten ik een hoop zal moeten aankomen maar nu is mijn vraag: hoeveel zal ik moeten aankomen en hoe snel moet ik hierin zijn? Na het bekijken van een aantal powerlifting voeding en dieet videos werd deze video mij aangeraden in de rechterbalk:

Hij doet een soortgelijke barbell training als ik, en hij zegt dat hij in 1 week 4,3 kg in gewicht is toegenomen dmv veel eten en shakes. Is dit haalbaar en zoja, heeft het nut? zal ik dit ook proberen? het lijkt me een redelijke prestatie... Of zal ik meer richting 1-2 kg per week gaan. 

Ik ga sws de komende 8-10 maanden een programma van Starting Strength volgen en de coach daarvan, Rippetoe raad beginners aan om tot wel 8000 calorien per dag te eten!

Bedankt

Advertentie:

Ik wil je vast uit deze YouTube illusie halen... 4 kg in 1 week aan massa is niet mogelijk met eten en shakes. Zelfs 1-2 kg per week niet. Ik heb video verder nog niet bekeken omdat ik nu in de gym zit. Maar dat wou ik even vast kwijt :)

Ik zal eerder kijken naar de lange termijn. Stel je gaat nu een paar maanden elke week 1-2kg aankomen. Je lifts gaan omhoog je kweekt wat spieren, maar het grootste deel van jouw gewichtstoename is vet (en op het begin wss ook veel vocht). Doe je dit voor een lange tijd dan gaat je vetpercentage echt hoog worden. Een hoog vetpercentage is natuurlijk niet gezond, je voelt je zeker niet fit en het is na een tijdje ook niet goed voor het opbouwen van spiermassa en dus kracht. Dit komt doordat een hoog vetpercentage zorgt voor een hogere oestrogeen waarde en lagere testosteron waarde. 

Vervolgens moet je flink gaan cutten om je vetpercentage weer op een fatsoenlijk niveau te krijgen om daarna weer te kunnen bulken. Tijdens het cutten kan je kracht verliezen of in een beter scenario je kracht behouden maar niet verhogen. Het komt er eigenlijk dus op neer dat je beter minder had kunnen eten en beter had kunnen kiezen voor een aanpak waarbij je voornamelijk spiermassa aankomt en een klein beetje vet. Ik zou eerder gaan voor maximaal 0.5kg per week, met uitzondering van de eerste maand. De eerste maand ga je sowieso wat meer aankomen omdat je weer begint met sporten. Je spiermassa kan de eerste maand sneller terugkomen, omdat je eerder hebt getraind. Daarnaast ga je vocht vasthouden als je begint met meer eten / meer sporten.

Je zegt 90kg bij 179 cm en 90kg bench en 130kg deadlift.
Is dat niet eerder zwaar voor die lengte en die kracht ?
Heb je dan niet een erg hoog vetpercentage?

Ik ben ongeveer even groot, en toen in 90kg kon benchen en 130 kg kon deadliften woog ik 65 kg !

Dus ofwel heb je hele zware spieren, ofwel heb je toch eerder veel vet, :-)

Ik dacht dat de algemene regel was om niet te starten met bulken wanneer je niet onder 10-12% vet zit.
Dat wil zeggen dat je buikspieren beginnen zichtbaar te worden.

Vergeet niet dat bij een laag vetpercentage je lichaam meer testosterone heeft en dat de verhouding van spieraanmaak versus vetaanmaak beter ligt als je als start van een laag vetpercentage.

Daarboven op is veel eten bij een hoog vetpercentage ongezond. Zelfs als je veel sport.

Met andere woorden, bulken voor het bijkrijgen van spiermassa is enkel interessant als je start van een laag vetpercentage.

Weet je je vetpercentage ongeveer ?