Advertentie:



Vinny70

Slecht humeur dag na training.

Recommended Posts

Hallo iedereen,

De dag nadat ik een kracht training heb volmaakt voel ik mij altijd moe en ellendig.

Ik heb dan echt een slecht humeur en alles en iedereen werkt dan op mijn zenuwen.

Ik heb het dan over een training van een goed uur waarbij ik hoofdzakelijk compound

oefeningen doe. Telkens sets van 3 waarbij ik max.8 herhalingen kan uitvoeren.

Ik ga dus telkens tot de limiet.

Kan iemand het rot gevoel de dag na de training verklaren?


Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hoi Vinny,

Ik ben natuurlijk geen dokter maar wat me het eerst voor de geest komt is dat je mogelijk een te hoog cortisol niveau hebt na een training. Het feit dat die piekt is normaal na een training maar sommige mensen hebben al een zodanig hoog niveau in rust (stress) dat dit er niet meer bij kan. Het gevolg is slecht kunnen slapen en onderdrukking van serotonine (feel good hormoon).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Peter,

 

Wat ik nog niet vermeld heb is dat ik reeds 49j oud ben.Ik ben 178m en weeg 80kg.

Ik ga ook nog wekelijks twee keer 1uur hardlopen.

Voor mijn leeftijd ben ik wellicht nog in supervorm.

Of loop ik voor mijn leeftijd te hard van stapel?

Ik sport zo graag dat ik misschien wel eens te weinig rust neem, maar dat rot gevoel 

na het intensief sporten speelt mij toch parten hoor.

Ook wanneer ik bij het hardlopen "in het rood ga" dwz te snel of te lang loop heb ik de dag erna

hetzelfde gevoel.

Op 44 jarige leeftijd ben ik gestopt met voetballen om dezelfde reden.

Wat betreft een te hoog cortisol gehalte!

Zou een te hoge consumptie van  koffie, pepsi-max en zo nu en dan eens een energiedrank(Monster blik 0,5l)

er voor iets tussen kunnen zitten?

Stress op het werk heb ik alvast niet in die mate dat ik mij daar echt gestresseerd door voel.

 

 

 

Edited by Vinny70

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je mogelijk te hard gaat. Ik ben zelf ook zo geweest. Ik ging 3x per week 1 tot 1 1/2 uur hardlopen. Daarbij haalde ik niet eens 10km/u. De dag er na had ik het gevoel onder een trein gelegen te hebben en was ik verschrikkelijk chagrijnig. Een vriend van mij (56 j) loopt 17km binnen het uur, gaat in het weekend nog eens 60 km doen met de racefiets, doet jaarlijks een marathon en runt nog eens een fabriek van 9000 man. Hij komt steeds relaxed voor de dag.Ik heb mij dikwijls de vraag gesteld hoe dit mogelijk is.

Krachttraining reageer ik dan weer beter op. Blijkbaar ben ik niet gemaakt voor cardio toestanden.

Ieder individu heeft zijn eigen set van genetisch materiaal die bepalen hoe je respons is op een bepaalde stimulus. Ongeveer 15% zit bij de elite en 25% bengelt ergens onderaan. De rest zit er ergens tussen. Er is zelfs een klein percentage dat slechter wordt van training. Zie onderstaande curve. Soortgelijke curves zie je ook opduiken in alle facetten van het leven. 

Bepaal zelf wat je optimale stimulus is en volg niet wat persoon x doet. Het is niet omdat hij er goed op reageert dat jij dat doet.

 

Bron: https://bretcontreras.com/individual-differences-important-consideration-fitness-results-science-doesnt-tell/

 

 

Picture-3.png
 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Berichten

    • Ziet er toch piekfijn uit. Mag ik suggereren om, als je nog geen ervaring hebt met barbell squat, te beginnen met  de goblet squat. Kan je op rustig tempo de toch wel technische squat onder de knie krijgen vrijwel met weinig kans op blessures. Zou ook eens experimenteren met dumbell lunges, zowel de gewone als de reverse versie. Is ook een goede compoundoefening waarmee je buiten je quads ook je hamstrings aanpakt. Deze laatste spiergroep wordt ook sterk aangesproken met romanian deadlifts, nog meer dan de gewone deadlift vind ik die meer een powerhuis en functionele oefening is. Maar dit is maar kommaneuken. Natuurlijk doet je zelf waar je het beste gevoel bij hebt. Nog een laatste tip om variatie in de rug te krijgen met weinig materiaal: je kan ook een barbell pull over doen, als je deze correct uitvoert is het een leuke oefening om je lats mee te belasten.   Succes  
    • Bedankt voor de reacties en voor het meedenken. Ik heb gekeken naar zo'n upper/lower schema maar vindt het lastig om oefeningen samen te stellen omdat ik sommige oefeningen moet vervangen omdat ik het materiaal of machine niet voor hebt. Kunnen jullie eens mee kijken wat ik het beste kan veranderen? Ik heb voor chin ups gekozen in plaats van pull ups omdat me dit op dit moment makkelijker af gaat.     Upper dag 1 Bench press (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Incline bench press (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Military press (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Barbell row (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Dips (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Dumbbell curl (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Chin up (3 sets, 8-12 herhalingen)   Lower dag 2
      Barbell squat (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Deadlift (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Dumbbell step up (3 sets, 8-12 herhalingen) Standing calf raises (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Seated calf raises (3 sets, 8-12 herhalingen)   Upper dag 3
      Bench Press (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Dumbbell fly’s (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Halter shoulder press (3 sets, 8-12 herhalingen) Barbell row (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Close grip bench press (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Chin up (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Hammer curl (3 sets, 8-12 herhalingen)

      Lower dag 4
      Barbell squat (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Deadlift (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Dumbbell step up (3 sets, 8-12 herhalingen) Standing calf raises (3 sets, 8-12 herhalingen)
      Seated calf raises (3 sets, 8-12 herhalingen)
       
    •   Haha dank je kerel! Heel fijn dat je het naar je zin hebt   Zachtjes uitgedrukt denk ik?  
  • Sponsors