Advertentie:

Vinny70

Slecht humeur dag na training.

Recommended Posts

Hallo iedereen,

De dag nadat ik een kracht training heb volmaakt voel ik mij altijd moe en ellendig.

Ik heb dan echt een slecht humeur en alles en iedereen werkt dan op mijn zenuwen.

Ik heb het dan over een training van een goed uur waarbij ik hoofdzakelijk compound

oefeningen doe. Telkens sets van 3 waarbij ik max.8 herhalingen kan uitvoeren.

Ik ga dus telkens tot de limiet.

Kan iemand het rot gevoel de dag na de training verklaren?

Advertentie:

Hoi Vinny,

Ik ben natuurlijk geen dokter maar wat me het eerst voor de geest komt is dat je mogelijk een te hoog cortisol niveau hebt na een training. Het feit dat die piekt is normaal na een training maar sommige mensen hebben al een zodanig hoog niveau in rust (stress) dat dit er niet meer bij kan. Het gevolg is slecht kunnen slapen en onderdrukking van serotonine (feel good hormoon).

Dag Peter,

Wat ik nog niet vermeld heb is dat ik reeds 49j oud ben.Ik ben 178m en weeg 80kg.

Ik ga ook nog wekelijks twee keer 1uur hardlopen.

Voor mijn leeftijd ben ik wellicht nog in supervorm.

Of loop ik voor mijn leeftijd te hard van stapel?

Ik sport zo graag dat ik misschien wel eens te weinig rust neem, maar dat rot gevoel 

na het intensief sporten speelt mij toch parten hoor.

Ook wanneer ik bij het hardlopen "in het rood ga" dwz te snel of te lang loop heb ik de dag erna

hetzelfde gevoel.

Op 44 jarige leeftijd ben ik gestopt met voetballen om dezelfde reden.

Wat betreft een te hoog cortisol gehalte!

Zou een te hoge consumptie van  koffie, pepsi-max en zo nu en dan eens een energiedrank(Monster blik 0,5l)

er voor iets tussen kunnen zitten?

Stress op het werk heb ik alvast niet in die mate dat ik mij daar echt gestresseerd door voel.

Edited by Vinny70

Ik denk dat je mogelijk te hard gaat. Ik ben zelf ook zo geweest. Ik ging 3x per week 1 tot 1 1/2 uur hardlopen. Daarbij haalde ik niet eens 10km/u. De dag er na had ik het gevoel onder een trein gelegen te hebben en was ik verschrikkelijk chagrijnig. Een vriend van mij (56 j) loopt 17km binnen het uur, gaat in het weekend nog eens 60 km doen met de racefiets, doet jaarlijks een marathon en runt nog eens een fabriek van 9000 man. Hij komt steeds relaxed voor de dag.Ik heb mij dikwijls de vraag gesteld hoe dit mogelijk is.

Krachttraining reageer ik dan weer beter op. Blijkbaar ben ik niet gemaakt voor cardio toestanden.

Ieder individu heeft zijn eigen set van genetisch materiaal die bepalen hoe je respons is op een bepaalde stimulus. Ongeveer 15% zit bij de elite en 25% bengelt ergens onderaan. De rest zit er ergens tussen. Er is zelfs een klein percentage dat slechter wordt van training. Zie onderstaande curve. Soortgelijke curves zie je ook opduiken in alle facetten van het leven. 

Bepaal zelf wat je optimale stimulus is en volg niet wat persoon x doet. Het is niet omdat hij er goed op reageert dat jij dat doet.

Bron: https://bretcontreras.com/individual-differences-important-consideration-fitness-results-science-doesnt-tell/

Picture-3.png