Advertentie:

Sign in to follow this  
YBMartijn

Advies over opdrukken en andere oefeningen

Recommended Posts

Hoi, sinds kort (ongeveer 2 maanden) ben ik weer begonnen met sporten. Oefeningen die ik vaak doe zijn squats (3x10), negatief optrekken (tot ik niet meer kan), opdrukken (3x12), biceps dmv halters (3x20 beide kanten om en om) en sit-ups.

Ik heb geen abonnement bij de sportschool, maar mijn vriendin heeft een krachthonk thuis. Om mijn borstspieren te trainen, doe ik voornamelijk push ups. Hiervan doe ik 3 sets en deze doe ik 12 keer. Ik doe dit om de dag. Ik merk echter dat ik hierbij op een dood punt zit al twee weken. Eerder kon ik sneller een erbij doen en dat dit nu niet lukt baart me een beetje zorgen.

Ik ben nog niet zo lang bezig met sporten, maar ik wil graag stappen hiermee maken. In ieder geval het gevoel krijgen dat ik iets van progressie boek.. heeft iemand tips voor me om verder te komen of misschien zelfs een andere workout?

Advertentie:

Enkele zaken die me zo te binnen schieten.

• Neem voldoende tijd om te pauzeren tussen sets. Zeker 2 minuten.
  • Probeer je lichaam te verzwaren. Bijvoorbeeld met een rugzak met extra gewicht in.
  • Doe explosieve push ups waarbij je de intentie hebt om in je handen te klappen.
  • Verleg de neerwaartse beweging van je hoofd beurtelings naar 1 van je handen.
  • Probeer eens wanneer je beneden bent, een cirkelvormige beweging te maken vooraleer je terug opdrukt.

Het eerste waar ik aan denk is: eet je wel voldoende koolhydraten en eiwitten? Wanneer dit niet het geval is zal je een stuk minder snel vooruitgang boeken ondanks je trainingen. 

1 uur geleden zei Fit:

Het eerste waar ik aan denk is: eet je wel voldoende koolhydraten en eiwitten? Wanneer dit niet het geval is zal je een stuk minder snel vooruitgang boeken ondanks je trainingen. 

Thuis eet ik elke dag minimaal een halve bak kwark (250gr) na het sporten. Ik ben nu een week op vakantie waardoor ik wel minder binnen krijg dan normaal.

Een bak kwark per dag is veel te weinig, voor aankomen in spiermassa (vooruitgang) moet je ongeveer 2.5 gr per kg lichaamsgewicht aan eiwitten eten. 

2 uur geleden zei Peter Wouters:

Enkele zaken die me zo te binnen schieten.

• Neem voldoende tijd om te pauzeren tussen sets. Zeker 2 minuten.
  • Probeer je lichaam te verzwaren. Bijvoorbeeld met een rugzak met extra gewicht in.
  • Doe explosieve push ups waarbij je de intentie hebt om in je handen te klappen.
  • Verleg de neerwaartse beweging van je hoofd beurtelings naar 1 van je handen.
  • Probeer eens wanneer je beneden bent, een cirkelvormige beweging te maken vooraleer je terug opdrukt.

Ik nam eerst ongeveer 2 minuten pauze tussen de sets door, maar een vriend van me (die zelf ook breed is) adviseerde me om pauzes van 30 seconden te nemen. Ik geloofde hem wel want hij is zelf ook goed afgetraind, maar jij zegt dat 2 minuten beter is?

En als ik het goed begrijp is intensiteit belangrijker dan sets? Dus meer kilo’s en eventueel minder vaak?

Wat is het voordeel van mijn hoofd naar een van mijn handen bewegen bij het omlaag gaan? Idem voor de cirkelvormige beweging? Ik wil het zeker gaan proberen, maar het is fijn om te weten welke voordelen ik hieruit haal!

40 minuten geleden zei YBMartijn:

Ik nam eerst ongeveer 2 minuten pauze tussen de sets door, maar een vriend van me (die zelf ook breed is) adviseerde me om pauzes van 30 seconden te nemen. Ik geloofde hem wel want hij is zelf ook goed afgetraind, maar jij zegt dat 2 minuten beter is?

En als ik het goed begrijp is intensiteit belangrijker dan sets? Dus meer kilo’s en eventueel minder vaak?

Wat is het voordeel van mijn hoofd naar een van mijn handen bewegen bij het omlaag gaan? Idem voor de cirkelvormige beweging? Ik wil het zeker gaan proberen, maar het is fijn om te weten welke voordelen ik hieruit haal!

Langere rustpauzes zijn beter dan kortere. Je handhaafd je testosteronniveau ermee. Bij kortere rustpauzes wordt je testosteronniveau aangetast. Eigenlijk is dit een aanslag op je centrale zenuwstelsel.

Als je spiermassa wilt aankomen is intensiteit inderdaad belangrijker. Dit kan ook met een lagere intensiteit maar dan mag dit niet minder zijn dan 40% van je 1RM. Plus moet je to failure gaan. Aangezien dit moeilijk in te schatten is bij jou vorm van trainen zou iki voor een hogere intensiteit gaan.

Het voordeel van die beweging is dat je de intensiteit per kant opvoert. Probeer het maar eens dan zal je voelen wat ik bedoel.

9 uur geleden zei Fit:

Een bak kwark per dag is veel te weinig, voor aankomen in spiermassa (vooruitgang) moet je ongeveer 2.5 gr per kg lichaamsgewicht aan eiwitten eten. 

Oh dat wist ik niet, ik heb ook even de voedingswaarde opgezocht en dan kom ik inderdaad bij lange na niet aan deze hoeveelheid! Wat voor eiwitrijke voeding neem je zelf allemaal? 

9 uur geleden zei Peter Wouters:

Langere rustpauzes zijn beter dan kortere. Je handhaafd je testosteronniveau ermee. Bij kortere rustpauzes wordt je testosteronniveau aangetast. Eigenlijk is dit een aanslag op je centrale zenuwstelsel.

Als je spiermassa wilt aankomen is intensiteit inderdaad belangrijker. Dit kan ook met een lagere intensiteit maar dan mag dit niet minder zijn dan 40% van je 1RM. Plus moet je to failure gaan. Aangezien dit moeilijk in te schatten is bij jou vorm van trainen zou iki voor een hogere intensiteit gaan.

Het voordeel van die beweging is dat je de intensiteit per kant opvoert. Probeer het maar eens dan zal je voelen wat ik bedoel.

Oke dankjewel voor de uitleg, ik ga je tips opvolgen en ik ben benieuwd naar de resultaten. Met deze tips en de tip van Fit hoop ik dat ik weer progressie ga boeken. 

Ik hou jullie op de hoogte :)