Advertentie:

Vinny70

Slecht humeur dag na training.

Recommended Posts

Hallo iedereen,

De dag nadat ik een kracht training heb volmaakt voel ik mij altijd moe en ellendig.

Ik heb dan echt een slecht humeur en alles en iedereen werkt dan op mijn zenuwen.

Ik heb het dan over een training van een goed uur waarbij ik hoofdzakelijk compound

oefeningen doe. Telkens sets van 3 waarbij ik max.8 herhalingen kan uitvoeren.

Ik ga dus telkens tot de limiet.

Kan iemand het rot gevoel de dag na de training verklaren?


Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hoi Vinny,

Ik ben natuurlijk geen dokter maar wat me het eerst voor de geest komt is dat je mogelijk een te hoog cortisol niveau hebt na een training. Het feit dat die piekt is normaal na een training maar sommige mensen hebben al een zodanig hoog niveau in rust (stress) dat dit er niet meer bij kan. Het gevolg is slecht kunnen slapen en onderdrukking van serotonine (feel good hormoon).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Peter,

 

Wat ik nog niet vermeld heb is dat ik reeds 49j oud ben.Ik ben 178m en weeg 80kg.

Ik ga ook nog wekelijks twee keer 1uur hardlopen.

Voor mijn leeftijd ben ik wellicht nog in supervorm.

Of loop ik voor mijn leeftijd te hard van stapel?

Ik sport zo graag dat ik misschien wel eens te weinig rust neem, maar dat rot gevoel 

na het intensief sporten speelt mij toch parten hoor.

Ook wanneer ik bij het hardlopen "in het rood ga" dwz te snel of te lang loop heb ik de dag erna

hetzelfde gevoel.

Op 44 jarige leeftijd ben ik gestopt met voetballen om dezelfde reden.

Wat betreft een te hoog cortisol gehalte!

Zou een te hoge consumptie van  koffie, pepsi-max en zo nu en dan eens een energiedrank(Monster blik 0,5l)

er voor iets tussen kunnen zitten?

Stress op het werk heb ik alvast niet in die mate dat ik mij daar echt gestresseerd door voel.

 

 

 

Edited by Vinny70

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je mogelijk te hard gaat. Ik ben zelf ook zo geweest. Ik ging 3x per week 1 tot 1 1/2 uur hardlopen. Daarbij haalde ik niet eens 10km/u. De dag er na had ik het gevoel onder een trein gelegen te hebben en was ik verschrikkelijk chagrijnig. Een vriend van mij (56 j) loopt 17km binnen het uur, gaat in het weekend nog eens 60 km doen met de racefiets, doet jaarlijks een marathon en runt nog eens een fabriek van 9000 man. Hij komt steeds relaxed voor de dag.Ik heb mij dikwijls de vraag gesteld hoe dit mogelijk is.

Krachttraining reageer ik dan weer beter op. Blijkbaar ben ik niet gemaakt voor cardio toestanden.

Ieder individu heeft zijn eigen set van genetisch materiaal die bepalen hoe je respons is op een bepaalde stimulus. Ongeveer 15% zit bij de elite en 25% bengelt ergens onderaan. De rest zit er ergens tussen. Er is zelfs een klein percentage dat slechter wordt van training. Zie onderstaande curve. Soortgelijke curves zie je ook opduiken in alle facetten van het leven. 

Bepaal zelf wat je optimale stimulus is en volg niet wat persoon x doet. Het is niet omdat hij er goed op reageert dat jij dat doet.

 

Bron: https://bretcontreras.com/individual-differences-important-consideration-fitness-results-science-doesnt-tell/

 

 

Picture-3.png
 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Berichten

    • Hi,   -- Trainen "like a bitch"    Waar zat jezelf aan te denken om te gaan gebruiken? neem aan dat je reeds wel wat hebt ingelezen..   Mijn advies: - Multi-vitamine en mineralen - Whey protein    Persoonlijk zou ik lekker het geld van de supplementen in je zak houden en een goed voedingsschema maken..  
    • Hi,   Tijdens mijn bulk/cut periode sta ik eigenlijk nooit op een weegschaal of meet ik me vet (ik ga gewoon op me gevoel en spiegel af), dus kan je hierbij niet adviseren.   -Maar wat is je doel?   je zegt dat je op onderhoud eet, maar zoals ik het lees zegt je schema dat bulkt (je onderhoud  zal iets hoger liggen dan 1722 Kcal, maar je eet nu 2693 Kcal, dat is misschien ook een verklaring dat je meer aankomt dat je verwacht..    -"Ik heb gelezen dat je maximaal 0.5 kg per week zou moeten aankomen, dus mij lijkt dat hier iets mis gaat" Waarom? je komt aan (of is dat dan niet je doel), dat is het belangrijkste. dus je schema lijkt te werken voor "nu", voor jouw..  Er wordt tegenwoordig zoveel flauwekul (ook wel goede dingen) geschreven op het web, dat je er helemaal gek van wordt. Luister gewoon lekker naar je lichaam, meer kan je niet doen, het is allemaal genetisch bepaalt.   Hoe in ieder geval rekening met dat wanneer je zwaarder wordt ook je Kcal behoefte omhoog gaat..      Aan je gegevens (in je schema) te zien, ben jij net als mij een Ecto . (mijn stats: lft: 47 lengte 180, schommel nu rond de 69 -72 kg, met een klein beetje vet, (erg drukke baan nu in deze periode)  Mijn Bulk inname NU "is om er nabij 2800 Kcal - 65% KH  -- 25% eiwitten -- 10% vet (vet wordt toch haast niet aangezet bij ons ECTO's)    Naast mijn voedingsschema gebruik ik nu, 1a2 gainershakes en 50gr maltodextrine  puur als extra aanvulling en om wat voorraad te kweken, voor tijdens mijn volgende supplementen periode. (makkelijke Kcal's).   Het blijft een sport van innames berekenen en niet simpel -en dom weg aan gewichten duwen en trekken.. - Teveel is niet goed en te weinig is ook niet goed.    
    • Hallo allemaal    Ik ben pas nieuw in de fitness wereld en ben nog een beetje zoekende, ik sport inmiddels 3 maanden. Heb zelf heel mijn leven gesport (voetbal) maar vanwege blessure en studies ben ik daar van afgestapt. Inmiddels ben ik  ook begonnen met het letten op mijn eten. Maar nu vraag ik mij af welke supplementen passen het beste bij mij. Ben 1,80 en weeg 71 kilo mijn fitness doel is niet om super opgepompt te zijn maar gewoon goed in shape met niet al te veel vet. Welke supplementen zouden me hierbij het best helpen om mijn doelen te behalen ?    Groeten Simon 
  • Sponsors