Advertentie:



Sign in to follow this  
Hansie

hypertrofie 40+

Recommended Posts

Collegae,

 

Pezen, ligamenten en gewrichten zijn minder soepel en elastisch na je 40 +. Nu is er niet zoveel te lezen over spiergroei na je 40 +. Ja, compoundoefeningen en full body training zou aan te bevelen zijn. Over de rep range valt er helemaal weinig info te vergaren. Behalve dan dat wordt aanbevolen een middelmatige rep range te hanteren zo tussen 15 en 10 herhalingen en dit om juist de pezen te sparen.

Nu weet ik uit het verleden dat tussen de 12 en de 6 herhalingen zowat de standaard is voor hypertrofie. Mijn  licht autistisch trekje (sarcastische zelfrelativering) weerhoudt me nu om dus te zakken naar minder dan 10 herhalingen, juist om mijn toch al wel snel blessuregevoelige pezen wat te sparen. Ik train dus volgens een pyramidesysteem: 3 sets met oplopend gewicht tussen 12 en 10 herhalingen dus 12-11-10. Dikwijls gebruik ik 15 tot 20 herhalingen als eerste opwarmset , nog geen echt werkset dus.

Is mijn filosofie nu de juiste of mag ik ook onder de 10 herhalingen zakken ?

Graag wat advies van de gevorderden (al wat oudere) krachttrainers.

 

Groetjes Hans

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Mijn ervaring is dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Bij mij hangt dit af van het moment. Soms heb ik zin om tot 15 reps te gaan. Als ik me echt goed in mijn vel voel ga ik in de 1-6 rep range. Als natty vind ik dat je op je gevoel van het moment moet vertrouwen. Heb je bijvoorbeeld een stressvolle dag achter de rug dan doe je beter geen gekke dingen. Je cortisol is dan verhoogt en die extra zwaardere training gaat je testosteron helemaal out of wack brengen. Als je wat ouder wordt verbeteren die zaken er niet op. 

Ik heb ooit eens een periode naar 20+ reps to failure geprobeerd maar dat kan ik niemand aanraden. Dit is enorm belastend voor je centraal zenuwstelsel. 

Als je aan de trt zit dan maakt dat minder uit. De testosterontoevoer is dan toch hetzelfde elke dag. Hou daar rekening mee als je sommige youtube filmpjes bekijkt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuten geleden zei Peter Wouters:

Mijn ervaring is dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Bij mij hangt dit af van het moment. Soms heb ik zin om tot 15 reps te gaan. Als ik me echt goed in mijn vel voel ga ik in de 1-6 rep range. Als natty vind ik dat je op je gevoel van het moment moet vertrouwen. Heb je bijvoorbeeld een stressvolle dag achter de rug dan doe je beter geen gekke dingen. Je cortisol is dan verhoogt en die extra zwaardere training gaat je testosteron helemaal out of wack brengen. Als je wat ouder wordt verbeteren die zaken er niet op. 

Ik heb ooit eens een periode naar 20+ reps to failure geprobeerd maar dat kan ik niemand aanraden. Dit is enorm belastend voor je centraal zenuwstelsel. 

Als je aan de trt zit dan maakt dat minder uit. De testosterontoevoer is dan toch hetzelfde elke dag. Hou daar rekening mee als je sommige youtube filmpjes bekijkt.

Voor de 1 tot 6 rep range ga ik toch passen. Heb overgevoeligheid van pezen en ligamenten. Zal wel bij mijn veilige 10 tot 12 range blijven. Merci voor de uitleg.

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden zei Hansie:

Voor de 1 tot 6 rep range ga ik toch passen. Heb overgevoeligheid van pezen en ligamenten. Zal wel bij mijn veilige 10 tot 12 range blijven. Merci voor de uitleg.

 

Groetjes

 

1 tot 6 reps is vragen om moeilijkheden en dat is dus inderdaad slim om bij weg te blijven. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this