Advertentie:

chip

conditie na burn-out

Recommended Posts

Na Maand of 10 nu beetje herstellend van burn-out.

Gevolg, een belabberde conditie.

Beetje te zwaar om te joggen (140Kg).

Zat te denken bv een stepbankje te kopen

of wat is een goede en snelle manier?

Advertentie:

Hallo Chip, dit is geen gemakkelijke vraag. Ik ben ook geen expert in deze materie. Zelf heb ik enkele vrienden die een burnout achter de rug hebben. Wat me opvalt bij hen is dat ze allemaal een beetje Pietje precies in alles zijn. Alles moet zowat perfect lopen. Ik denk dat daarin de valkuilen liggen. 

Stel van jezelf geen al te hoge verwachtingen en doe wat je graag doet. Als je jezelf te zwaar vind dan is een elliptical cross trainer een goed alternatief voor joggen. Je loopt zonder de schokken te krijgen in je gewrichten.

• Like 1

Guest Hansie

Cross trainer is zoals Peter zegt een schitterend apparaat. Inderdaad in het begin niet te veel hooi op je vork nemen. Probeer rustig op te bouwen en je hartslag zo rond 60 à 70% van je maximale hartslag aan te houden. Is zowat de standaard voor vetverbranding. Later wat combineren met een beetje krachttraining want vetverbranding gaat zelfs in rust nog een beetje verder na krachttraingssessie, zelfs meer dan cardio.

succes

Edited by Hansie

Heb wel n's een hometrainer gehad, is alleen voor benen.

Ook nog n's flink stram geworden door langdurig passief zijn.

Edited by chip

Welkom Chip,

Persoonlijk zou ik adviseren om in elk geval zo min mogelijk "moeten" in je verandering te stoppen, elke dag een stuk beter is een mooie gedachte en uiteindelijk na verloop van tijd komt alles weer goed. 

Zelf denk ik dat het helemaal niet gek is om een stepbankje te kopen, altijd beschikbaar en geen sta in de weg. Mooi voor de tv zetten en gewoon gaan beginnen en dan aanvoelen waar de max ligt, dus jezelf lekker in het zweet werken zonder pijn te krijgen! Als je elke dag een 15 minuten weet te halen voor een weekje kun je weer wat langer en etc, wellicht zijn er meer oefeningen mee te bedenken (zie video) die je daarmee kunt uitvoeren. Maar let wel dat het behoorlijk pittig is en zelfs ik dat niet 1 2 3 voor elkaar krijg. 

Verder uiteraard naar je voeding kijken dat je gezond gaat eten, maar wel simpel en makkelijk (dus geen geroosterde amandelen gewokt met paksoi en daarbij een vers gestoomde forel en etc.) Gewoon brood en aardappelen als je het mij vraagt en brood met pindakaas, gewoon normaal eten. Je zult ook merken dat gezond eten en verdeelt over de dag meer energie geeft en helpt bij afvallen. Je zou eventueel eens kunnen bijhouden wat je op een dag eet zodat je daar meer inzicht in hebt. 

Ik wens je veel succes en vraag er op lost, genoeg mensen die je willen helpen. 

Edit: Eventueel een matje om oefeningen te doen is ook een optie en lekker goedkoop en makkelijk op te bergen. 

Als voorbeeld een zware training voor de core, maar er zijn vele soorten trainingen die lichter zijn:

Edited by Avatar

Matje kost ongeveer 15 euro of minder.

Stepbank +/- 35 euro van 12 tot 23 centimeter hoog met brede voeten tot 250kg.

Eventueel op Mp zoeken naar een setje halters (30mm - 40cm - 25kg) met losse gewichten. +/- 40 euro.

"Flat" bench op Mp verstelbaar voor een 50 - 75 euro als je een degelijke kunt vinden (let op max gewicht).

Eenmaal aangeschaft vreet het geen brood dus kan je het altijd bewaren, ben je fanatiek dan gaat het matje binnen drie maand stuk (mijn ervaring). Het matje eerst in de douch insmeren met een lekker douche middel en afspoelen (die dingen stinken als de pest naar chemie, weekmakers denk ik). Halters zou ik voor 30mm gaan omdat daar veel 2e hands van te koop is en uit zichzelf nieuw al voor een relatief gering bedrag verkrijgbaar wil je eventueel meer gewichten hebben en je kunt dan ook goedkoop een bar of curlstang aanschaffen waar het bij gebruikt kan worden. Ik meen dat een goedkope curl en bar rond de 20 a 25 euro nieuw liggen.

Je zou eventueel een 3x12 circuit training kunnen doen voor conditie en core, met 5 oefeningen. Step voor puur cardio gebruiken en de gewichten als mooie aanvulling om basis oefeningen te doen. Als je het niet te gek maakt zou je met drie keer in de week een half uur tot drie kwartier lekker kunnen trainen en is het goed haalbaar naar mijn idee (uiteraard wel opbouwen in een aantal weken). 

