Advertentie:

Sign in to follow this  
Hansie

hyperventilatie

Recommended Posts

Veel mensen, waaronder ikzelf ademen verkeerd, zonder dat we daar bij stil staan. Hierdoor krijgen we te veel CO2 in het bloed wat de verzuring in de spieren opdrijft.

Ijl in het hoofd, geen gesprek kunnen voeren zonder constant naar lucht te happen, opgeblazen gevoel, slappe benen en zelfs cvs, depressie en burn out kunnen het gevolg zijn van chronisch hyperventileren.

Dikwijls heb je het zelf niet door dat je chronisch hyper ventileert. Het is een sluimerend kwaad dat alle goedbedoelde vooruitgang in de weg kan staan.

Eén van de oplossingen is proberen altijd door de neus te ademen. Pas op dat is niet zo evident als het lijkt. Bij onvoorziene omstandigheden of lichte stressmomenten wordt de verkeerde ademhaling getriggert. Dit kan iets heel onozels zijn bijvoorbeeld: een stressend telefoontje of te veel volk in de lift.

Het vraagt heel veel doorgedreven oefening om een slechte gewoonte af te leren. Zo moet je beginnen met 's nachts je mond af te plakken met een tapeje. In het begin zal het moeilijk zijn maar na verloop van tijd zal je voelen dat je meer energie krijgt en uitgeruster wakker wordt. Er bestaan sessies voor, bij ons in België o.a. vestibulaire kinesitherapie, waar je handige tools krijgt aangeleerd om werkelijk terug te leren ademen.

Je levenskwaliteit zal er op vooruit gaan ! (ook je training skills)

Edited by Hansie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Het helpt wel als je er bewust mee bezig bent. Heb het ook allemaal gedaan. Zenmeditatie, binaural beats etc. Het enige dier dat niet door zijn neus ademt is een hond heb ik me laten vertellen. De eerste keer dat ik het deed terwijl ik met mijn fiets naar het werk reed kon ik me niet voorstellen hoe mensen dit voor elkaar krijgen. Nu is het een automatisme.

Er schijnt een verband te zijn met cortisol. Zoek eens op 'air hunger'

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    •   Ja! Hele goeie voor dikke billen!
    • Hallo Kyra   Je zou ook eens de Hip Thrust moeten overwegen. Dit is nl DE oefening voor booty growth.     
    • Hoi Kyra, 220cm halterstang is meestal een Olympische maat voor mannen, dit heeft met het gripgedeelte(waar je je handen plaatst) te maken die dan 28mm in diameter is. 200cm halterstang is meestal een gangbare maat voor vrouwen waarvan het gripgedeelte 25mm in diameter is.   Olympische halterstang hebben altijd gewichtschijven nodig met een opening van 50mm, en zijn (meestal) kwalitatief erg goed en fijn om mee aan de slag te gaan, nadeel is wel dat ze duurder zijn dan...   Halterstangen met een schijfopname van  30mm, dit zijn meestal goedkope stangen waarvan de hele stang 30mm is, dus ook je gripmaat. Deze stangen kunnen geen heel groot gewicht aan.   Maar als je net begint met trainen überhaupt, dan is het misschien wel verstandiger om een iets goedkoper setje aan te schaffen om te kijken of je het iets vind.   Je kan bij verschillende sites een kijkje nemen bijv. Gorilla sports Decathlon Helisports Je kan ook op Google zoeken naar complete haltersets, mocht je er één op het oog hebben hier even plaatsen.  
  • Sponsors