Advertentie:

Sign in to follow this  
Happy

Voorstellen en advies gevraagd

Recommended Posts

Hallo allemaal, ik ben een man van 39 jaar,   lengte 187 cm en gewicht 89,5 kilo.

Ik heb nooit een prettige verhouding met mijn lichaamsbouw gehad, dat wil zeggen vroeger vond ik mezelf veel te dun en nu heb ik al jaren een aardige buik doordat ik nooit op voeding heb gelet en daardoor ongezond heb geleefd en te veel alcohol gedronken.  Door moeilijke periodes in mijn leven heb ik daar maar weinig aandacht aan geschonken en nu zit ik met de consequenties van die levensstijl. Nu ben ik al 4 jaar met roken gestopt en sinds 4 weken geen druppel alcohol meer gedronken, ik wil graag de boel veranderen. Met deze 2 gezonde veranderingen gaat uiteraard niet die buik weg.  Qua uiterlijk valt alleen mijn buikvet op, ik ben in mijn jeugd lang en mager geweest, ectomorph bouw. Omdat het vet vooral op mijn buik zit geeft mij dit een lelijk postuur bovendien is het ook nog eens ongezond.  Nu wil ik hier ook aan gaan werken maar lees ik tegenstrijdige zaken op internet. Enerzijds wordt gesproken over onder je onderhoud eten om een tekort te creëren en zodoende af te vallen, tevens spreken ze over cardio om zo nog meer calorieën  te vragen op een dag en daarmee een groter tekort te creëren.  Nu wil ik niet een ingevallen gezicht krijgen en spreken ze ook over krachttraining om af te vallen vanwege het feit dat spieren die getraind worden ook na de training nog verbranden ( afterburn?) En dat spieren in rust ook verbranden...dit klinkt natuurlijk hartstikke mooi want dan wordt je lichaam strakker maar niet uitgemergeld maar juist mooi qua opbouw.  Maar ik dacht altijd dat je om spieren te trainen niet onder je onderhoud moet zitten maar juist erboven om de groei van de spieren te realiseren? Als ik nu al een buik heb waar ik vanaf wil, moet ik dan eerst cardio doen en die buik er af trainen en vanaf dat punt met krachttraining beginnen of kan ik daar nu al mee beginnen? Ik wil die buik zeker niet groter maken dan hij nu al is door te veel te eten dus hoe moet ik dit aanpakken? 

Advertentie:

Hi Happy welkom op het forum!

Het is eigenlijk heel simpel, verbrand of eet je meer calorieën dan je onderhoud val je af. Moeilijker is het dus niet. Hoe je dit wilt doen maakt dus ook weinig uit, de ene doet dit met cardio de ander doet dit met voeding.

Krachttraining is nooit een slecht idee, doordat spieren groter worden lijk je ook minder vet. Het "afterburn" effect kun je voor lief nemen, dit is eigenlijk verwaarloosbaar. Het is wel zo dat spieren natuurlijk meer calorieën gebruiken dan vet.

Om je doel te behalen zul je dus eerst moeten afvallen, dit doe je door minder te eten dan je onderhoud, hierbij kun je nog eens krachttraining doen om het te versnellen. Een beginner zal zelf van enkel krachttraining en eiwitten nog wel een beetje beginnersmassa aankomen. Pas als je buik naar wens is kun je beginnen met meer calorieën te eten om spieren aan te komen, dit doe je om dan bijvoorbeeld 250 kcal boven je onderhoud te eten. In de voeding sectie op het forum kun je een voedingsschema maker downloaden, hier kun je zelf heel makkelijk een voedingsschema in maken, dit hoeft dus allemaal geen geld te kosten!

Als je nog vragen hebt stel ze gerust!

