Advertentie:

Sign in to follow this  

Referentie waarden Test, SHBG en vrij Test.

Recommended Posts

Advertentie:

En die waardes zijn gemiddeld lager dan pakweg 100 jaar geleden. Dat komt omdat we in een ander milieu leven dan toen. Endocrine disrupting chemicals hechten zich aan de androgeenreceptoren zodat testosteron hier niet meer mee kan aan binden. Er zijn geen echte mannen meer zoals in die tijd. Daarom dat Trt zo in de lift zit. We hebben gewoon meer testosteron nodig opdat deze kan concurreren met die EDC's.

Referentie waarden zijn inderdaad lager dan tientallen jaren terug, en ja. Dat kan door eten komen en allerlei teringzooi erin. 

Maar meer testosteron hebben we niet nodig. We hebben gewoon minder EDC's in ons voedsel nodig. Dat is het probleem, want als jij meer Testosteron zou nemen volgens die logica Peter, zou je alleen maar meer gebonden testosteron krijgen en niet meer VRIJE testosteron. Dat is namelijk wat er toe doet, de hoeveelheid die vrij is.

Iemand kan een fucking hoge  totale testspiegel hebben maar een hoge SHBG en dus een lage hoeveelheid vrije testosteron... Dan heb je alsnog problemen, desondanks je een hoge totale testosteronspiegel hebben.

Maar waarom ZOVEEL vragen over TRT, Avatar? Als je jezelf dikke prima voelt, is er niks aan de hand. En als je twijfelt, doe een bloedtest met alles erop en eraan en dan weet je het! :)

Dat is uiteindelijk het doel van trt. Hoe hoger de dosis, hoe hoger de vrije testosteron.

Because we’re in a toxic environment, it is my belief that we are actually in need of more testosterone than ever to outcompete the EDC and androgen receptors. -Dr. Keith Nichols
Bron: https://trtrevolution.libsyn.com/edcs-hypogonadism-why-men-need-testosterone-now-more-than-ever-wdr-keith-nichols 

Naar mijn idee heb ik nog niet heel veel vragen gesteld omtrent TRT @Shorty en is het nu puur interesse om meer te weten te komen over hoe diverse hormonen werken. In het onderwerp oestrogeen gaf jij aan dat 30 nmol/l ruim voldoende is, sprak Peter over vrije testosteron, maar wist ik niet wat de standaard waarden horen te zijn dus ben gaan zoeken en kwam bovenstaande informatie tegen waarvan ik denk dat het interessant is om te delen op het forum en voor haar bezoekers. 

Zoals ik ook al heb aangegeven in het onderwerp oestrogeen ben ik nu van mening dat ik mij geen zorgen meer maak om mijn eigen hormoonhuishouding en verwacht dat met voldoende slaap, gezond eten (dus niet bewerkt) en sport ik de mogelijke schommelingen er wel uit kan werken. Indien ik nadenk over waar een mogelijke knelpunt bij mij is ontstaan op dit moment; Ik verwacht dan ook dat mijn cortisol level veel te hoog is door het gevolg van een burn out. 

Uiteraard heb ik nagedacht over TRT voor mijzelf, maar zie ook in dat mijn huidige klachten niet geheel overeenkomen met een Test tekort, maar wel perfect passen bij slaap tekort ontstaan door een te hoog cortisol. Helaas heb ik geen diepgaande kennis van zaken en moest toch ergens een begin maken met zoeken naar antwoorden en is voor een leek testosteron het eerste waar je naar gaat informeren en zoeken. Vroeger zou ik zonder nadenken er zo een dosis test in hebben hebben gespoten op de gok en zou dan wellicht een hele grote verbetering hebben kunnen ervaren zonder de mogelijke consequenties te overzien en de gevolgen daarvan. Gelukkig door de informatie wat jullie mij geven weet ik nu beter en begrijp ik dat zoiets niet verstandig is en zal ik dat dan ook niet doen. 

Maar des al niet te min blijft het een interessante materie die natuurlijk vele raakvlakken heeft met krachttraining, slaap, buikvet, energie en dergelijke. Om deze reden ben ik dan ook geïnteresseerd naar meer informatie op dit moment en vind het in die zin ook van belang om beter te begrijpen wat de gevolgen zijn van mijn levensstijl die ik verander. 

