Advertentie:

Sign in to follow this  
Guest Hansie

bovenste borstspier

Recommended Posts

Guest Hansie

Hey

Ontwikkeling van bovenste borstspieren hebben me altijd tot de verbeelding gesproken. De echte hardcore bodybuilders zullen wel beamen dat het het kaf van het koren scheidt. Nu ben ik daar zelf  nog lang niet aan toe maar wilde gewoon een weetje op het forum posten.

De reverse grip bench press zou ter vergelijking met de incline bench press de absolute winnaar zijn als het aankomt op de ontwikkeling van de bovenkant borst.

De spieractiviteit van de claviculaire kop van de spier (bovenste borstspier) zou 30% toenemen t.o.v. slechts 5 % bij de gewone incline bench press.

Onwaarschijnlijk maar toch waar !

Advertentie:

THE INFLUENCE OF GRIP WIDTH AND FOREARM PRONATION/SUPINATION ON UPPER-BODY MYOELECTRIC ACTIVITY DURING THE FLAT BENCH PRESS https://pdfs.semanticscholar.org/b2e3/223dc4c342526e8350c17e92d53f481ad296.pdf

Modeling Myoelectric Activity https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4615-4299-5_12

-------

Edit: Dit is dan ook nog wel intersant en de moeite waard om eens door te nemen.

Evaluation and comparison of electromyographic activity in bench press with feet on the ground and active hip flexion. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0218209

Edited by Avatar

Behalve dat dit echt een levensgevaarlijke oefening is... 

Is ie ook praktisch fucked voor groei. De praktijk wijst uit dat incline fly's met kabels de allerbeste weerstand biedt en daarmee kan je ook echt een hoog volume pakken. Bloed erin als een malle = groei.

Dat werkt voor mijn upper chest heel goed.

Gevaarlijk is het natuurlijk niet als je weet wat je doet en de nodige voorzorgsmaatregelen neemt (power Cage).

Naar wat ik inmiddels begrijp is dat alles met een zekere nuance bekeken moet worden en dat het domweg overnemen van informatie niet altijd juist is. Een ervaren bodybuilder zal in zekere mate meer volume gebruiken dan een beginner en wellicht daarom voorkeur hebben voor x oefening. Tevens begrijp ik nu dat er verschillende vormen van trainen zijn als het gaat om kracht of spiervolume, maar dit gedeelte heb ik nog niet opgezocht.

Wat ik mij ook kan voorstellen is dat bij een kabel fly er veel meer ervaring komt kijken als het gaat om houding en je daar dan juist weer meer risico neemt als beginner als het gaat om het niet juist aanspreken van de bedoelde spiergroep. Alles staat of valt met houding en de manier van trainen denk ik dan maar. 

Ik denk persoonlijk dat er een te grote zwart/wit visie is en dat nuance altijd geboden moet zijn. 

Guest Hansie

Kan mij wel voorstellen dat je met cable incline flys een enorme pomp verkrijgt daar de spieren constant onder spanning staan . Zaak is inderdaad van alles zelf uit te proberen en te zien waar dat je lichaam het beste op reageert. Power cage kan zeker een extra beveiliging zijn voor reverse bench press.  De oefening ziet er misschien wat onorthodox uit maar ga ze later toch eens proberen.

Ik ga het ook wel bij een training proberen om er achter te komen hoe dat voelt, maar een fly ben ik dan weer huiverig voor als het om mijn houding gaat. Ik persoonlijk denk dan dat ik als beginner niet voldoende controle heb over de houding en daarmee dus verkeerd kan gaan trainen op dat moment (zie een schouderblessure aankomen bijvoorbeeld). 

Mocht ik verder gevorderd zijn op den duur, is een fly wellicht zeer interessant omdat je dan meer "kleine" spieren gaat aanspreker voor balans. Als ik nu met dumbells train merk ik ook direct dat ik schommel en veel meer controle moet uitoefenen maar niet maximaal kan presteren daardoor. 

Afijn, het is intersant de reverse en leuk om meer over te lezen. Ik zal het alle drie wel uittesten en eens kijken hoe het voelt. 

Edited by Avatar

Guest Hansie

Denk juist dat je meer controle gaat krijgen over barbell bench press als je nog wat langer oefent met dumbells. Hierdoor gaan de stabilisatoren in werking treden die je juist van pas gaan komen bij het hanteren  en in evenwicht houden van een barbell of halter. Natuurlijk bestaan er ook machines voor bench press die vrij veilig zijn maar dan zit je wel vast in dezelfde bewegingsgroef. Dumbell flys met kabel lijkt me in ieder geval veiliger dan gewoon dumbells omdat de kabels je beter begeleiden. Allee, dat is hoe ik er over denk hé.

1 uur geleden zei Hansie:

Denk juist dat je meer controle gaat krijgen over barbell bench press als je nog wat langer oefent met dumbells. Hierdoor gaan de stabilisatoren in werking treden die je juist van pas gaan komen bij het hanteren  en in evenwicht houden van een barbell of halter. Natuurlijk bestaan er ook machines voor bench press die vrij veilig zijn maar dan zit je wel vast in dezelfde bewegingsgroef. Dumbell flys met kabel lijkt me in ieder geval veiliger dan gewoon dumbells omdat de kabels je beter begeleiden. Allee, dat is hoe ik er over denk hé.

Jij snapt em Hans.

@Avatar Cable Fly's zijn niet alleen voor gevorderde sporters of iets dergelijks hoor... En het spreekt juist de gehele borstspier aan bij het uitvoeren van de oefening. Daarbij kan je in die fly's ook nog eens perfect bepalen op welke vezels je de nadruk wil leggen. De hoek erin kan je doen hoe je wilt en zo kan je met 1 oefening misschien wel 5 hoeken en dus andere vezels aanspreken.

