Advertentie:

Sign in to follow this  
Marilyn8

Introductie + tips?

Recommended Posts

Ik zal me even voorstellen. Ik ben een vrouw, 26, 1.72 en 55kg. Ik ben half november begonnen met 3x per week een full-body krachttraining.  Ik heb mijn onderhoud berekend met de Harris and Benedict formule. Mijn rustmetabolisme is 1376kcal, met activiteitsfactor 1,4 is mijn onderhoud 1927kcal. Afgelopen anderhalve maand heb ik ongeveer 20% onder mijn onderhoud gegeten, 1542kcal met vet 32 procent (55gr), eiwit met 26 procent (99gr) en koolhydraten op 42 procent (163gr). Nu weet ik echter niet of ik, om optimaal te profiteren van de beginnergains (of is dat een fabel?) beter verder serieus kan gaan cutten en daarnaast ook twee keer 30 min cardio toevoeg aan de 3 full-body workouts. Of dat ik beter kan gaan cleanbulken? Of bodyrecomposition? Mijn doel is om droger en gespierder te worden, maar zoals ik heb gelezen kan dat niet en is het de bedoeling om de een of de ander te kiezen. Hebben jullie tips voor mij? 

Edited by Marilyn8

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Als je meer gespierd wil worden, ga je periodes moeten inbouwen in je schema waar je meer gaat eten. Daarbij ga je dus spieren bijkrijgen, maar ook vet. Als je start met een lager vetpercentage gaat je lichaam sterker geneigd zijn om spieren aan te maken en minder geneigd zijn om meer vet aan te maken.

Dus simpel gezegd: het is makkelijker om slank te blijven als je slank start.

 

Dus persoonlijk zou ik starten met cutten.

 

Andere goede redenen zijn dat het gezonder is en dat je zeker bent dat je het karakter hebt om het te doen. Hard trainen en veel eten is nu eenmaal makkelijker dan hard trainen en weinig eten. :-)

 

Nu, als je 1.72 groot bent en 55kg weegt, veronderstel ik dat je niet zo erg veel vet meer gaat moeten verliezen en dat het vooral belangrijk is om meer spieren bij te komen. Ik veronderstel dat je dus niet zo erg veel meer moet afvallen om te beginnen bulken.

 

Als ik jouw was, zou ik eens wat fotootjes opzoeken op het internet van vetpercentages van vrouwen. (Je hebt van die foto reeksen met de buiken van mensen met een verschillend vetpercentage)

Als je eigen buik overeenkomt met 18-20% vetpercentage, zou je kunnen beginnen bulken.

Als je dan 3 a 5 kg bent gestegen, ga je terug naar die 18%.

En zo blijf je cyclen.

Normaal wordt er toch gezegd dat 8-10%(man) en 18%-20%(vrouw) het ideale, atheletisch vetpercentage is.

 

Ik ben helemaal geen expert, maar ik cycle zelf altijd terug naar een vetpercentage van rond 8%. Ik beperk de stijging tot 3 kg vet (+wat water) omdat ik merk dat ik na 3 kg vermageren het beu ben om af te vallen, :-)

 

Als je tijdens het cutten je calorieen telt, kan je redelijk correct tellen hoeveel vet je verloren hebt (7000kcal per kg vet).

Je mag dat niet gewoon op de weegschaal aflezen. Daar ga je namelijk veel sneller gewicht verliezen door vochtverlies. 

In absolute gewicht verschuift die baseline natuurlijk naar mate je meer spieren bij krijgt. Daarom zijn die referentiefoto's relevanter dan het absolute gewicht.

 

Je zou kunnen cutten tot 53 kg.

Dan bulken en proberen per maand 0,5 kg spieren en 0,5 kg vet bij te krijgen (dat is realistisch als vrouw die net begint als je 2 keer per week alle spiergroepen traint). Je neemt je gemiddelde gewicht per week. Stijgt je gewicht te snel, eet je minder. Stijgt het te traag, eet je meer.

Na 4 maanden heb je dan 2kg spieren en 2kg vet. Dan track je je calorien om 2kg vet terug te verliezen. 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Ik denk dat met een uurtje sporten per dag je buik niet gaat weggaan. Wat belangrijker is is wat je totaal op een dag verbruikt. Er is een verschil tussen iemand die de hele dag achter een bureau zit en iemand die zware fysieke arbeid verricht. Wat je per dag eet is nog belangrijker.  Een dieet volgen is ook geen sinecure. Velen haken af na een bepaalde tijd. Wat een rol speelt is dat je een voedingspatroon aanhoud dat je met plezier kan volhouden. Wat ik nu al enkele jaren doe is gemakkelijk vol te houden en deed me 15 kilo verliezen op nog geen half jaar en ook mijn buik. Ik vermijd gewoon het eten van brood. Het is te zeggen, ik eet het soms bij gelegenheid nog maar door de week niet. Brood is in essentie niet slecht maar je eet er gemakkelijk teveel van en zodoende krijg je kcalorieen binnen.   Ik start de dag met een behoorlijk bord havermout en sojamelk aangevuld met rozijnen en een banaan. Zeer buikvullend en weinig calorieen.  Om 9 uur eet ik een banaan en drink wat sojamelk aangevuld met proteinen. 's Middags eet ik een slaschotel met verschillende soorten groenten. Ik doe verschillende mengelingen bij elkaar die ik vind in de groentenafdeling. Rode kool, witte kool, rode biet, wortel, radijs, ui, tomaat, sla, zelfs prei. De kunst is om dit lekker te maken. Ik doe daar een vinaigrette onder op basis van olijfolie. Ook gaat er nog een blik van 50 gr tonijn onder. Weerom zeer buikvullend en weinig calorieen. Als toetje nog een banaan en sojamelkshake. Om 3 uur nog een appel met wat sojamelk. 's Avonds eet ik mee wat de pot schaft. Als ik zin heb om iets te snoepen neem ik een stuk chocolade van 86%. Ik garandeer je dat je buik verdwijnt als sneeuw voor de zon.   Als je bang hebt om spiermassa te verliezen is het best om je eiwitten te uppen. Het kost je lichaam meer energie om een gram eiwit om te zetten dan een gram vet of koolhydraten. Bovendien remmen eiwitten je spierafbraak.    
    • Dan komt er wederom een vraag bij mij op;  is het niet de bedoeling van krachttraining dat je de training dusdanig uitvoert dat je microbeschadigingen in de spier krijgt waardoor deze sterker wordt en ook groter? Dit is toch niet mogelijk wanneer je op die wijze traint maar onder onderhoud gaat eten waardoor je spieren dus niet kunnen groeien?  Of bedoel je een andere vorm van krachttraining waarbij je niet over die grens heen gaat van microbeschadiging?  In mijn situatie is er geen sprake van een buikje maar een flinke buik, dus ik zal grondig aan slag moeten gaan. Er zullen ook wel beginners zijn met een klein buikje , dat verdwijnt vast wel met krachttraining maar als je echt een behoorlijke buik hebt, dan kan ik me voorstellen dat krachttraining niet de ideale manier is om dat kwijt te raken. 
    • Nee je begrijpt mij verkeerd, je kan prima afvallen door krachttraining. Het enige wat je hoeft te doen is zorgen dat je onder onderhoud eet. Of je krachttraining of cardio doet maakt voor de rest niets uit staat hier los van. Krachttraining zal alleen helpen om wat gespierder te blijven dan cardio. 
  • Sponsors