Advertentie:

Sign in to follow this  
Guest Hansie

to deadlift or not to deadlift 40+

Recommended Posts

Guest Hansie

Vraag aan de 40 plussers. Behoort de deadlift nog tot jullie wekelijkse trainingsroutine ? Naar verluidt zou deze oefening uit de grote 3 toch niet zo spiergroei bevorderend zijn als aanvankelijk gedacht. Voorde rijpere kracht trainers zou het trainingsherstel bij deadliften te lang duren en nadelig zijn voor je gains. Zou romanian deadlift ook best vermeden worden dan ? De winst, spiergroei, zou bij kleinere oefeningen beter zijn.

Daarbij wordt afgeraden moest je ze toch doen, ze als eerste in je trainingssessie af te werken. Ik dacht juist dat zo'n geweldige compoundoefening excellent was om natuurlijk groeihormoon te produceren.

Allemaal veel tegenkantingen en was er juist zo lekker mee begonnen.

Edited by Hansie

Advertentie:

Bij mij zitten de 3 grote zeker niet in mijn schema. Doe ze absoluut nooit.

Reden:

- Benchpress heeft de allergrootste risico's en kansen op blessures (schouders)

- Squats vind ik persoonlijk helemaal niks en ik pak gewoon een grote dumbbell en doe boxsquats. (Veel natuurlijker en het gewicht kan je loslaten als het te gek wordt en lig je er niet onder te kijken...)

- Deadlift: waarom? Er zijn fantastische machines die de erector truncii isoleren en isolatieoefening zijn simpelweg veel beter voor groei van die specifieke spiergroep.

Guest Hansie
6 minuten geleden zei Shorty:

Bij mij zitten de 3 grote zeker niet in mijn schema. Doe ze absoluut nooit.

Reden:

- Benchpress heeft de allergrootste risico's en kansen op blessures (schouders)

- Squats vind ik persoonlijk helemaal niks en ik pak gewoon een grote dumbbell en doe boxsquats. (Veel natuurlijker en het gewicht kan je loslaten als het te gek wordt en lig je er niet onder te kijken...)

- Deadlift: waarom? Er zijn fantastische machines die de erector truncii isoleren en isolatieoefening zijn simpelweg veel beter voor groei van die specifieke spiergroep.

Tja, omdat bij deadlift  zowat de hele achterkant van het lichaam zou aangesproken worden: lats, traps, erector spinae, hamstrings ...

Is wel blessuregevoelige oefening maar probeer ze perfect uit te voeren. Dacht juist dat ze de functionele kracht zou verbeteren.

Shoot me if i am wrong.

15 minuten geleden zei Hansie:

Tja, omdat bij deadlift  zowat de hele achterkant van het lichaam zou aangesproken worden: lats, traps, erector spinae, hamstrings ...

Is wel blessuregevoelige oefening maar probeer ze perfect uit te voeren. Dacht juist dat ze de functionele kracht zou verbeteren.

Shoot me if i am wrong.

Je zegt het precies goed. Kracht? Zeker.

Spiergroei? Noppes.

De reden dat ik train is bodybuilding en geen powerlifting. Als je traint voor wat afvallen en algehele gezondheid, blijf dan weg bij ZWAAR trainen. Daar komt gegarandeerd klotezooi van. ;)

Kies gewichten die passen bij reps die je kunt doen van 10 tot 15. En die 15e moet echt een gevecht zijn om die netjes uit te voeren. Geldt voor elke oefening. Dan zul je zien dat je gains zal maken zonder blessures.

In plaats van benchpress pak je 3 sets extra incline fly's of zelfs decline fly's.

In plaats van squats pak je dumbbell box squats of zelfs een legpress (wel netjes 90 graden of iets verder die knietjes). Dan zijn die oefeningen PERFECT :)

Guest Hansie
2 minuten geleden zei Shorty:

Je zegt het precies goed. Kracht? Zeker.

Spiergroei? Noppes.

De reden dat ik train is bodybuilding en geen powerlifting. Als je traint voor wat afvallen en algehele gezondheid, blikf weg bij ZWAAR trainen.

Kies gewichten die passen bij reps die je kunt doen van 10 tot 15. En die 15e moet echt een gevecht zijn om die netjes uit te voeren. Geldt voor elke oefening. Dan zul je zien dat je gains zal maken zonder blessures.

In plaats van benchpress pak je 3 sets extra incline fly's of zelfs decline fly's.

In plaats van squats pak je dumbbell box squats of zelfs een legpress (wel netjes 90 graden of iets verder die knietjes). Dan zijn die oefeningen PERFECT :)

Neen geen powerlifting voor mij :D Probeer als oudere knar alles wat op te krikken, minder vet rond mijn lijf en als het mee valt mij goed te voelen en er goed uit te zien. Squatten doe ik niet met bar in mijn nek hoor, mijn balans is niet het sterkste punt. Doe voorlopig nog goblet squat, dumbelletje in mijn handen. Box squat lijkt me zeker later interessant. Deadliften misschien dan maar skippen. Is Romanian deadlift met nadruk op hamstrings wel iets ? Wil mijn miezerige hamstrings terug wat leven in blazen en weet niet of fat lukt me lying legg curls. Lunges zou buiten quads ook hamstrings aanspreken. Wat lijkt jou het beste rekening houdend dat ik wel full body train hé.

Groeten

Lying EN standing leg curls (spreken allebei andere vezels aan) en inderdaad lunges zijn goed voor hammies.

Romanian deadlifts, ja en nee. Als ze goed voelen en nergens in schouders of iets dergelijks pijn doen, ja hoor. Anders nee. Benen groeien ook alleen als je ze absoluut mishandelt xD dus niet bang zijn om gewoon 4 of 5 dikke sets te doen. 

Op een oudere leeftijd dien je op te passen met pezen en gewrichten (op elke leeftijd btw) want je spieren zijn sterker dan je denkt! Die pezen zijn het probleem, die kunnen wat minder hebben. Daarom zeg ik dus, gewicht wat omlaag en reps omhoog. Dan heb je alsnog die spier op zijn sodemieter gegeven maar je pezen zijn je dankbaar! ;)