Advertentie:

Sign in to follow this  
Peter Wouters

Trainen met lichte gewichten to failure en de recrutering van spiervezels

Recommended Posts

Er wordt wel eens gezegd dat wanneer je to failure traint, het niet uitmaakt hoe zwaar het gewicht is waar mee je traint. Volgens het principe van Henneman worden de kleinste motor units met de daar bijhorende trage spiervezels eerst aangesproken. Bij oplopende intensiteit worden vervolgens de grotere motor units en dus ook de snellere spiervezels aangesproken. Uit dit principe werd dan afgeleid dat wanneer de intensiteit 100% (to failure) is, alle spiervezels worden getraind.

Een eerdere studie gedaan met de bench press toonde aan dat dit maar gedeeltelijk waar is. Een nieuwe studie met een back squat protocol bevestigd dit alweer. De piek motor unit activiteit van 90% 1RM was groter dan 70%, welk op zijn beurt groter was dan 50%. Dit toont weer aan dat wanneer je kracht maximaal wilt, zwaardere gewichten nodig zijn.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26270694

 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Hallo Kyra   Je zou ook eens de Hip Thrust moeten overwegen. Dit is nl DE oefening voor booty growth.     
    • Hoi Kyra, 220cm halterstang is meestal een Olympische maat voor mannen, dit heeft met het gripgedeelte(waar je je handen plaatst) te maken die dan 28mm in diameter is. 200cm halterstang is meestal een gangbare maat voor vrouwen waarvan het gripgedeelte 25mm in diameter is.   Olympische halterstang hebben altijd gewichtschijven nodig met een opening van 50mm, en zijn (meestal) kwalitatief erg goed en fijn om mee aan de slag te gaan, nadeel is wel dat ze duurder zijn dan...   Halterstangen met een schijfopname van  30mm, dit zijn meestal goedkope stangen waarvan de hele stang 30mm is, dus ook je gripmaat. Deze stangen kunnen geen heel groot gewicht aan.   Maar als je net begint met trainen überhaupt, dan is het misschien wel verstandiger om een iets goedkoper setje aan te schaffen om te kijken of je het iets vind.   Je kan bij verschillende sites een kijkje nemen bijv. Gorilla sports Decathlon Helisports Je kan ook op Google zoeken naar complete haltersets, mocht je er één op het oog hebben hier even plaatsen.  
    • Oh fijn dank je voor het reageren. Ik zie bv halterstang van 220 is dat de lang voor squat? 
  • Sponsors