Advertentie:

Sign in to follow this  
Hansie

to deadlift or not to deadlift 40+

Recommended Posts

Vraag aan de 40 plussers. Behoort de deadlift nog tot jullie wekelijkse trainingsroutine ? Naar verluidt zou deze oefening uit de grote 3 toch niet zo spiergroei bevorderend zijn als aanvankelijk gedacht. Voorde rijpere kracht trainers zou het trainingsherstel bij deadliften te lang duren en nadelig zijn voor je gains. Zou romanian deadlift ook best vermeden worden dan ? De winst, spiergroei, zou bij kleinere oefeningen beter zijn.

Daarbij wordt afgeraden moest je ze toch doen, ze als eerste in je trainingssessie af te werken. Ik dacht juist dat zo'n geweldige compoundoefening excellent was om natuurlijk groeihormoon te produceren.

Allemaal veel tegenkantingen en was er juist zo lekker mee begonnen.

 

 

Edited by Hansie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Bij mij zitten de 3 grote zeker niet in mijn schema. Doe ze absoluut nooit.

 

Reden:

- Benchpress heeft de allergrootste risico's en kansen op blessures (schouders)

- Squats vind ik persoonlijk helemaal niks en ik pak gewoon een grote dumbbell en doe boxsquats. (Veel natuurlijker en het gewicht kan je loslaten als het te gek wordt en lig je er niet onder te kijken...)

- Deadlift: waarom? Er zijn fantastische machines die de erector truncii isoleren en isolatieoefening zijn simpelweg veel beter voor groei van die specifieke spiergroep.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuten geleden zei Shorty:

Bij mij zitten de 3 grote zeker niet in mijn schema. Doe ze absoluut nooit.

 

Reden:

- Benchpress heeft de allergrootste risico's en kansen op blessures (schouders)

- Squats vind ik persoonlijk helemaal niks en ik pak gewoon een grote dumbbell en doe boxsquats. (Veel natuurlijker en het gewicht kan je loslaten als het te gek wordt en lig je er niet onder te kijken...)

- Deadlift: waarom? Er zijn fantastische machines die de erector truncii isoleren en isolatieoefening zijn simpelweg veel beter voor groei van die specifieke spiergroep.

 

Tja, omdat bij deadlift  zowat de hele achterkant van het lichaam zou aangesproken worden: lats, traps, erector spinae, hamstrings ...

Is wel blessuregevoelige oefening maar probeer ze perfect uit te voeren. Dacht juist dat ze de functionele kracht zou verbeteren.

Shoot me if i am wrong.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuten geleden zei Hansie:

 

Tja, omdat bij deadlift  zowat de hele achterkant van het lichaam zou aangesproken worden: lats, traps, erector spinae, hamstrings ...

Is wel blessuregevoelige oefening maar probeer ze perfect uit te voeren. Dacht juist dat ze de functionele kracht zou verbeteren.

Shoot me if i am wrong.

 

 

Je zegt het precies goed. Kracht? Zeker.

Spiergroei? Noppes.

 

De reden dat ik train is bodybuilding en geen powerlifting. Als je traint voor wat afvallen en algehele gezondheid, blijf dan weg bij ZWAAR trainen. Daar komt gegarandeerd klotezooi van. ;)

 

Kies gewichten die passen bij reps die je kunt doen van 10 tot 15. En die 15e moet echt een gevecht zijn om die netjes uit te voeren. Geldt voor elke oefening. Dan zul je zien dat je gains zal maken zonder blessures.

 

In plaats van benchpress pak je 3 sets extra incline fly's of zelfs decline fly's.

In plaats van squats pak je dumbbell box squats of zelfs een legpress (wel netjes 90 graden of iets verder die knietjes). Dan zijn die oefeningen PERFECT :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuten geleden zei Shorty:

 

Je zegt het precies goed. Kracht? Zeker.

Spiergroei? Noppes.

 

De reden dat ik train is bodybuilding en geen powerlifting. Als je traint voor wat afvallen en algehele gezondheid, blikf weg bij ZWAAR trainen.

 

Kies gewichten die passen bij reps die je kunt doen van 10 tot 15. En die 15e moet echt een gevecht zijn om die netjes uit te voeren. Geldt voor elke oefening. Dan zul je zien dat je gains zal maken zonder blessures.

