Advertentie:



Hansie

spiergroei ectomorph

Recommended Posts

Ecotomoph, mesomorph en endomorph iedereen kent deze lichaamstypen wel. Sommigen, waaronder ikzelf, hebben ook een mengvorm bijvoorbeeld: mesomorph boven llichaam en ectomorph onderlichaam.

Nu weet ik wel spiermassa bevorderende oefeningen voor magere beentjes maar in hoeverre kan je op natuurlijke wijze beenomvang na verloop van een redelijke tijd vergroten ? Kan je bijvoorbeeld over 2 jaar gespreid een beenomvang met 3 cm doen toenemen? Of is dit wishfull thinking.  De zo gezegde vakliteratuur blijft hier vrij vaag over. Er wordt vrij cru gesteld dat men van een kwartje geen dubbeltje kan maken. Dus van magere bovenbeentjes kan je, als je de genen niet mee hebt,  geen boomstammen maken. Is dit zo ?  Kan ik er al helemaal een kruis over maken als ik full body train ?

Graag enkele intelligente reacties  :D:D:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Wat je gaat aanzetten in x aantal weken, maanden of jaren, kan niemand je vertellen. Wat ik je wel kan vertellen, is dat iedereen een mooi lijf kan maken voor zichzelf, MAAR bij elke persoon zal dat er compleet verschillend uitzien!

 

Over de lichaamstypen ecto, endo en meso hoef je je geen zorgen te maken. Het is een mix, maar niet boven en onderlichaam, het heeft er simpelweg mee te maken met hoe breed je heupen en schouders zijn etc. ;) Maar voor je uiteindelijke resultaat is het 0 belangrijk. (Dat wordt bepaald door je genetica van welke spiergroepen een sterk punt zijn van je, welke niet en vooral de aanhechtingen en beginsels van de spieren)

 

Wat je nou uiteindelijk ECHT bent, is gewoon pas te zien op het moment dat je ergens bij je natuurlijke, genetische eind komt. Is ook totaal irrelevant, behalve van hoe je massa aanzet of vetmassa afvalt. Ikzelf zet makkelijk massa aan, maar mijn vetpercentage dropt moeilijker. En anderen vallen heel gemakkelijk vetmassa af en kweken moeilijker spiermassa.

 

En dan uiteindelijk: Hoe bouw je massa op je benen?

 

Antwoord: Je benen mishandelen, elke spiergroep ervan. Kuiten, quadriceps en hamstrings. Je gebruikt ze de hele dag (en ze zijn dat gewend) en zijn een enorme spiergroep, dus je moet ze SERIEUS aan het werk zetten om ze aan te zetten tot groei.

 

Dat is helaas de harde waarheid, maar das wel te doen :)

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuten geleden zei Shorty:

Wat je gaat aanzetten in x aantal weken, maanden of jaren, kan niemand je vertellen. Wat ik je wel kan vertellen, is dat iedereen een mooi lijf kan maken voor zichzelf, MAAR bij elke persoon zal dat er compleet verschillend uitzien!

 

Over de lichaamstypen ecto, endo en meso hoef je je geen zorgen te maken. Het is een mix, maar niet boven en onderlichaam, het heeft er simpelweg mee te maken met hoe breed je heupen en schouders zijn etc. ;) Maar voor je uiteindelijke resultaat is het 0 belangrijk. (Dat wordt bepaald door je genetica van welke spiergroepen een sterk punt zijn van je, welke niet en vooral de aanhechtingen en beginsels van de spieren)

 

Wat je nou uiteindelijk ECHT bent, is gewoon pas te zien op het moment dat je ergens bij je natuurlijke, genetische eind komt. Is ook totaal irrelevant, behalve van hoe je massa aanzet of vetmassa afvalt. Ikzelf zet makkelijk massa aan, maar mijn vetpercentage dropt moeilijker. En anderen vallen heel gemakkelijk vetmassa af en kweken moeilijker spiermassa.

 

En dan uiteindelijk: Hoe bouw je massa op je benen?

 

Antwoord: Je benen mishandelen, elke spiergroep ervan. Kuiten, quadriceps en hamstrings. Je gebruikt ze de hele dag (en ze zijn dat gewend) en zijn een enorme spiergroep, dus je moet ze SERIEUS aan het werk zetten om ze aan te zetten tot groei.

 

Dat is helaas de harde waarheid, maar das wel te doen :)

 

 

Dan hoop ik dat mijn genetische eind nog lang niet bereikt is qua benen. Mag nog niet zeuren want ben nog maar 5 weken bezig. Eerst eens zien na zo'n 3 maanden of er al wat meer beef aanhangt. Mijn grootvader was gezegend met een zeer atletisch en struis boven lichaam maar had in vergelijking dunne benen. Mijn vader had ook dunne benen. Dus vrees dat het in de genen zit. Inderdaad bombarderen in de mate dat dat met full body gaat want je moet natuurlijk nog energie overhouden  voor de andere spiergroepen.

 

Thanks voor de reactie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het in een full body schema niet past, doe je die toch niet? Dan pak je benen apart als die achterlopen. Simpel ;)

 

En na weken zit je nog laaaaaaaaaang niet op je genetische max haha, denk maar aan een jaar of 4-5 keihard trainen en op je eten letten. Dan kan je pas zeggen of je een beetje in de buurt komt ervan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuten geleden zei Shorty:

Als het in een full body schema niet past, doe je die toch niet? Dan pak je benen apart als die achterlopen. Simpel ;)

 

En na weken zit je nog laaaaaaaaaang niet op je genetische max haha, denk maar aan een jaar of 4-5 keihard trainen en op je eten letten. Dan kan je pas zeggen of je een beetje in de buurt komt ervan.

Neen neen dat weet ik ook wel h dat na 5 weken  het genetisch  potentieel nog niet bereikt heb haha. Probeer na volgende week mijn full body routine van 2 naar 3x de week op te drijven. Is voor mij echt meer als genoeg. Zit nu na 2x per week full body echt al wel stik kapot.

Ben niet meer dat trainingsbeest van 25 jaar geleden en heb zo mijn kwaaltjes. Hoop gewoon dat de benen zelfs met full body nog wat willen groeien want weet ook dat je qua trainingsvolume met split training allicht meer groeit daar je dan één specifieke spiergroep kan slopen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Berichten

    • Ik zou ff wachten met kuren.
      Straks moeten misschien weer alle gyms dicht, wat ik niet hoop, als er geen daling is van de cijfers.. 
    • Gister avond, de laatste van de 4 trainingen weer afgerond. Één kleine tegenslag is dat me omhulsel van de kabel, van de Lat pulley, was gescheurd en het staaldraad er doorheen kwam. Contact opgenomen met HeliSport, kabel terug gestuurd en die word nu gemaakt. Dus die hoop ik snel weer te ontvangen.   Dus de kabel oefeningen vervangen door of resistance band, of geheel andere oefeningen.   Ook de tip van Fit toegepast en van alles minimaal 3 werksets te doen.
    • Binnenkort maar eens weer een cut kuurtje beginnen. Wie denkt te weten wat de beste cut kuur is om droger te worden? Ik zat zelf te denken een teste+primo of primo+bold. Tips zijn welkom.
  • Sponsors