Advertentie:

Tijn83

Nieuw en ik doe maar wat

Recommended Posts

Hi,

 

Ik ben Martijn, 36, 1,91 en 90,6 kg. 

 

Ik ben het grootste deel van m'n twintiger jaren een dikkertje geweest:

 

2013, 114kg https://imgur.com/gallery/379LHuH

 

Maar een scheiding en een hoop issues met zelfvertrouwen later is er na 6 jaar zo'n 24 kg vanaf:

 

2019, 90,6kg https://imgur.com/gallery/PLtQl5H

 

Bij m'n laatste DXA scan zat ik op 10% lichaamsvet (de eerste op 22%) en nu nog ietsje lager vermoed ik. Ik heb dit bereikt door in periodes gewoon flink onder onderhoud te eten, geen alcohol of fris en thuis een bescheiden dagelijkse routine met gewichten. Ik ben best blij met wat ik heb bereikt, maar nu ik qua vet% zo laag zit denk ik, en nu? Waar wil ik heen en hoe?

 

Ik wil best spiermassa opbouwen, maar ben zo gewend aan cutten dat ik niet weet hoe ik dat aan moet pakken en of ik me er wel lekker bij voel om procenten in te leveren, net nu ik zit waar ik wil zijn wat dat betreft. Ik heb wel wat gelezen over lean bulken, maar zie door de bomen het bos niet. 

 

Dus nu de concrete vraag: hoe leg ik spieren aan, voornamelijk in m'n bovenlijf, terwijl ik zo min mogelijk inlever qua vetpercentage? Ik heb geen haast en het mag best even duren, wil wel een beetje geleidelijk m'n levensstijl aanpassen, maar ben wel bereid er hard voor te werken.  

 

Edited by Tijn83

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hoi Tijn! Dan ben je hier aan het juiste adres. Veel mensen die er verstand van hebben hier.

 

Allereerst; welkom en hele nette prestatie! Het zijn er maar weinig die je dat nadoen!

 

Wat betreft je vraag, is het antwoord eigenlijk heel simpel. Je gaat iets meer kcal eten. Even voor het simpele rekenen: 1 maaltijd meer. Dus pak 4 sneetjes brood met kaas bijvoorbeeld als je dat lust. Of 1 of 2 tosti's. Gewoon iets dat je lekker vind. 

 

Daarnaast hou je dan in de spiegel je vetpercentage in de gaten. Dat gaat niet in 2 weken een hele procent stijgen hoor! Dan doe je heel gek haha.

 

Verder: Gewoon keihard trainen. Geef ons eens een voorbeeld van wat je doet voor een borst training bijvoorbeeld. ;)

 

Groeten Shorty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi @Tijn83 welkom!

 

Inderdaad wat shorty al aangeeft dit doe je met boven je onderhoud eten, dit kun je bijvoorbeeld doen door 250 kcal per dag boven onderhoud te eten. Persoonlijk pak ik hier graag havermout voor, dit is namelijk makkelijk en clean.

 

Fit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Berichten

    • Hoe “gevaarlijk” het ook klinkt, want je hebt best wat skinny fat, ik zou volgas gaan bulken. Nu afvallen rondom de middel, betekent dat je eerst elders wat kwijt raakt. En je wilt spiermassa opbouwen, dus dat gaat niet samen.  Ik ben met ongeveer zo’n fysiek ook gaan bulken. 
        Resultaat is uiteraard niet naturel, maar ben in 2020 begonnen met trainen en stond er in juni 2020 ongeveer bij als jij. 
        en dit is nu:     Je kunt de deze bijlage pas zien als je bent ingelogd.
    • Maar hoe sta je er nu bij dan qua fysiek?   Neem aan dat de laatste foto niet recent is ivm ontbreken tattoo’s?   Heb je je onderhoud al eens uitgerekend? 1800 kcal is niks idd. Ik denk dat je of ergens een rekenfoutje maakt, of ergens “stiekem” wat calorieën meer binnen krijgt. 
      ik zou uithongeren op 1800 kcal. 
         
    • Je bent precies daar waar ik anderhalf jaar geleden ben begonnen. Zelfde lengte en gewicht destijds. 
        Wat mij geholpen heeft is om vooral te doen waar je op dat moment zin in hebt. Voorheen volgde ik een strikt schema (5x5 stronglifts) en hoewel het een goed schema is voor overall massa, vond ik er geen moer aan. Ik ben destijds na 6 maanden volledig gestopt. 
        Nu train ik sinds begin 2020 zo’n 5 a 6 dagen in de week. Elke spiergroep pak ik 2 keer aan, soms 3 keer. Ook hier geldt: net waar ik zin in heb. 
        Het meest belangrijke om te groeien is dat jij de spier voldoende stimulatie geeft om te groeien. Doe je dit naturel, dan breek je de spier af en bouwt zichzelf opnieuw op. Doe je dit niet-naturel, dan heb je ook profijt van “onder pomp” trainen. Dus zoveel mogelijk bloed in de spieren en tijdens de pomp veel volume maken met sets en reps. Je kunt natuurlijk ook een combinatie van beiden doen, zo doe ik dat ook.    Ik volg dus geen strikt schema. Voor borst doe ik de ene keer 10 sets van 20  op de chest press machine en de andere keer ga ik flat of incline benchen, opgevolgd met cable fly’s, etc. You name it. Als je die borst maar genoeg op z’n flikker geeft. Meestal eindig ik met dips. Als je de borst goed hard getraind hebt, moet je nauwelijks nog een dip kunnen doen.    2 keer trainen is wel weinig. Kun je dit echt niet oprekken naar 3 keer? Hoeveel massa wil je pakken? Waar liggen je sterke punten en wat zijn je mindere punten?    Ik had je DM trouwens beantwoord dus spreken elkaar ook wel op app
          Trouwens, blijf je bij 2 keer pw trainen dan zijn de compound oefeningen wel jouw beste vriend. Je pakt in 1 oefening meerdere spiergroepen. Anders ben je 5 uur bezig per training  
  • Sponsors