Fit

Bedankt voor de feedback. Dus het advies is eerst afvallen en als ik eenmaal mijn buikvet kwijt ben dan krachttraining gaan doen? Krachttraining en cardio zijn in mijn ogen twee tegenpolen; bij krachttraining wil je opbouwen en groeien , en bij cardio wil je afvallen en dus vet kwijtraken.  Voor het één moet je boven onderhoud eten en voor het ander onder onderhoud, heb ik dit goed? Klinkt allemaal heel logisch. Wat ik wel een nadeel vind van dit feit is dat ik dus eerst moet werken naar een lichaam war uiteindelijk ook niet bevalt; namelijk al het buikvet eraf maar tegelijkertijd ook op andere plekken flink vermagerd, ik krijg dan een ingevallen gezicht etc.  Dus om dan weer een beetje body te hebben moet ik dus vanaf dat punt gaan bouwen aan spieren met een schone lei zeg maar, dus wanneer het buikvet weggetraind is?  Ik weet dat er al helemaal niets gaat gebeuren zolang ik niet naar de sportschool ga en enkel op de bank blijf hangen, maar omdat ik toch een drempel voel om in die gezonde flow te komen wil ik het juist een zo groot mogelijke kans van slagen geven door zo goed mogelijk voorbereid te starten aan mijn nieuwe levensstijl en niet zomaar doelloos naar de sportschool gaan zonder te weten welke weg ik moet gaan bewandelen om dit te laten slagen 

Nee je begrijpt mij verkeerd, je kan prima afvallen door krachttraining. Het enige wat je hoeft te doen is zorgen dat je onder onderhoud eet. Of je krachttraining of cardio doet maakt voor de rest niets uit staat hier los van. Krachttraining zal alleen helpen om wat gespierder te blijven dan cardio. 

Dan komt er wederom een vraag bij mij op;  is het niet de bedoeling van krachttraining dat je de training dusdanig uitvoert dat je microbeschadigingen in de spier krijgt waardoor deze sterker wordt en ook groter? Dit is toch niet mogelijk wanneer je op die wijze traint maar onder onderhoud gaat eten waardoor je spieren dus niet kunnen groeien?  Of bedoel je een andere vorm van krachttraining waarbij je niet over die grens heen gaat van microbeschadiging?  In mijn situatie is er geen sprake van een buikje maar een flinke buik, dus ik zal grondig aan slag moeten gaan. Er zullen ook wel beginners zijn met een klein buikje , dat verdwijnt vast wel met krachttraining maar als je echt een behoorlijke buik hebt, dan kan ik me voorstellen dat krachttraining niet de ideale manier is om dat kwijt te raken. 

Ik denk dat met een uurtje sporten per dag je buik niet gaat weggaan. Wat belangrijker is is wat je totaal op een dag verbruikt. Er is een verschil tussen iemand die de hele dag achter een bureau zit en iemand die zware fysieke arbeid verricht. Wat je per dag eet is nog belangrijker. 

Een dieet volgen is ook geen sinecure. Velen haken af na een bepaalde tijd. Wat een rol speelt is dat je een voedingspatroon aanhoud dat je met plezier kan volhouden. Wat ik nu al enkele jaren doe is gemakkelijk vol te houden en deed me 15 kilo verliezen op nog geen half jaar en ook mijn buik. Ik vermijd gewoon het eten van brood. Het is te zeggen, ik eet het soms bij gelegenheid nog maar door de week niet.

Brood is in essentie niet slecht maar je eet er gemakkelijk teveel van en zodoende krijg je kcalorieen binnen.

Ik start de dag met een behoorlijk bord havermout en sojamelk aangevuld met rozijnen en een banaan. Zeer buikvullend en weinig calorieen.  Om 9 uur eet ik een banaan en drink wat sojamelk aangevuld met proteinen. 's Middags eet ik een slaschotel met verschillende soorten groenten. Ik doe verschillende mengelingen bij elkaar die ik vind in de groentenafdeling. Rode kool, witte kool, rode biet, wortel, radijs, ui, tomaat, sla, zelfs prei. De kunst is om dit lekker te maken. Ik doe daar een vinaigrette onder op basis van olijfolie. Ook gaat er nog een blik van 50 gr tonijn onder. Weerom zeer buikvullend en weinig calorieen. Als toetje nog een banaan en sojamelkshake.

Om 3 uur nog een appel met wat sojamelk. 's Avonds eet ik mee wat de pot schaft. Als ik zin heb om iets te snoepen neem ik een stuk chocolade van 86%. Ik garandeer je dat je buik verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Als je bang hebt om spiermassa te verliezen is het best om je eiwitten te uppen. Het kost je lichaam meer energie om een gram eiwit om te zetten dan een gram vet of koolhydraten. Bovendien remmen eiwitten je spierafbraak.