Advertentie:

Sign in to follow this  
Ferdy

Nieuw op forum/ 55 jaar/spieropbouw/tips

Recommended Posts

Hallo,

Een jaar of 3 terug na een periode van jaren totaal niets doen gestart bij een sportschool. In een mum van tijd viel ik af van 92 naar 84 kg (lengte 182) en was uiterst blij mee. De oefeningen waren cardio (fietsen/Crosstrainer) en krachttraining. Na een tijdje verveelde ik me en gestopt. Heb toen ik jonger was altijd erg veel gesport en vond het heerlijk, voetbal, basketball, hockey, tennis. Sinds kort toch weer bij sportschool begonnen en volg zelfde programma; wat cardio en gewichten/apparaten. Op dit moment 84,5 kg maar wil door naar 80. Nou is mijn doel om gespierder te worden. Hoef geen mega spierbundels maar wat gespierder en n 6pack(je) rond de zomer zou wel leuk zijn. Ik train 2 a 3 keer in de week en beul mezelf redelijk af. Nu  lees ik over creatine wat erg zou helpen. Is dit verstandig om te gebruiken en heeft het uberhaupt zin als 55-jarige om aan supplementen te beginnen? Mijn vrouw is mega-sportief en traint 4 x in de week en tsja, die heeft wel n goed figuur en iik zou het leuk vinden om niet uit de toon te vallen naast haar :) . Dus kan iemand mij vertellen of ik aan creatine moet beginnen en of er uberhaupt spiertoename en n wasbordje mogelijk is als 55-jarige? Op internet lees ik zoveel verhalen en weet het echt niet meer!

Dank alvast en sportieve groet,

Ferdy

Advertentie:

Natuurlijk is dat allemaal mogelijk Ferdy. Op elke leeftijd! Ik zou mezelf alleen nooit een tijdslimiet opleggen. Het is namelijk zo dat als je denkt "ik wil nog 4 kg vet kwijt" dat het er eigenlijk altijd 7 of 8 zijn. Zo groot is dat verschil! :(

Dus leg jezelf geen tijdslimiet op en ga gewoon aan de slag met wat minder eten dan je nu doet. Alles heeft te maken met kcal in en kcal uit.

Neem je minder kcal in dan dat je verbrandt op die dag, dan val je af. Neem je meer in dan dat je verbrandt, kom je aan. ;)

Hou je spiegelbeeld in de gaten, dat is veel beter dan die weegschaal op de badkamer, die zegt echt helemaal niks. ;)

Hoi Ferdy,

Allereerst zou ik een definitieve keuze maken omtrent je sportieve activiteiten. Kies je voor cardio gecombineerd met krachttraining, zou je ook voor kettlebell-training kunnen gaan. Hierbij bouw je kracht èn conditie tegelijkertijd op. 

Wanneer je creatine gaat gebruiken kun je wat zwaarder worden doordat lichaamsvocht in meer of mindere mate vastgehouden wordt, dus niet zo raadzaam voor je sixpackje. Qua leeftijd is creatine gebruik niet gebonden. Voor ouderen, zelf ben ik 60, wordt het in beperkte mate aangeraden. Wel een maandje stoppen na 6-8 weken gebruik.

In 't kort: discipline, doorzettingsvermogen en inzet; dat is de basis naar je doel.

Succes, Geert.