Advertentie:

Sign in to follow this  
Ferdy

Nieuw op forum/ 55 jaar/spieropbouw/tips

Recommended Posts

Hallo,

Een jaar of 3 terug na een periode van jaren totaal niets doen gestart bij een sportschool. In een mum van tijd viel ik af van 92 naar 84 kg (lengte 182) en was uiterst blij mee. De oefeningen waren cardio (fietsen/Crosstrainer) en krachttraining. Na een tijdje verveelde ik me en gestopt. Heb toen ik jonger was altijd erg veel gesport en vond het heerlijk, voetbal, basketball, hockey, tennis. Sinds kort toch weer bij sportschool begonnen en volg zelfde programma; wat cardio en gewichten/apparaten. Op dit moment 84,5 kg maar wil door naar 80. Nou is mijn doel om gespierder te worden. Hoef geen mega spierbundels maar wat gespierder en n 6pack(je) rond de zomer zou wel leuk zijn. Ik train 2 a 3 keer in de week en beul mezelf redelijk af. Nu  lees ik over creatine wat erg zou helpen. Is dit verstandig om te gebruiken en heeft het uberhaupt zin als 55-jarige om aan supplementen te beginnen? Mijn vrouw is mega-sportief en traint 4 x in de week en tsja, die heeft wel n goed figuur en iik zou het leuk vinden om niet uit de toon te vallen naast haar :) . Dus kan iemand mij vertellen of ik aan creatine moet beginnen en of er uberhaupt spiertoename en n wasbordje mogelijk is als 55-jarige? Op internet lees ik zoveel verhalen en weet het echt niet meer!

Dank alvast en sportieve groet,

Ferdy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Natuurlijk is dat allemaal mogelijk Ferdy. Op elke leeftijd! Ik zou mezelf alleen nooit een tijdslimiet opleggen. Het is namelijk zo dat als je denkt "ik wil nog 4 kg vet kwijt" dat het er eigenlijk altijd 7 of 8 zijn. Zo groot is dat verschil! :(

 

Dus leg jezelf geen tijdslimiet op en ga gewoon aan de slag met wat minder eten dan je nu doet. Alles heeft te maken met kcal in en kcal uit.

 

Neem je minder kcal in dan dat je verbrandt op die dag, dan val je af. Neem je meer in dan dat je verbrandt, kom je aan. ;)

 

Hou je spiegelbeeld in de gaten, dat is veel beter dan die weegschaal op de badkamer, die zegt echt helemaal niks. ;)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Ferdy,

Allereerst zou ik een definitieve keuze maken omtrent je sportieve activiteiten. Kies je voor cardio gecombineerd met krachttraining, zou je ook voor kettlebell-training kunnen gaan. Hierbij bouw je kracht èn conditie tegelijkertijd op. 

Wanneer je creatine gaat gebruiken kun je wat zwaarder worden doordat lichaamsvocht in meer of mindere mate vastgehouden wordt, dus niet zo raadzaam voor je sixpackje. Qua leeftijd is creatine gebruik niet gebonden. Voor ouderen, zelf ben ik 60, wordt het in beperkte mate aangeraden. Wel een maandje stoppen na 6-8 weken gebruik.

In 't kort: discipline, doorzettingsvermogen en inzet; dat is de basis naar je doel.

Succes, Geert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Vanochtend dus die Inbody meting gedaan. Zodat ik weet hoe ik er nu voorsta. En meer inzicht krijg over mijn lichaam.   Ik ben dus op 9 September begonnen met krachttraining. Na dik 8+ jaar zonder krachttraining. Wel deed ik vanaf April fysio. Ivm hernia en spieruitval rechterbeen. Waar ik sinds me 23ste mee loop. Dus veel rek en strek oefeningen en langzaam opbouwend op lichaams gewicht en extra gewicht.   Op 9 September begon ik met een bodyfat percentage van 23%. Vandaag 12 weken later op 2 December een bodyfat percentage gemeten van 18%. Een vermindering van 5%. Meer dan ik verwacht had. Aangezien je jezelf toch altijd anders ziet in de spiegel.   Gister toch nog herberekend en gekeken anar hoeveel kcal ik nou binnen moet krijgen. Ik zat de laatste 2 weken op 2000 +/- en zat ervoor op 2300/2400. Wel met 160-200gram protiene uiteraard.   Ik zag vandaag dus dat mijn lichaamsonderhoud 2000kcal is. Dus zonder activiteiten etc. Ik kwam gister al tot de conclusie dat ik rond de 2500kcal wil zitten en was daar gister al mee begonnen. Dit omdat ik voelde met 2000 zat ik echt low on energie en had moeite om mijn setjes te voltooien. Had gewoon extra rust nodig tussen setjes.   Dus dat pak ik op, ik zal wat oefening veranderen in mijn workout.   Verder nog te zien dat mijn rechterbeen nog was minder is kwa volume en spiermassa. Dit is al erg bijgetrokken voor een been dan jaren niet echt gebruikt is en met een forse achterstand begon.   Ik zal na elke 4 weken die meting weer doen en bijhouden het gaat. Ook een goede motivatie en geeft gewoon duidelijk inzicht.   Edit: Hier nog de restultaten van de laatste 4 weken:   Gewicht: 92.4 - 92.2 (18% bodyfat) • Latt pulldown: 54kg
      • Seated row: 50kg - 60kg
      • Shrugs: 16kg - 22kg
      • Shoulder press: 25kg - 30kg
      • Reverse fly: 28kg - 35kg
      • Bankdrukken (incline): 55kg - 65kg
      • Dumbell chestpress: 20kg - 22kg
      • Chest fly: 49kg - 63kg
      • Bicep cable curl: 35kg - 40kg
      • Triceps pushdown: 35kg - 40kg
      • Tricep pressdown rope: 30kg
      • Squad: 60kg
      • Leg press: 65kg
      • Leg extension: 25kg
      • Hamstrings: 52.5kg
      • Hip abductors: 45kg
      • Calf raises: 30kg   Benen op behoud getraind. Niet zwaarder gegaan, dit omdat ik me best vermoeid voelde in de benen. Aankomende weken weer pushen.   Eergister 91.8, vanochtend 92.2 dat schommelt toch altijd wel van dag tot dag. Op de Inbody meting was na ontbijt en met joggingsbroek en tshirt + trui aan. Je kunt de deze bijlage pas zien als je bent ingelogd.
    • Vanochtend een Inbody meting gedaan. Ik zal thuis even de oude percentages erbij pakken. Zodat ik kan vergelijken wat de verschillen precies zijn.    Zal dit elke maand doen. En daarnaast is het vandaag de laatste dag van de 4 weken. En moet de laatste progressie van de 4 weken even posten.
    • Mogge shorty zou je mij ook een mailtje met info kunnen sturen ik kan je idd geen bericht sturen net als dazing😅
  • Sponsors