Advertentie:

Sign in to follow this  
Fit

Tips om je trainingschema te verbeteren

Recommended Posts

Tips om je trainingschema te verbeteren

1) Genoeg variatie.

Voor een goed schema heb je zowel compound als isolatie oefeningen nodig, je moet er dus voor zorgen dat je beide soorten oefeningen in je schema verwerkt.

Simpel gezegd heb je twee typen spiervezels in je spieren. Type 1 groeit vooral op een hoog aantal herhalingen met een laag gewicht en een hoge trainingsfrequentie. Type 2 groeit beter op een laag aantal herhalingen met een hoog gewicht en een lagere trainingsfrequentie.

Natuurlijk wil je beide spiervezeltypen stimuleren tot groei. Dit betekent dus dat je zowel zware gewichten moet tillen (low rep) als lichtere gewichten (high rep). De meest praktische manier waarop je dit kunt toepassen is door sets met weinig herhalingen te maken en veel gewicht te gebruiken bij de compound oefeningen. De isolatie oefeningen voer je dan uit met meer herhalingen.

2) Zorg dat je training boeiend is.

Zorg dat je je training boeiend vind, waarom? Simpelweg omdat je het langer vol houd en het simpeler is om jezelf tot het uiterste te pushen wanneer je je training boeiend vind. Een oefening waar je van te voren al denkt van dit vind ik niks zul je dus al niet maximaal uitvoeren puur uit het principe dat je jezelf niet kan pushen. Ook ga je oefeningen afraffelen als je er niks aan vind, natuurlijk weet je zelf al dat dit dan totaal geen zin heeft..

3) Symmetrie.

Bekijk jezelf in de spiegel, zijn al je spiergroepen in verhouding? Of verdienen sommige spiergroepen nog wat extra aandacht. Zorg dat er symmetrie in je lichaam komt dat alles netjes gelijk loopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Nummer 3 is inderdaad erg belangrijk. Niet alle spiergroepen ontwikkelen zich even snel, je bent dus beeldhouwer van je eigen lichaam. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tegen nr3 loop ik alleen aan bij mijn benen. Mijn rechterbeen is groter dan mijn linkerbeen, voornamelijk omdat dit mijn dominante been is. Maar links is niet perse zwakker als rechts. Hoe kan je dit het beste trainen? Gewoonweg meer gewicht op links gooien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tegen nr3 loop ik alleen aan bij mijn benen. Mijn rechterbeen is groter dan mijn linkerbeen, voornamelijk omdat dit mijn dominante been is. Maar links is niet perse zwakker als rechts. Hoe kan je dit het beste trainen? Gewoonweg meer gewicht op links gooien?

Ironisch.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tegen nr3 loop ik alleen aan bij mijn benen. Mijn rechterbeen is groter dan mijn linkerbeen, voornamelijk omdat dit mijn dominante been is. Maar links is niet perse zwakker als rechts. Hoe kan je dit het beste trainen? Gewoonweg meer gewicht op links gooien?

De hele dag hinkelen op je linkerbeen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tegen nr3 loop ik alleen aan bij mijn benen. Mijn rechterbeen is groter dan mijn linkerbeen, voornamelijk omdat dit mijn dominante been is. Maar links is niet perse zwakker als rechts. Hoe kan je dit het beste trainen? Gewoonweg meer gewicht op links gooien?

Stuk lood in je linker schoen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Theoretisch gezien zou je dan je benen altijd los kunnen trainen, links en rechts waarbij je dus dan het gewicht aanpast. Maar dan heb je weer andere issues later met krachtsverschil. Maar of dit ook praktisch zal zijn... Je hebt namelijk altijd een dominante kant welke meer of minder werkt of het verschil in kracht van de zwakke kant compenseert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tegen nr3 loop ik alleen aan bij mijn benen. Mijn rechterbeen is groter dan mijn linkerbeen, voornamelijk omdat dit mijn dominante been is. Maar links is niet perse zwakker als rechts. Hoe kan je dit het beste trainen? Gewoonweg meer gewicht op links gooien?

