Advertentie:

Sign in to follow this  
Guest Hansie

ontnuchtering

Recommended Posts

Guest Hansie

Broeders,

2 weken geleden begonnen met super goede intenties. 3x per week full body was het plan maar door belabberd energieniveau gestrand op 2x per week. De aanbevolen 3000 calorieën waaronder 180 gr eiwitten en 400 gram koolhydraten krijg ik echt niet binnengespeeld. Mijn darmen hebben het in de eerste week na slechts de helft van de voorgeschreven aantallen al opgegeven. De eiwitshakes gingen nog wel maar na een paar dagen rode bonen te schransen, paar boekweitpannekoeken,  avondeten en voor het slapen gaan nog kwark maakten er echt een rommeltje van. Jaloers ben ik op de kerels die een hele dag kunnen vreten met de geliefde gains tot deugdelijk gevolg. Ben nooit geen grote eter geweest en weet ook dat bij het ouder worden het boeltje allemaal wat vertraagt maar toch. Is het zo slecht voor de spiergroei dat men het eet ritueel stap voor stap opbouwt ? Kunnen er geen gains optreden met wat minder ? Bij het grote gezondheidsplan hoort nog het stoppen met roken maar na de snelle reality check steek ik nog vlug een sigaretje op. Vrij triestig wel, ik weet het. Rome is ook niet op één dag gebouwd denk ik maar.

Advertentie:

Ik zit in een vergelijkbare situatie, maar dan met het doel afvallen. Nu heb ik geen ervaring en ben slechts een beginner, maar kan mij natuurlijk wel snel inlezen over alles; los van dit.

Rome is idd niet in 1 dag gebouwd en een gezonde levensstijl vergt inzet en doorzettingsvermogen, maar dit betekend niet dat alles in 1 keer perfect kan en zelf ga ik dit ook niet proberen. Aangezien toch alles staat en valt met slaap is dat mijn prioriteit en komt voeding als tweede. Nadat ik slaap en voeding goed heb, komt trainen pas aan de beurt. Als ik futloos ga trainen dan gaat mijn houding verkeerd, train ik niet maximaal voor spiergroei, raak ik gedemotiveerd, loop ik grote kans op blessure en etc. Daarom liever alles opbouwen zodat ik een goede basis heb om vanuit daar verder te werken, eenmaal dat bouwstuk gehad kan ik gaan schaven en timmeren aan verbetering. 

Nu ben ik er inmiddels achter dat er enorm veel meningen zijn als het gaat om voeding en de beste training, maar globaal gezien begrijp ik nu ook dat domweg gezond eten en verdeelt over de dag meer waard is dan op exacte getallen en soorten letten. Ik denk namelijk (deels vanuit studie) dat mentaal fit zijn en gewend raken aan de verandering ondergewaardeerd is voor beginners. Er zullen absoluut mensen zijn die direct keihard hun leven veranderen en het er goed vanaf brengen, maar er zijn vele meer die het niet volhouden en uiteindelijk stoppen en weer op de bank belanden. 

Mijn advies: Bouw het rustig op en neem daar de tijd voor zodat je de levensstijl eigen wordt. Wellicht zit je dan een poosje "stil", leer je later "bewegen" en uiteindelijk ben je "expert".

Afijn, slechts mijn mening. 

Guest Hansie

Inderdaad stap voor stap alles opbouwen lijkt me het meest haalbare. Slapen is alvast ook nog een werkpuntje. Blij dat ik niet de enigste ben die nog struggelt.

Waarom is iedereen toch zo op die kwark, rijst en andere onzin? Als je dat niet lekker vind, gaan die kcal er ook niet inkomen...

Ikzelf eet geen "bio pindakaas" of "magere kwark". Volle yoghurt met een plons aardbeienjam, das pas lekker!

