Peter Wouters

Trainen met lichte gewichten to failure en de recrutering van spiervezels

Recommended Posts

Er wordt wel eens gezegd dat wanneer je to failure traint, het niet uitmaakt hoe zwaar het gewicht is waar mee je traint. Volgens het principe van Henneman worden de kleinste motor units met de daar bijhorende trage spiervezels eerst aangesproken. Bij oplopende intensiteit worden vervolgens de grotere motor units en dus ook de snellere spiervezels aangesproken. Uit dit principe werd dan afgeleid dat wanneer de intensiteit 100% (to failure) is, alle spiervezels worden getraind.

Een eerdere studie gedaan met de bench press toonde aan dat dit maar gedeeltelijk waar is. Een nieuwe studie met een back squat protocol bevestigd dit alweer. De piek motor unit activiteit van 90% 1RM was groter dan 70%, welk op zijn beurt groter was dan 50%. Dit toont weer aan dat wanneer je kracht maximaal wilt, zwaardere gewichten nodig zijn.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26270694

 

  • Upvote 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


  • Berichten

    • Hoi allemaal!   Ik ben nieuw op het forum en de reden dat ik op zoek ben gegaan naar forums is omdat ik op zoek ben naar tips over het weer back in shape komen na een botbreuk. Ik heb een jaar geleden dankzij een ongeluk op de fiets mijn onderarm gebroken waarna er een plaatje en schroeven in zijn geplaatst. Na lang te hebben gerevalideerd kan ik nu weer langzaam aan zwaardere gewichten aan.    Hebben jullie ook al eens een zware blessure meegemaakt en hoe zijn jullie er toen weer bovenop gekomen? Op welke manier kan ik nu het best weer m'n kracht en massa opbouwen zonder dat ik m'n arm te veel belast?   Ik ben benieuwd naar jullie tips en verhalen!
    • ja precies en dan de zaterdag full body weg halen en gewoon het gehele weekend rust houden.
    • Ik zou woensdag de benen dag houden, de full body dag weghalen. En na woensdag wer beginnen met dag 1 en dan weer 2 etc. Snap je wat ik bedoel?
  • Discussies

  • Sponsors

    Body en fitshop

    XXL nutrition