Ik heb een andere dominante been. Alleen das niet de grootste??.

ff serieus ik zou altijd de zelfde gewichten trainen per been. Doe oefeningen waarbij je niet met de sterke been je zwakke been compenseert. Jammer genoeg is het erg moeilijk om symmetrisch te worden, moet je ook een beetje mazzel met je lichaamsbouw hebben.

greetzzzz dave

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tegen nr3 loop ik alleen aan bij mijn benen. Mijn rechterbeen is groter dan mijn linkerbeen, voornamelijk omdat dit mijn dominante been is. Maar links is niet perse zwakker als rechts. Hoe kan je dit het beste trainen? Gewoonweg meer gewicht op links gooien?

Niet noodzakelijk meer gewicht. Een hogere rep range kan ook. Vergelijk de trainingroutine van bodybuilders maar eens met die van powerlifters. De eerste heeft meer spiermassa dan de tweede. Meer reps = meer pump = meer collageen + glycogeen = meer water vasthouden = sarcoplasmic hypertrophy. Zonder je 1RM te verhogen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks, Dan ga ik zo door met trainen. Zal het ook eens afwisselen met een hogere rep range. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    •   Inderdaad Avatar zelf niet te veel druk opleggen. Daar bezondig  ik mezelf ook aan. De voeding ga ik mondjesmaat aanpassen want anders krijg ik figuurlijk en letterlijk het aan mijn darmen om nog maar te zwijgen van een overladen maag. Ik probeer zelf eerst het plezier van het trainen te ontdekken en niet veel te over analyseren want dan jaag ik mijn cortisol spiegel weer omhoog en dat is dan weer niet goed voor de gains. Over gains gesproken ga mij hiervoor in het begin niet te veel het hoofd op hol laten brengen dat komt wel, globaal gezien zo na 2 à 3 maanden. Het laatste in mijn geval waarschijnlijk Waar ik mij meer zorgen over maak is mijn overgevoeligheid voor blessures. Hoofd van kinesitherapie onderwierp mij aan onderzoek en concludeerde overgevoeligheid van pezen en gewrichten. Ik hoef bij wijze van spreken nog maar naar de grond te rijken en heb al een hamstringscheurtje en zo vergaat het ook met een hardnekkige schouderblessure, 2 golfellebogen enzovoort... We mogen niet mopperen zoals ze op zijn Hollands zeggen maar soms zou ik beter gaan biljarten Neen , alle gekheid op een stokje we staan er voor en we moeten er door. Dag per dag bekijken. De weg is lang maar loont de moeite.   Groeten
    • Interessant; natuurlijk weten we het grootste gedeelte wel hoe het moet en is dit 1 van de 1000 artikelen die hetzelfde verteld, maar nog een keer inprenten kan geen kwaad.    Roken is ook echt een dingetje waar ik mee wil stoppen in de toekomst maar al het goede komt langzaam. Dat is ook nog 1 van de dingen waar ik flink winst uit zou kunnen halen op termijn. En vakers exen of er aan denken is iets wat ik echt bewust doe ivm test, dat is iets wat ik vaak heb gelezen dat het echt een enorme boost kan geven.    Mooie onderwerpen Hansie!    ---   Ik las een poosje terug nog een stuk over overtraining hoe snel dat kan gaan en dat je dan ook een enorme test daling kunt krijgen. Zelfs het continu bezig zijn met het moeten trainen is al een groot nadeel, dus meer leuke dingen doen  
    • Leuk artikel gevonden om op natuurlijke wijze testosteron te verhogen. Wat mij betreft op termijn cola en sigaretten laten maar alles met een keer sevens zoals ze hier bij ons zeggen.   https://www.menshealth.com/nl/gezondheid/a23100051/testosteron-meer/   Sportieve groeten,
  • Sponsors