Advertentie:

Tijn83

Nieuw en ik doe maar wat

Recommended Posts

Hi,

Ik ben Martijn, 36, 1,91 en 90,6 kg. 

Ik ben het grootste deel van m'n twintiger jaren een dikkertje geweest:

2013, 114kg https://imgur.com/gallery/379LHuH

Maar een scheiding en een hoop issues met zelfvertrouwen later is er na 6 jaar zo'n 24 kg vanaf:

2019, 90,6kg https://imgur.com/gallery/PLtQl5H

Bij m'n laatste DXA scan zat ik op 10% lichaamsvet (de eerste op 22%) en nu nog ietsje lager vermoed ik. Ik heb dit bereikt door in periodes gewoon flink onder onderhoud te eten, geen alcohol of fris en thuis een bescheiden dagelijkse routine met gewichten. Ik ben best blij met wat ik heb bereikt, maar nu ik qua vet% zo laag zit denk ik, en nu? Waar wil ik heen en hoe?

Ik wil best spiermassa opbouwen, maar ben zo gewend aan cutten dat ik niet weet hoe ik dat aan moet pakken en of ik me er wel lekker bij voel om procenten in te leveren, net nu ik zit waar ik wil zijn wat dat betreft. Ik heb wel wat gelezen over lean bulken, maar zie door de bomen het bos niet. 

Dus nu de concrete vraag: hoe leg ik spieren aan, voornamelijk in m'n bovenlijf, terwijl ik zo min mogelijk inlever qua vetpercentage? Ik heb geen haast en het mag best even duren, wil wel een beetje geleidelijk m'n levensstijl aanpassen, maar ben wel bereid er hard voor te werken.  

Edited by Tijn83

Advertentie:

Hoi Tijn! Dan ben je hier aan het juiste adres. Veel mensen die er verstand van hebben hier.

Allereerst; welkom en hele nette prestatie! Het zijn er maar weinig die je dat nadoen!

Wat betreft je vraag, is het antwoord eigenlijk heel simpel. Je gaat iets meer kcal eten. Even voor het simpele rekenen: 1 maaltijd meer. Dus pak 4 sneetjes brood met kaas bijvoorbeeld als je dat lust. Of 1 of 2 tosti's. Gewoon iets dat je lekker vind. 

Daarnaast hou je dan in de spiegel je vetpercentage in de gaten. Dat gaat niet in 2 weken een hele procent stijgen hoor! Dan doe je heel gek haha.

Verder: Gewoon keihard trainen. Geef ons eens een voorbeeld van wat je doet voor een borst training bijvoorbeeld. ;)

Groeten Shorty

Hi @Tijn83 welkom!

Inderdaad wat shorty al aangeeft dit doe je met boven je onderhoud eten, dit kun je bijvoorbeeld doen door 250 kcal per dag boven onderhoud te eten. Persoonlijk pak ik hier graag havermout voor, dit is namelijk makkelijk en clean.

Fit