Advertentie:



Sign in to follow this  
Peter Wouters

Trainen met lichte gewichten to failure en de recrutering van spiervezels

Recommended Posts

Er wordt wel eens gezegd dat wanneer je to failure traint, het niet uitmaakt hoe zwaar het gewicht is waar mee je traint. Volgens het principe van Henneman worden de kleinste motor units met de daar bijhorende trage spiervezels eerst aangesproken. Bij oplopende intensiteit worden vervolgens de grotere motor units en dus ook de snellere spiervezels aangesproken. Uit dit principe werd dan afgeleid dat wanneer de intensiteit 100% (to failure) is, alle spiervezels worden getraind.

Een eerdere studie gedaan met de bench press toonde aan dat dit maar gedeeltelijk waar is. Een nieuwe studie met een back squat protocol bevestigd dit alweer. De piek motor unit activiteit van 90% 1RM was groter dan 70%, welk op zijn beurt groter was dan 50%. Dit toont weer aan dat wanneer je kracht maximaal wilt, zwaardere gewichten nodig zijn.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26270694

 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    •   Ligt er ook aan wat je als beginner beschouwd
    •   Heee wat een toffe reactie! Ik heb je website eens gekeken en ben helemaal fan! Ik ga het uitprinten en volgen! Wordt ontzettend goed uitgelegt! Wauw aan deze tips heb ik echt wat! Suuuuper bedankt!
    • Welkom Lilly,   Allereerst lijkt zwemmen me een uitstekende basis om je lichaam in shape te houden. Je traint er zowat alle spieren mee en de dragende kracht van water is ook zeer gunstig om toch nog te kunnen trainen met een aantal lichamelijke beperkingen. Weet niet welke oefeningen je allemaal voor de kiezen hebt gekregen maar kan je wel zeggen dat bijvoorbeeld " the glute bridge " een vrij veilige oefening is voor de rug die zowel de onderrug, hamstrings als buikspieren aanspreekt. Over andere oefeningen durf ik me niet uitspreken want ben geen fysiotherapeut. Ik zou voorzichtig adviseren rustig te planken (beginnen met 30 seconden, desnoods 20) om zo te oefenen in vormspanning houden en verstevigen van de core. Bij de minste stekende pijn zou ik de oefening wel laten voor wat ze is ! Tot slot heb ik, een voor mij, interessante site gevonden om je voeding in functie van je doelstellingen op punt te stellen. Het is een invuloefening waar dat je een aantal parameters als leeftijd, geslacht, bewegingsniveau enzovoort moet invullen om zo tot een advies op maat te komen. www.precisionnutrition.com/nutrition-calculator   U kan eens te raden gaan bij kleppers als @Shorty, @Peter Wouters, of @Fit. Deze mensen zullen je ook kunnen helpen met hun expertise.   Veel succes.  
  • Sponsors