Advertentie:

Sign in to follow this  

Doorzakken en kotsen.

Recommended Posts

Ik zat mij te bedenken dat ik wel eens een avond heb doorgehaald en aan het einde nog even een shoarma naar binnen werkte, vervolgens de volgende dag om een uur of 10 sta ik alsnog te kotsen van de kater en tot mijn verbazing gaat er dan vervolgens nog een mooie restant shoarma bij uit. Wat mij nu in gedachten even bezig houdt..... als ik op 8 uur slaap alsnog shoarma er uit kots. waarom zou ik dan kwark eten voor het slapen gaan? Waarom niet gewoon 150 gram kip met groenten en een beetje wok olie, want als ik in de ochtend nog een restant voeding in de maag heb, dan wordt er toch alsnog de hele nacht voeding opgenomen van eiwitten? En als het al niet in mijn maag meer zit, dan zit er nog wel een rest in de darmen die verwerkt word. 

Het is niet zozeer de intentie om nu voor het slapen gaan een warme maaltijd te nemen, maar het was even een gedachte wat mij bezig hield. Stel het zou binnen de macro's passen, waarom hebben mensen dan alsnog de voorliefde voor kwark? 

Advertentie:

Ik vraag me nu wel sterk af wat voor willekeurige gedachten je zo op een dag krijgt... 

De oplossing is heel simpel voor dit probleem:

Niet meer drinken. Of in elk geval niet meer zoveel. Dit is wel een soort leefstijl, je kunt niet jezelf compleet comateus zuipen en dan verwachten dat al je vette hap lekker daar blijft zitten en dan ook nog voor gains zorgt. :S

Excuse, wellicht iets te banaal geformuleerd door mij. Het kwam meer door mijn zoektocht van eiwitopname per uur in slaap. Uiteindelijk is kwark gewoon de goede optie en ook de beste optie. En coma zuipen doe ik niet (ik drink niet meer) het kwam gewoon puur in mij op omdat ik niets kan vinden over hoe lang het duurt voordat je maag een portie kip heeft verwerk en dacht ineens aan vroeger dat je e volgende ochtend alsnog die vette hap er uit gooit. 

:D Ja deze was wel lekker dom geformuleerd door mij. 

Aah zo. Nou, daar zijn een aantal antwoorden op:

Hoelang een maaltijd duurt voordat het verteerd is, is helemaal afhankelijk van je genetica, darmflora, maagflora etc. De portie kip en rijst die jij vandaag eet om 19.00... die is nog steeds niet helemaal opgenomen om 09.00 in de ochtend morgenvroeg. Maak je daar alsjeblieft niet druk om, want dat heeft totaal geen zin.

Eiwitopname is als natuurlijke atleet/sporter sowieso verschrikkelijk. Je kunt best 180 gram eiwit per dag eten, maar je lichaam zal dat absoluut nooit allemaal opnemen en gebruiken voor reparatie. Zelfs niet wanneer je anabolica gebruikt, wel een stuk meer, maar dan nog heeft dat heel weinig zin om tijdens een kuur ineens meer eiwit te gaan eten. Das alleen maar extra belastend voor de nieren...

De eiwitten uit yoghurt of de eiwitten uit een portie kapsalon zijn andere eiwitten, maar uiteindelijk zijn ze in functie exact hetzelfde. (Het enige verschil is het vetgehalte en ook totaal aantal kcal is anders van die twee gerechten.)

Maar een lang en ingewikkeld verhaal van aminozuurketens kortgemaakt:

10 gram eiwit vanuit yoghurt of kip of vis, is exact hetzelfde (uiteindelijk) als de 10 gram eiwit uit een kapsalon. Alleen het aantal kcal is anders. (En door het vet wordt het iets trager opgenomen, maar toch.)

Grote dank voor het antwoord en dit maakt het voor mij een stuk makkelijker, dit betekend dus dat ik prima zo nu en dan een portie gerookte zalm kan eten (als voorbeeld) in de avond ipv kwark. Nu heb ik wel een paar bakken kwark gekocht inmiddels, maar zag er al tegen op om elke avond 500 gram kwark weg te stouwen. xD Ik dacht namelijk dat het een vereiste was. 

Voor de controle: Als ik dus over de dag heen op mijn 5 maaltijden diverse eiwitten neem en voldoende, moet ik mij geen zorgen maken om welke eiwitten ik exact in de avond eet. Maar het is wel in mijn voordeel om in de ochtend dan wat snelle eiwitten te nemen en niet teveel vet. 

Is dit een juiste conclusie? 

Dat is een perfecte conclusie. Uitiendelijk voor je lichaam: eiwit = eiwit en koolhydraten = koolhydraten. 

Het functionele effect van die koolhydraten verandert totaal niet wanneer dat langzame koolhydraten uit een bak rijst zijn of uit een heerlijke snelle donut. Uiteindelijk wordt het allebei opgeslagen als ATP in de spieren voor energie. Als je teveel eet van de een of de ander, wordt het opgeslagen als vet.

Het ENIGE verschil is HOE SNEL die koolhydraten opgeslagen worden in de spieren, suiker uit een donut wordt misschien al wel in 25 min opgeslagen en datzelfde aantal koolhydraten vanuit de rijst is pas klaar met opslaan na een uur of 3-4. Dat is het verschil.

• Like 1