Advertentie:

Fit

Tips om je trainingschema te verbeteren

Recommended Posts

Tips om je trainingschema te verbeteren

1) Genoeg variatie.

Voor een goed schema heb je zowel compound als isolatie oefeningen nodig, je moet er dus voor zorgen dat je beide soorten oefeningen in je schema verwerkt.

Simpel gezegd heb je twee typen spiervezels in je spieren. Type 1 groeit vooral op een hoog aantal herhalingen met een laag gewicht en een hoge trainingsfrequentie. Type 2 groeit beter op een laag aantal herhalingen met een hoog gewicht en een lagere trainingsfrequentie.

Natuurlijk wil je beide spiervezeltypen stimuleren tot groei. Dit betekent dus dat je zowel zware gewichten moet tillen (low rep) als lichtere gewichten (high rep). De meest praktische manier waarop je dit kunt toepassen is door sets met weinig herhalingen te maken en veel gewicht te gebruiken bij de compound oefeningen. De isolatie oefeningen voer je dan uit met meer herhalingen.

2) Zorg dat je training boeiend is.

Zorg dat je je training boeiend vind, waarom? Simpelweg omdat je het langer vol houd en het simpeler is om jezelf tot het uiterste te pushen wanneer je je training boeiend vind. Een oefening waar je van te voren al denkt van dit vind ik niks zul je dus al niet maximaal uitvoeren puur uit het principe dat je jezelf niet kan pushen. Ook ga je oefeningen afraffelen als je er niks aan vind, natuurlijk weet je zelf al dat dit dan totaal geen zin heeft..

3) Symmetrie.

Bekijk jezelf in de spiegel, zijn al je spiergroepen in verhouding? Of verdienen sommige spiergroepen nog wat extra aandacht. Zorg dat er symmetrie in je lichaam komt dat alles netjes gelijk loopt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Nummer 3 is inderdaad erg belangrijk. Niet alle spiergroepen ontwikkelen zich even snel, je bent dus beeldhouwer van je eigen lichaam. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegen nr3 loop ik alleen aan bij mijn benen. Mijn rechterbeen is groter dan mijn linkerbeen, voornamelijk omdat dit mijn dominante been is. Maar links is niet perse zwakker als rechts. Hoe kan je dit het beste trainen? Gewoonweg meer gewicht op links gooien?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegen nr3 loop ik alleen aan bij mijn benen. Mijn rechterbeen is groter dan mijn linkerbeen, voornamelijk omdat dit mijn dominante been is. Maar links is niet perse zwakker als rechts. Hoe kan je dit het beste trainen? Gewoonweg meer gewicht op links gooien?

Ironisch.

  • Upvote 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegen nr3 loop ik alleen aan bij mijn benen. Mijn rechterbeen is groter dan mijn linkerbeen, voornamelijk omdat dit mijn dominante been is. Maar links is niet perse zwakker als rechts. Hoe kan je dit het beste trainen? Gewoonweg meer gewicht op links gooien?

De hele dag hinkelen op je linkerbeen. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegen nr3 loop ik alleen aan bij mijn benen. Mijn rechterbeen is groter dan mijn linkerbeen, voornamelijk omdat dit mijn dominante been is. Maar links is niet perse zwakker als rechts. Hoe kan je dit het beste trainen? Gewoonweg meer gewicht op links gooien?

Stuk lood in je linker schoen?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Theoretisch gezien zou je dan je benen altijd los kunnen trainen, links en rechts waarbij je dus dan het gewicht aanpast. Maar dan heb je weer andere issues later met krachtsverschil. Maar of dit ook praktisch zal zijn... Je hebt namelijk altijd een dominante kant welke meer of minder werkt of het verschil in kracht van de zwakke kant compenseert.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegen nr3 loop ik alleen aan bij mijn benen. Mijn rechterbeen is groter dan mijn linkerbeen, voornamelijk omdat dit mijn dominante been is. Maar links is niet perse zwakker als rechts. Hoe kan je dit het beste trainen? Gewoonweg meer gewicht op links gooien?