Persoonlijk denk ik dat je het meeste plezier haalt uit een flatbench of verstelbare met wat halters, is meer motiverend en neemt minder tijd in beslag en vergt minder conditie. En op de lange duur levert het veel meer op dan een stepbank. 

Edited by Avatar

Heb helaas ook rugklachten in onderrug.

Loop soms voetje voor voetje na de afwas doen.

Even gaan zitten is dan wel nodig. Dus maar geen matje.

Zo'n verstelbaar stepbankje lijkt wat om mee te

beginnen. Zie ze tot 110 Kg, welke kan ik waar krijgen

tot bv 200 Kg ?

Prima, dan gaan we voor een stepbankje, want het gaat om jou en wat jij denkt dat voor jou werkt. 

https://gorillasports.nl/deal/fitness-step?gclid=Cj0KCQjw6KrtBRDLARIsAKzvQIGH58BcMAbmZOiUBI7bXxH1_Aj5M_sXb6NrVs-TUz-xkr7yYMbJnD0aAllKEALw_wcB Meest simpele keuze wat mij betreft als het gaat om Bang for Bucks. 

-----

Mocht je 2e hands onderstaande voor een max 75 euro kunnen kopen zou het voor de nabije toekomst interessant kunnen zijn. Staand, zittend en liggend (op bed) zou je dan veel kracht oefeningen kunnen doen. En wie weet kun je dan ene keer kijken naar ene bankje 2e hands die verstelbaar is voor een 50 euro. Dan heb je al voor 60% de basis van een home gym. Je kunt dan je core goed trainen zodat je onderrug en je gehele core veel sterker gaat worden.

5dab5c5defb6b_Schermafbeelding2019-10-19om20_24_22.png.554e8651c763127d589d0a46b5551213.png

Edited by Avatar

Wat ik je wel wil adviseren is om echt te gaan zoeken op ademhaling technieken, daarmee kun je tijdens een training een hoop ellende voorkomen voor je rug. Diep inademen via de mond en vervolgens het laatste beetje lucht er in persen via je neus. Vervolgens je spieren in je core aanspannen en steppen maar :) op die manier zak je niet door je rug en train je ook al je core mooi mee en als je later fanatiek gaat worden en met gewichten wilt spelen dan heb je daar ook al een mooie basis. 

Edit: er zitten rubbers onder. Dus wel op een stroeve vloer trainen en niet op vloerbedekking. Mocht je vrij lang zijn (+ 1,9m) dan zou je eventueel met middelpunt vliegende kracht te maken kunnen krijgen en moet je zoeken naar een step die extra breed is (losse flodder gedachte in mijn hersen spinsels). 

Mocht je veel zwakke punten hebben in je lichaam dan is het wellicht raadzaam om een houvast punt te zoeken bij een trap (als je er onder kunt staan), een hoek in de kamer om je handen in te zetten, twee stoelen aan de zijkant en etc. Als je dan wankelt verdraai je niet de kruisbanden of wat dan ook. Maar dan ga ik wel echt uit van flinke spierzwakte en stevige core problemen. 

Als je in huis loopt dan is billen knijpen (blokje zeep klemmen) een goede voor APT (kont hangt naar achter en buik naar voren). Train je direct je onderrug bewust en ik doe dat ook al een paar jaar om de haverklap om rug problemen te voorkomen. 

Ga je afwassen, billen knijpen en je ademhaling doen want ook dan kun je trainen tijdens afwassen. Ademhaling techniek levert je weer conditie op :) 

Edited by Avatar

En zo hoort dat, en de borst vooruit! 

Koop (kringloop was perfect daarvoor) een goedkope ouderwetste houten tafelstoel van vroeger als je die nog niet hebt, ik heb meer dan een jaar zonder bank geleefd (letterlijk geen bank meer in huis) om uit de doorgezakte slechte houding te komen. In het begin was het verschrikkelijk, maar het heeft mij enorm goed gedaan binnen een aantal maanden. 

Edited by Avatar

1 uur geleden zei chip:

In het leger was het "schouders naar achter, ballen naar voren..."

Haha, maar goed is besteld, bedankt ervoor.

Wel dan bestel ik mij er ook 1 en kunnen we samen loggen en online trainen, is dat een idee @chip ? Gaan we een rustig opbouw schema maken en lopen we gezamenlijk op en maken daarvoor een nieuw onderwerp aan om elkaar aan te moedigen. 

Edit: Ik heb hem ondertussen ook besteld!

5dab7397053fa_Schermafbeelding2019-10-19om22_10_26.png.134ace3f60d4062d2071c8e045e37ba3.png

Edited by Avatar