 

In plaats van benchpress pak je 3 sets extra incline fly's of zelfs decline fly's.

In plaats van squats pak je dumbbell box squats of zelfs een legpress (wel netjes 90 graden of iets verder die knietjes). Dan zijn die oefeningen PERFECT :)

 

Neen geen powerlifting voor mij :D Probeer als oudere knar alles wat op te krikken, minder vet rond mijn lijf en als het mee valt mij goed te voelen en er goed uit te zien. Squatten doe ik niet met bar in mijn nek hoor, mijn balans is niet het sterkste punt. Doe voorlopig nog goblet squat, dumbelletje in mijn handen. Box squat lijkt me zeker later interessant. Deadliften misschien dan maar skippen. Is Romanian deadlift met nadruk op hamstrings wel iets ? Wil mijn miezerige hamstrings terug wat leven in blazen en weet niet of fat lukt me lying legg curls. Lunges zou buiten quads ook hamstrings aanspreken. Wat lijkt jou het beste rekening houdend dat ik wel full body train hé.

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lying EN standing leg curls (spreken allebei andere vezels aan) en inderdaad lunges zijn goed voor hammies.

 

Romanian deadlifts, ja en nee. Als ze goed voelen en nergens in schouders of iets dergelijks pijn doen, ja hoor. Anders nee. Benen groeien ook alleen als je ze absoluut mishandelt xD dus niet bang zijn om gewoon 4 of 5 dikke sets te doen. 

 

Op een oudere leeftijd dien je op te passen met pezen en gewrichten (op elke leeftijd btw) want je spieren zijn sterker dan je denkt! Die pezen zijn het probleem, die kunnen wat minder hebben. Daarom zeg ik dus, gewicht wat omlaag en reps omhoog. Dan heb je alsnog die spier op zijn sodemieter gegeven maar je pezen zijn je dankbaar! ;)

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten


    • Omdat hij dat leuk vind? Ik doe de oldschool split, omdat ik dat lekker vind en de pomp voor mij daarop beter is.
      De ene persoon reageert goed op PPL, de andere op oldschool splits. De andere op 7 dagen per week elke keer de spiergroepen kiezen die hij wil trainen.

    • Hey @Bolo,

      Je input is welkom en deels correct. Eerst inderdaad het eten etc. goed geregeld hebben is de basis en die is bij veel mensen niet op orde.

      Maar je moet nooit, maar dan ook nooit, HCG gebruiken gedurende je hele kuur. Het is 1, zinloos. En 2, je stuurt gemixte signalen over ''HCG zegt produceren, oh nee toch niet want er is nog synthetisch hormoon, HCG zegt jawel produceren, Test-E zegt weer nee joh hoeft niet ik ben er nog...'' etc. etc.

      Daarnaast kunnen de Leydig cellen ongevoelig worden voor HCG en dus ook voor lichaamseigen LH. Dat wil dus zeggen dat het lichaam niet optimaal of zelfs helemaal geen Testosteron zou kunnen produceren. Dus HCG gewoon maar de hele kuur gebruiken, is roekeloos.

      Ergens is het wel zo natuurlijk dat ie makkelijker Tren kan bestellen dan een nakuur voor SARMs etc. Maar dat is niet de schuld van @Dazing

       
    • Je praat enkel over gebruik van sarms en het is makkelijker om bv Tren te kopen bla bla bla je kijkt naar middelen die voor jou zeker nog niet aan de orde zijn! Plaats eens wat voor onderhouden je hebt qua eten, hoeveel zit jij boven je dagelijkse onderhoud en dat soort dingen. Jij zit nog lang niet aan je max van wat je bereiken kan. Nu heb je capsules gekocht waar je totaal niets aan hebt, maar mocht je zo graag willen gebruiken raad ik je gewoon Test E aan op 250mg per week en deze opdelen in 2x dus maandag en donderdag injecteren om zo je waardes gelijk verdeeld te houden. Je zult zien dat jij uit elkaar klapt met je fysiek en wil jij je eigen aanmaak hormonen graag in gebruik willen houden dan HCG mee laten lopen op 500iu eod! Geloof er niets van dat jij je goed ingelezen hebt want ander kwam je wel uit op bodybuilding.com 
  • Sponsors