Ik heb een andere dominante been. Alleen das niet de grootste??.

ff serieus ik zou altijd de zelfde gewichten trainen per been. Doe oefeningen waarbij je niet met de sterke been je zwakke been compenseert. Jammer genoeg is het erg moeilijk om symmetrisch te worden, moet je ook een beetje mazzel met je lichaamsbouw hebben.

greetzzzz dave

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegen nr3 loop ik alleen aan bij mijn benen. Mijn rechterbeen is groter dan mijn linkerbeen, voornamelijk omdat dit mijn dominante been is. Maar links is niet perse zwakker als rechts. Hoe kan je dit het beste trainen? Gewoonweg meer gewicht op links gooien?

Niet noodzakelijk meer gewicht. Een hogere rep range kan ook. Vergelijk de trainingroutine van bodybuilders maar eens met die van powerlifters. De eerste heeft meer spiermassa dan de tweede. Meer reps = meer pump = meer collageen + glycogeen = meer water vasthouden = sarcoplasmic hypertrophy. Zonder je 1RM te verhogen

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


  • Berichten

    • Hoi Arnie, of DHEA veel effect heeft op testosterone weet ik niet zeker. De conversie zou volgens onderstaande link heel zwak zijn. Toch niet bij mannen. Vrouwen zouden er meer baat bij hebben. Het is in elk geval geen muscle builder. Wel een gezondheidspromotor. Het zou cortisol verlagen en de arteriele stijfheid verbeteren doordat het NO (nitric oxide ofwel stikstofmonoxide) produktie verhoogt. http://www.brinkzone.com/general-health/dhea-hormone-facts/   Waarom je (vrije) testosterone laag ligt kan ik alleen maar naar gissen. Het is voor een specialist zelfs een hele opgave. Een mogelijkheid die volgens mij nogal voorkomt is te fanatiek sporten(hoge volumes) en/of diëten. Lees hier maar eens het verslag van zo'n geval. http://www.brinkzone.com/bodybuilding/natural-t-rebound-a-case-study/    
    • Beste medeforummers,   Ik ben nu ongeveer een jaar fanatiek bezig en heb mijn levensstijl drastisch veranderd. Ook ben ik verschillende supplementen gaan nemen waaronder DHEA 50mg(laatste 4 maanden). Ik vind zelf dat mijn resultaten niet in verhouding staan daarom heb ik drie keer mijn testosteron laten testen. Sowieso vind ik de waardes te laag maar de arts zal hier nooit iets voor gaan geven omdat alles nog net binnen de waardes valt. Sinds ik DHEA ben gaan gebruiken is mijn totale T iets toegenomen maar ook mijn SHBG en is mijn vrije testosteron lager Kan dit door de DHEA komen ? Ik ben overigens 36 jaar 1,90 en 90kg en mijn lichaamset blijft schommelen tussen de 18% - 20%.   Ik zal hier onder de uitslagen geven van de laatste drie keer:   Juni 2018   Testosteron 14 nmol/l Vrij Testestosteron (FAI) 27,5 %   (25-95) SHBG 51 nmol/l Albumine niet gestest   December 2017   Testosteron 13 nmol/l Vrije Testo Index 0,42 (0.20 - 1.00) SHBG 31 nmol/l Albumine niet gestest   Oktober 2017   Testosteron 13.2 nmol/l Vrij Testo Index 0.32 (0.20 - 1.00) SHBG 42 nmol/l Albumine 42 nmol/l   Ik ben erg benieuwd naar jullie mening !    
    • Ik trek de expander met beide handen uitelkaar. Ik voel het niet alleen in mijn triceps maar ook in de trapezius.
  • Discussies

  • Sponsors

    Body en fitshop

    XXL nutrition