Tevens door mijn OP leer ik nu weer iets over EDC's wat ik anders niet zou tegen gekomen zijn en heb ik weer leerstof waarin ik mij kan verdiepen. 

Edited by Avatar

Avatar, vergis je niet in de eenheden. Nmol/l is niet hetzelfde als ng/dl.  Zoek ook eens op Adam questionnaire. Dan kan je voor jezelf eens een beeld maken omtrent je test

Ik kan over twee weken wel aan mijn arts vragen om een uitgebreide test, ik weet dat deze man daar niet moeilijk om doet. Wie weet dat er wel iets raars uitkomt, wat ikzelf niet verwacht, omdat ik de symptomen wel degelijk in sterke mate heb. Het kan nooit kwaad om te laten controleren denk ik dan maar. 

5da07f2ed0e36_Schermafbeelding2019-10-11om15_09_43.png.d0b6356c06ccaee571b1c9ef82ed352e.png

18 uur geleden zei Peter Wouters:

Dat is uiteindelijk het doel van trt. Hoe hoger de dosis, hoe hoger de vrije testosteron.

Because we’re in a toxic environment, it is my belief that we are actually in need of more testosterone than ever to outcompete the EDC and androgen receptors. -Dr. Keith Nichols
Bron: https://trtrevolution.libsyn.com/edcs-hypogonadism-why-men-need-testosterone-now-more-than-ever-wdr-keith-nichols 

Fout. Als je SHBG hoog blijft, is er geen enkele zin om de hoeveelheid Test te verhogen, dat zal namelijk net zo goed gebonden worden. En dus inactief zijn en alleen maar naar oestrogeen gaan lopen converteren.

Als je een prima totale testosteron hebt, maar een lage vrije testosteron, dient alleen het SHBG niveau aangepakt te worden. Niet proberen een reden te vinden om op de TRT te gaan, als je dat wilt, moet je gewoon een spuit in je reet zetten. Do not try to fix something that is not broken. Als alleen SHBG het probleem veroorzaakt, fix je alleen dat. Punt.

• Like 1

1 uur geleden zei Avatar:

Ik zal vanavond een eigen topic starten omtrent mijn eigen situatie zodat er gericht advies kan komen. 

Stuur hem dan in een privé bericht naar me, dan help ik je ermee. Dan krijg je geen 1000 meningen. ;) ik help meerdere mensen welke door hun doktoren niet geholpen willen worden omdat ze de kennis niet hebben.

4 uur geleden zei Shorty:

Fout. Als je SHBG hoog blijft, is er geen enkele zin om de hoeveelheid Test te verhogen, dat zal namelijk net zo goed gebonden worden. En dus inactief zijn en alleen maar naar oestrogeen gaan lopen converteren.

Als je een prima totale testosteron hebt, maar een lage vrije testosteron, dient alleen het SHBG niveau aangepakt te worden. Niet proberen een reden te vinden om op de TRT te gaan, als je dat wilt, moet je gewoon een spuit in je reet zetten. Do not try to fix something that is not broken. Als alleen SHBG het probleem veroorzaakt, fix je alleen dat. Punt.

En de aarde is nog steeds plat zeker. :) Jij bent echt met mijn voeten aan het spelen he. Maar ik kan daar tegen hoor.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6683724

• Like 1

4 uur geleden zei Peter Wouters:

En de aarde is nog steeds plat zeker. :) Jij bent echt met mijn voeten aan het spelen he. Maar ik kan daar tegen hoor.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6683724

Ik speel helemaal niks, ik ben bloedserieus. LEES nou eens wat je stuurt als ''bewijs''.

Het zou HEEL raar zijn als de totale en vrije testosteron niet omhoog zou gaan als je iemand 6000iu HCG geeft per week. WTF. Ongevoeligheid van de Leydig cellen is dan zeer vaak een gevolg van dat soort vreemde tests. En mensen testen met Klinefelter's is ook niet echt een top-idee om te weten te komen of dit in GEZONDE mannen zo werkt, die gewoon een tikkeltje lager Testosteron level hebben.

