Advertentie:

Sign in to follow this  
Hansie

hyperventilatie

Recommended Posts

Veel mensen, waaronder ikzelf ademen verkeerd, zonder dat we daar bij stil staan. Hierdoor krijgen we te veel CO2 in het bloed wat de verzuring in de spieren opdrijft.

Ijl in het hoofd, geen gesprek kunnen voeren zonder constant naar lucht te happen, opgeblazen gevoel, slappe benen en zelfs cvs, depressie en burn out kunnen het gevolg zijn van chronisch hyperventileren.

Dikwijls heb je het zelf niet door dat je chronisch hyper ventileert. Het is een sluimerend kwaad dat alle goedbedoelde vooruitgang in de weg kan staan.

Eén van de oplossingen is proberen altijd door de neus te ademen. Pas op dat is niet zo evident als het lijkt. Bij onvoorziene omstandigheden of lichte stressmomenten wordt de verkeerde ademhaling getriggert. Dit kan iets heel onozels zijn bijvoorbeeld: een stressend telefoontje of te veel volk in de lift.

Het vraagt heel veel doorgedreven oefening om een slechte gewoonte af te leren. Zo moet je beginnen met 's nachts je mond af te plakken met een tapeje. In het begin zal het moeilijk zijn maar na verloop van tijd zal je voelen dat je meer energie krijgt en uitgeruster wakker wordt. Er bestaan sessies voor, bij ons in België o.a. vestibulaire kinesitherapie, waar je handige tools krijgt aangeleerd om werkelijk terug te leren ademen.

Je levenskwaliteit zal er op vooruit gaan ! (ook je training skills)

Edited by Hansie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Het helpt wel als je er bewust mee bezig bent. Heb het ook allemaal gedaan. Zenmeditatie, binaural beats etc. Het enige dier dat niet door zijn neus ademt is een hond heb ik me laten vertellen. De eerste keer dat ik het deed terwijl ik met mijn fiets naar het werk reed kon ik me niet voorstellen hoe mensen dit voor elkaar krijgen. Nu is het een automatisme.

Er schijnt een verband te zijn met cortisol. Zoek eens op 'air hunger'

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Hoe “gevaarlijk” het ook klinkt, want je hebt best wat skinny fat, ik zou volgas gaan bulken. Nu afvallen rondom de middel, betekent dat je eerst elders wat kwijt raakt. En je wilt spiermassa opbouwen, dus dat gaat niet samen.  Ik ben met ongeveer zo’n fysiek ook gaan bulken. 
        Resultaat is uiteraard niet naturel, maar ben in 2020 begonnen met trainen en stond er in juni 2020 ongeveer bij als jij. 
        en dit is nu:     Je kunt de deze bijlage pas zien als je bent ingelogd.
    • Maar hoe sta je er nu bij dan qua fysiek?   Neem aan dat de laatste foto niet recent is ivm ontbreken tattoo’s?   Heb je je onderhoud al eens uitgerekend? 1800 kcal is niks idd. Ik denk dat je of ergens een rekenfoutje maakt, of ergens “stiekem” wat calorieën meer binnen krijgt. 
      ik zou uithongeren op 1800 kcal. 
         
    • Je bent precies daar waar ik anderhalf jaar geleden ben begonnen. Zelfde lengte en gewicht destijds. 
        Wat mij geholpen heeft is om vooral te doen waar je op dat moment zin in hebt. Voorheen volgde ik een strikt schema (5x5 stronglifts) en hoewel het een goed schema is voor overall massa, vond ik er geen moer aan. Ik ben destijds na 6 maanden volledig gestopt. 
        Nu train ik sinds begin 2020 zo’n 5 a 6 dagen in de week. Elke spiergroep pak ik 2 keer aan, soms 3 keer. Ook hier geldt: net waar ik zin in heb. 
        Het meest belangrijke om te groeien is dat jij de spier voldoende stimulatie geeft om te groeien. Doe je dit naturel, dan breek je de spier af en bouwt zichzelf opnieuw op. Doe je dit niet-naturel, dan heb je ook profijt van “onder pomp” trainen. Dus zoveel mogelijk bloed in de spieren en tijdens de pomp veel volume maken met sets en reps. Je kunt natuurlijk ook een combinatie van beiden doen, zo doe ik dat ook.    Ik volg dus geen strikt schema. Voor borst doe ik de ene keer 10 sets van 20  op de chest press machine en de andere keer ga ik flat of incline benchen, opgevolgd met cable fly’s, etc. You name it. Als je die borst maar genoeg op z’n flikker geeft. Meestal eindig ik met dips. Als je de borst goed hard getraind hebt, moet je nauwelijks nog een dip kunnen doen.    2 keer trainen is wel weinig. Kun je dit echt niet oprekken naar 3 keer? Hoeveel massa wil je pakken? Waar liggen je sterke punten en wat zijn je mindere punten?    Ik had je DM trouwens beantwoord dus spreken elkaar ook wel op app
          Trouwens, blijf je bij 2 keer pw trainen dan zijn de compound oefeningen wel jouw beste vriend. Je pakt in 1 oefening meerdere spiergroepen. Anders ben je 5 uur bezig per training  
  • Sponsors