Zoek maar eens op "cable fly angles"

Dan wordt het allemaal wel duidelijk.

En in het geval van een natuurlijke beweging zijn ook Dumbell Presses VERREWEG superieur aan die schijt Bench Press. ;) En een stuk beter voor de balans etc. zoals Hans al zegt!

Ja maar Shorty, om mis verstanden te voorkomen: dit gaat om de upper chest, immers is dat de OP. 

Reverse grip bench press is beter dan de "gewone" , de discussie die ik dan voer is dat ik van mening ben (met mijn beperkte kennis) dat met een Barbell het voor een beginner makkelijker is om dan die upper chest te trainen.  

Op 10-10-2019 at 15:43 zei Avatar:

het gaat om houding en je daar dan juist weer meer risico neemt als beginner als het gaat om het niet juist aanspreken van de bedoelde spiergroep

Dat een Cable fly de gehele groep kan aanspreken is niet van invloed, het gaat immers om een geïsoleerde oefening naar mijn weten voor body building. De hoek van training moet dan ook specifiek zijn op de upper chest. Wanneer je de varianten van Cable bekijkt zie je dat er nog veel meer bij komt kijken dan alleen upper chest en in die zin dat het aanspreken van stabilisatoren juist van ondergeschikt belang moet zijn. 

Als we puur kijken naar de natuurlijke beweging dan klopt het dat Cable of Dumbbell superieur kan zijn (mits correct uitgevoerd). Dat een Bench schijt is voor jou, dat kan volledig kloppen als men uitgaat van BB, maar niet in de gedachte van SL. In die zin is naar aanleiding van OP bench idd ruk. 

Correct me if I'm wrong o/ 

Guest Hansie

Wou niemand op het verkeerde been zetten maar Avatar ik bedoel gewoon dat je als beginneling ook bij de reverse bench press nood hebt aan stabilserende spieren omdat je anders de barbell wel eens op je donder zou kunnen krijgen. Als je met dumbells wat langer traint haal je daar je voordeel uit.

Groetjes

Ik ben inmiddels heel wat informatie verder en flink wat YT zooi verder, maar ben er nog niet uit voor mijzelf. En ik ben het er absoluut mee eens dat Dumbbells heel goed zijn en heb dat ook overal wel gelezen en Cbl fly's zijn ook perfect in elk opzicht, dus daarmee zet niemand mij op het verkeerde been en beaam ik ook volledig. Dat is voor mij geen discussie of zaak wat ik moet uitzoeken dat deze feitelijk beter zijn en veel meer stabiliseren op den duur. En ik geloof ook absoluut dat voor BB je met een DB of Cbl veel gerichter kunt trainen op spiergroepen en ook een meer natuurlijke beweging kan maken. Dus in dit soort opzichten ben ik het absoluut eens met jou en Shorty, dat is geen punt van discussie. 

Het enige waar ik niet over uit ben is: Moet je als beginner direct met Db/Cbl.fly gaan werken of beter een Bar (ivm risico van verkeerd trainen en het risico op blessures.) ? 

Edited by Avatar

Guest Hansie

Denk dat cable flys relatief veilig zijn als beginneling. Zeker bij het excentrische gedeelte van de oefening. Heb zelf ook schrik voor blessures. Echt uitsluitsel heb ik niet, is gewoon een gevoel.

Ok. Gezien het bovenstaande filmpje ben ik nu van mening dat Cable idd veel beter is dan Db, en het grote risico van Db wordt goed uitgelegd in bovenstaande waar het mij om ging. 

Moraal van mijn verhaal is perfect uitgelegd in deze video. 

Edited by Avatar

En voor de Cbl aanvulling (gewist, te veel gezeur over golfen), moet iets beters vinden. 

Edited by Avatar

6 uur geleden zei Hansie:

Denk dat cable flys relatief veilig zijn als beginneling. Zeker bij het excentrische gedeelte van de oefening. Heb zelf ook schrik voor blessures. Echt uitsluitsel heb ik niet, is gewoon een gevoel.

@Hansie Ik ben totaal nog niet bekend met excentrische dingen of wat dan ook, ik weet alleen dat er 3 verschillende manieren zijn om op te trainen.

1. Massa - BB

2. Kracht - SL

3. Uithouding vermogen - Cross fit? 

Wellicht dat jij een kleine aanvulling kunt geven mbt de drie punten en exentrische dingen? Scheelt mij weer een hoop zoekwerk en geeft mij direct een duwtje in de goede richting. Hoeft niet uitgebreid te zijn en mag ook met domweg wat interessante linkjes. 

Guest Hansie
4 uur geleden zei Avatar:

@Hansie Ik ben totaal nog niet bekend met excentrische dingen of wat dan ook, ik weet alleen dat er 3 verschillende manieren zijn om op te trainen.

1. Massa - BB

2. Kracht - SL

3. Uithouding vermogen - Cross fit? 

Wellicht dat jij een kleine aanvulling kunt geven mbt de drie punten en exentrische dingen? Scheelt mij weer een hoop zoekwerk en geeft mij direct een duwtje in de goede richting. Hoeft niet uitgebreid te zijn en mag ook met domweg wat interessante linkjes. 

Hallo Avatar,

Beweging bestaat uit concentrisch gedeelte d.w.z. opgaande deel bv naar boven curlen van biceps of opdrukken van de bar bij bench press of shoulder press. Excentrisch gedeelte is neerwaartse beweging of teruggaande . Mijn idee was dat dat met cable flys veiliger zou aanvoelen dat excentrisch gedeelte. Meer wou ik daar eigenlijk ook niet mee bedoelen hoor.