Maar goed, daarnaast:

Die studie is totaal niet betrouwbaar, te weinig testpersonen per groep. 5 mensen per groep is HEEL weinig, en dan 3 groepjes. Het minimum per groep is ALTIJD 12. En zelfs dan is het erg onbetrouwbaar, want het zijn gewoon veel te weinig mensen. Er wordt NIKS gezegd over leeftijden, of ze actief zijn in de sport of niet, etc.

In totaal testen ze met 10 ''normale'' mannen (misschien wel tussen de 16 en 116 jaar, for all we know) en 5 mensen met Klinefelter's en 5 mensen met HH. Ik doe een medische opleiding en als ik ook maar 1 keer een citaat maak uit een onderzoek met minder dan 12 mensen (die HEEL sterk op elkaar lijken qua leeftijd, etc.) krijg ik meteen een onvoldoende. Daar wordt niet grappig over gedaan.

Wat ik serieus voorstel Peter, is dat je eens stopt met lezen van allerlei wetenschappelijke kak overal op internet. En dat je dan gewoon eens ergens uit de kofferbak van iemand een flesje Test koopt en een potje Proviron. Regelt een bloedtest bij je huisarts, laat alles testen, en ramt dan die spuit erin. Dan na een aantal weken ga je eens kijken wat dat met je waardes gedaan heeft. DAN weet jij MISSCHIEN wat onzin is op internet en wat niet. Ervaring is wat telt hier, en die heb je simpelweg niet.

Ik zal het je zelfs zo zeggen: Elke keer dat jij iets plaatst zonder onderbouwing die ook maar ERGENS waarheid heeft, zal ik hem gewoon verwijderen. Dan heeft ook niemand de verkeerde informatie hier. ;) 

Shorty, maak je niet zo druk. Je hebt wel een punt wat het aantal studiepersonen betreft. Ervaring heb ik niet, dat klopt, maar ik ken ondertussen wel enkele honderden mensen uit de trt wereld waar ik lessen van heb getrokken.  Het is daar toch algemeen geweten dat je vrije test stijgt bij toediening van exogene testosteron. Dat is toch de basis?

Eigenlijk is SHBG irrelevant want daar wordt geen rekening mee gehouden.

Er staat in de tekst trouwens nergens dat totale T en vrije T niet omhoog gaan met HCG. Alleen de SHBG bleef hetzelfde of ging zelfs omhoog. Hieraan zie je dat SHBG irrelevant is op dit gebied. Het wordt wel relevant wanneer je toedieningen van testosteron minder frequent worden. Ik bedoel daarmee wekelijks ipv dagelijks of om de andere dag. Waarschijnlijk omdat de T serumwaarden te laag worden aan het eind vs begin van de week.

Aan de andere kant is het ook zo dat mensen die HCG gebruiken in hun trt protocol zich shit blijven voelen. Dat is ook een vaststelling die ik heb gemaakt.

Dit maakt dat HCG (samen met AI's) niet geschikt is voor trt. Wel als je plannen maakt voor gezinsuitbreiding.

• Like 1

HCG kan prima geschikt zijn voor TRT. Geen enkele reden waarom dat niet geschikt zou zijn, als je super vruchtbaar wil blijven, heb je HCG of HMG (of beiden) nodig. Het enige waar je rekening mee dient te houden, is dat het kan gaan converteren als een malle naar oestrogeen die je niet nodig hebt. En dsn heb je die AI zeker nodig... Dan ben je dingen aan het nemen om bijwerkingen te voorkomen van dingen die je extra neemt... :P

SHBG is MEGA relevant als het gaat om Testosteron en de werking hiervan. Die wil je zo laag mogelijk hebben. 

Mijn eigen persoonlijke natuurlijke spiegel is 337 (op de schaal tot 1000) en dat zouden mensen heel vaak rekenen onder een "laag" testosteron gehalte. MAAR ik heb een hele lage SHBG en dus is mijn vrije testosteron heel mooi. Heb nooit problemen gehad. ;) Dat is al een voorbeeld, snap je wat ik bedoel of geloof je echt nog steeds dat SHBG irrelevant is? (Dat mensen er geen aandacht aan besteden in een TRT groep, wil niet zeggen dat het niet belangrijk is :P)

• Like 1