Dat eet ik niet elke dag, gewoon wanneer ik daar zin in heb... Heb ik zin in 3 bakken cornflakes in de ochtend? Dan vreet ik er 3 :P

Dingen in je bek zitten duwen die je niet lust, werkt gewoon niet. Dat iedereen zegt dat een droge gegrillde tilapia beter is dan een moot zalm met botersaus, dat kan wel zo zijn, maar als ik het met tegenzin ga zitten opkauwen... Kokhalzend en wel... Dan betekent dat gewoon 0 gains.

• Like 1

Guest Hansie
16 minuten geleden zei Shorty:

Waarom is iedereen toch zo op die kwark, rijst en andere onzin? Als je dat niet lekker vind, gaan die kcal er ook niet inkomen...

Ikzelf eet geen "bio pindakaas" of "magere kwark". Volle yoghurt met een plons aardbeienjam, das pas lekker!

Dat eet ik niet elke dag, gewoon wanneer ik daar zin in heb... Heb ik zin in 3 bakken cornflakes in de ochtend? Dan vreet ik er 3 :P

Dingen in je bek zitten duwen die je niet lust, werkt gewoon niet. Dat iedereen zegt dat een droge gegrillde tilapia beter is dan een moot zalm met botersaus, dat kan wel zo zijn, maar als ik het met tegenzin ga zitten opkauwen... Kokhalzend en wel... Dan betekent dat gewoon 0 gains.

Guest Hansie
34 minuten geleden zei Shorty:

Tja heb op mijn leeftijd zowat een "daddy" figuur. Mijn buikomtrek bijna even groot als borstomtrek. Neem rode rijst voor de cholesterol wat goed werkt in mijn geval. Ben wat bang van snelle suikers en te veel vette melkprodukten. Denk dat ik een vetpercentage heb van zo'n 25 à 30 %. Maar begrijp inderdaad wel dat als je zaken tegen je goesting moet binnenstoempen je daar ten eerste een degout van gaat krijgen en ten tweede weinig gains. Gulden middenweg dan maar.

24 minuten geleden zei Hansie:

Tja heb op mijn leeftijd zowat een "daddy" figuur. Mijn buikomtrek bijna even groot als borstomtrek. Neem rode rijst voor de cholesterol wat goed werkt in mijn geval. Ben wat bang van snelle suikers en te veel vette melkprodukten. Denk dat ik een vetpercentage heb van zo'n 25 à 30 %. Maar begrijp inderdaad wel dat als je zaken tegen je goesting moet binnenstoempen je daar ten eerste een degout van gaat krijgen en ten tweede weinig gains. Gulden middenweg dan maar.

Dat vetpercentage zal beginnen te zakken als de kcal laag genoeg zijn! Wat ik probeer te zeggen is, val eerst af in vetpercentage door minder te eten. Maar als je dan dingen eet die LEKKER zijn, is het geen straf voor je.

Kipkerrie is ook hartstikke lekker, en valt ook nog eens onder het standaard rijmpje van kip, rijst en groenten.

Eerst vetpercentage verlagen, dan pas proberen spiermassa te bouwen. Dan weet je ook precies waar je komt te staan met je lichaam qua spiermassa.

@Hansie, hoe en op welke manier ervaar jij een belabberd energie niveau? Is dit een oorzaak van slaap gebrek of denk jij dat dit te maken heeft met voeding? 

Ik merk bijvoorbeeld zelf dat mijn voeding best wel veel invloed heeft en nu ik alles een beetje in het gareel breng met voeding ook daardoor al meer energie heb (los van slecht slapen). Wellicht om toch een 'soort' schema te maken waarin je voornamelijk bewust kijkt naar koolhydraten en welke soort. Zo vond ik het stukje bij een eerdere post van jou over second meal effect wel interessant. Vanuit dat perspectief gezien kan ik mij zelf nu wel indenken dat het dalen en pieken ook behoorlijk van invloed is op het energie niveau. (Maar ja, dat wist ik natuurlijk al langer en heb het gewoon in de wind geslagen). 

Guest Hansie

Dus die 3000 calorieën die fitchef.nl in die online berekeningsmodule had aangeraden hoef ik in het begin niet te halen ? Al een chance. Trage stofwisseling zal met het trainen ook wel verbeteren, denk ik. Zal maar eerst wat uurtjes doorbrengen op de sportschool voor mij blind te staren op dat bulken. Bedankt voor de info Shorty.

