Advertentie:

Tijn83

Nieuw en ik doe maar wat

Recommended Posts

Hi,

 

Ik ben Martijn, 36, 1,91 en 90,6 kg. 

 

Ik ben het grootste deel van m'n twintiger jaren een dikkertje geweest:

 

2013, 114kg https://imgur.com/gallery/379LHuH

 

Maar een scheiding en een hoop issues met zelfvertrouwen later is er na 6 jaar zo'n 24 kg vanaf:

 

2019, 90,6kg https://imgur.com/gallery/PLtQl5H

 

Bij m'n laatste DXA scan zat ik op 10% lichaamsvet (de eerste op 22%) en nu nog ietsje lager vermoed ik. Ik heb dit bereikt door in periodes gewoon flink onder onderhoud te eten, geen alcohol of fris en thuis een bescheiden dagelijkse routine met gewichten. Ik ben best blij met wat ik heb bereikt, maar nu ik qua vet% zo laag zit denk ik, en nu? Waar wil ik heen en hoe?

 

Ik wil best spiermassa opbouwen, maar ben zo gewend aan cutten dat ik niet weet hoe ik dat aan moet pakken en of ik me er wel lekker bij voel om procenten in te leveren, net nu ik zit waar ik wil zijn wat dat betreft. Ik heb wel wat gelezen over lean bulken, maar zie door de bomen het bos niet. 

 

Dus nu de concrete vraag: hoe leg ik spieren aan, voornamelijk in m'n bovenlijf, terwijl ik zo min mogelijk inlever qua vetpercentage? Ik heb geen haast en het mag best even duren, wil wel een beetje geleidelijk m'n levensstijl aanpassen, maar ben wel bereid er hard voor te werken.  

 

Edited by Tijn83

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hoi Tijn! Dan ben je hier aan het juiste adres. Veel mensen die er verstand van hebben hier.

 

Allereerst; welkom en hele nette prestatie! Het zijn er maar weinig die je dat nadoen!

 

Wat betreft je vraag, is het antwoord eigenlijk heel simpel. Je gaat iets meer kcal eten. Even voor het simpele rekenen: 1 maaltijd meer. Dus pak 4 sneetjes brood met kaas bijvoorbeeld als je dat lust. Of 1 of 2 tosti's. Gewoon iets dat je lekker vind. 

 

Daarnaast hou je dan in de spiegel je vetpercentage in de gaten. Dat gaat niet in 2 weken een hele procent stijgen hoor! Dan doe je heel gek haha.

 

Verder: Gewoon keihard trainen. Geef ons eens een voorbeeld van wat je doet voor een borst training bijvoorbeeld. ;)

 

Groeten Shorty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi @Tijn83 welkom!

 

Inderdaad wat shorty al aangeeft dit doe je met boven je onderhoud eten, dit kun je bijvoorbeeld doen door 250 kcal per dag boven onderhoud te eten. Persoonlijk pak ik hier graag havermout voor, dit is namelijk makkelijk en clean.

 

Fit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Berichten

    • Nee je begrijpt mij verkeerd, je kan prima afvallen door krachttraining. Het enige wat je hoeft te doen is zorgen dat je onder onderhoud eet. Of je krachttraining of cardio doet maakt voor de rest niets uit staat hier los van. Krachttraining zal alleen helpen om wat gespierder te blijven dan cardio. 
    • Bedankt voor de feedback. Dus het advies is eerst afvallen en als ik eenmaal mijn buikvet kwijt ben dan krachttraining gaan doen? Krachttraining en cardio zijn in mijn ogen twee tegenpolen; bij krachttraining wil je opbouwen en groeien , en bij cardio wil je afvallen en dus vet kwijtraken.  Voor het één moet je boven onderhoud eten en voor het ander onder onderhoud, heb ik dit goed? Klinkt allemaal heel logisch. Wat ik wel een nadeel vind van dit feit is dat ik dus eerst moet werken naar een lichaam war uiteindelijk ook niet bevalt; namelijk al het buikvet eraf maar tegelijkertijd ook op andere plekken flink vermagerd, ik krijg dan een ingevallen gezicht etc.  Dus om dan weer een beetje body te hebben moet ik dus vanaf dat punt gaan bouwen aan spieren met een schone lei zeg maar, dus wanneer het buikvet weggetraind is?  Ik weet dat er al helemaal niets gaat gebeuren zolang ik niet naar de sportschool ga en enkel op de bank blijf hangen, maar omdat ik toch een drempel voel om in die gezonde flow te komen wil ik het juist een zo groot mogelijke kans van slagen geven door zo goed mogelijk voorbereid te starten aan mijn nieuwe levensstijl en niet zomaar doelloos naar de sportschool gaan zonder te weten welke weg ik moet gaan bewandelen om dit te laten slagen 
    • Hi Happy welkom op het forum!   Het is eigenlijk heel simpel, verbrand of eet je meer calorieën dan je onderhoud val je af. Moeilijker is het dus niet. Hoe je dit wilt doen maakt dus ook weinig uit, de ene doet dit met cardio de ander doet dit met voeding.   Krachttraining is nooit een slecht idee, doordat spieren groter worden lijk je ook minder vet. Het "afterburn" effect kun je voor lief nemen, dit is eigenlijk verwaarloosbaar. Het is wel zo dat spieren natuurlijk meer calorieën gebruiken dan vet.   Om je doel te behalen zul je dus eerst moeten afvallen, dit doe je door minder te eten dan je onderhoud, hierbij kun je nog eens krachttraining doen om het te versnellen. Een beginner zal zelf van enkel krachttraining en eiwitten nog wel een beetje beginnersmassa aankomen. Pas als je buik naar wens is kun je beginnen met meer calorieën te eten om spieren aan te komen, dit doe je om dan bijvoorbeeld 250 kcal boven je onderhoud te eten. In de voeding sectie op het forum kun je een voedingsschema maker downloaden, hier kun je zelf heel makkelijk een voedingsschema in maken, dit hoeft dus allemaal geen geld te kosten!   Als je nog vragen hebt stel ze gerust!   Fit
  • Sponsors