2 minuten geleden zei Avatar:

@Hansie, hoe en op welke manier ervaar jij een belabberd energie niveau? Is dit een oorzaak van slaap gebrek of denk jij dat dit te maken heeft met voeding? 

Ik merk bijvoorbeeld zelf dat mijn voeding best wel veel invloed heeft en nu ik alles een beetje in het gareel breng met voeding ook daardoor al meer energie heb (los van slecht slapen). Wellicht om toch een 'soort' schema te maken waarin je voornamelijk bewust kijkt naar koolhydraten en welke soort. Zo vond ik het stukje bij een eerdere post van jou over second meal effect wel interessant. Vanuit dat perspectief gezien kan ik mij zelf nu wel indenken dat het dalen en pieken ook behoorlijk van invloed is op het energie niveau. (Maar ja, dat wist ik natuurlijk al langer en heb het gewoon in de wind geslagen). 

Guest Hansie

Hey Avatar,

Belabberd energieniveau komt eerlijk gezegd door verschillende factoren waarmee ik de groep hier niet te veel mee wil vervelen. Kort samengevat: een roker (25 jaar), een piekeraar en een slechte slaper. Dat vreet energie en doet me balanceren tot bijna een vicieuze cirkel van trainen en zekere vorm van uitputting achteraf waardoor ik de tweede trainsessie in de week al eens durf uitstellen.. Mijn voeding staat min of meer op orde. In de dag snoep ik niet, buiten soms 's avonds. Alleen zou ik wat meer koolhydraten moeten kunnen eten maar ja de maag moet ook willen hé. Had vroeger nochtans een onverzettelijke geest als het op sporten aankwam. Ach komt wel goed zeker hé.

Ik zou ook eerst proberen vet te verliezen. Op termijn gaat je natuurlijk testosteron ervan verhogen. Ik heb zelf op heel korte tijd een 15kg verloren door gewoon boterhammen te verbannen. Niet dat deze slecht zijn maar ik at er om te beginnen heel veel van. Om niet te vertellen wat er van beleg op ging. Choco, confituur enz. Heel veel calorieen. Dit heb ik vervangen door havermout en veel groenten en fruit.

Wat je slaapstoornissen betreft en Avatar dit is ook voor jouw, raad ik aan om eens te beginnen te supplementeren met Ashwagandha. Dit verlaagt het cortisol niveau. (weeral een hormoon). Cortisol maakt in normale omstandigheden een piek in de ochtend en maakt dat je wakker wordt. Vervolgens daalt dit tot een minimum gedurende de dag. Bij veel mensen (incluis mijzelf) raakt het ritme van dit hormoon verstoord en houd je wakker 's nachts. Ashwagandha normalizeerd dit. Voor een wetenschappelijk onderbouwde uitleg kan je hier eens je licht opsteken. https://examine.com/supplements/ashwagandha/

Vergis je niet. Dit spul werkt echt en is het beste supplement dat ik ooit genomen heb. Ik ben elke dag uitgeslapen en de uitbranders van mijn baas deren mij niet meer. :) 

Wel best de KSM-66 versie nemen die gestandaartiseerd is op minstens 5% withanoliden.

• Like 1

Bedankt @Peter Wouters ondertussen heb ik nog wat meer opgezocht en dit* gevonden wat i.d.d. te kennen geeft dat er voordelen zitten aan het gebruik van Ashwagandha m.b.t. stress en daarbij als neven effect het voordeel van beter slapen. 

A Prospective, Randomized Double-Blind, Placebo-Controlled Study of Safety and Efficacy of a High-Concentration Full-Spectrum Extract of Ashwagandha Root in Reducing Stress and Anxiety in Adults

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3573577/

In een notendop:

Je kunt de deze bijlage pas zien als je bent ingelogd.

Edited by Avatar
  • Upvote 1