Advertentie:

Sign in to follow this  
Dave ( the beast )

Bank drukken

Recommended Posts

Gisteren een oude bodybuilder die mij vertelde dat bankdrukken niet moest zoals ik deed. Je moet niet je rug hol maken en je benen in de hurkhouding omhoog.?????. Word zo moe van als iemand t denkt beter te weten. Je mag natuurlijk altijd commentaar geven en proberen uit te leggen hoe jij denkt hoe t moet, maar luister ook is naar een andere uitleg en zoek is op internet hoe andere het doen. Zo moet het dus.http://youtu.be/rT7DgCr-3pg 

• Upvote 1

Advertentie:

I smell frustration! , maar goed ieder heeft volgens mij zowieso wat het beste voor hem werkt. Als ik op youtube kijk zie ik iedereen wel verschillend doen.

Vind ik ook. Iedereen doet het anders. Persoonlijk (niet gaan slaan Dave) prefereer ik ook bankdrukken met een niet holle rug omdat dit naar mijn mening rugklachten tegengaat.Benen in hurkhouding omhoog vind ik discutabel omdat je een stuk minder stabiel bent. Maar zoals je hier ziet https://www.youtube.com/watch?v=gRVjAtPip0Y doen zij het ook weer anders als bij jouw filmpje.

Zoals je zegt is hij een oude bodybuilder met dus ook (hoogstwaarschijnlijk) verouderde kennis

Bankdrukken met een holle rug is een powerlift-methode. Op die manier is het 'gemakkelijker' om grote gewichten te bankdrukken (je verkleint je ROM o.a.). Of het een grotere prikkel voor de borstspier is m.b.t. bodybuilding, dat betwijfel ik inderdaad. Er zijn verschillende technieken, afhankelijk van het doel natuurlijk.

• Upvote 1

Wanneer je een holle rug trekt, verplaatst je het accent van de beweging meer richting een decline press. De meesten zijn sterker in een decline press dan een normale bench press. Er is niks mis mee met een holle rug, zolang deze niet te erg is en je kont niet tegen je schouders aan zit. Maar als je dat lukt, had je een andere sport moeten kiezen..

Aha. Ik dacht al waarom zie ik zoveel andere technieken op YouTube. Maar ik heb nog nooit een bodybuilder gezien met zijn benen de lucht in. Waar is die techniek dan voor?

Dat heb ik ook nooit begrepen.

Bekenden van me doen het ook. Ze zeggen dat het meer spieren aanspreekt, gezien je in balans moet blijven zonder je benen te gebruiken. Grappige theorie, maar volgens mij slaat het nergens op..

• Upvote 1

Onstabiliteit veroorzaakt inderdaad hogere spieractiviteit (meerdere stabilisatiespieren), maar dan kun je iedere oefening wel op één been, met één arm of op je tenen uitvoeren haha. Ik zie er geen heil in. Vaak worden dit soort capriolen uitgehaald door sporters die (met alle respect) de basis nog niet eens beheersen.

Dat heb ik ook nooit begrepen.

Bekenden van me doen het ook. Ze zeggen dat het meer spieren aanspreekt, gezien je in balans moet blijven zonder je benen te gebruiken. Grappige theorie, maar volgens mij slaat het nergens op..

Het berust op het activeren van meerdere motor-units, waardoor kortweg een grotere trainingsprikkel ontstaat. Of het inderdaad verstandig is om bij elke oefening een disbalans te hebben....?

Het berust op het activeren van meerdere motor-units, waardoor kortweg een grotere trainingsprikkel ontstaat. Of het inderdaad verstandig is om bij elke oefening een disbalans te hebben....?

Dat begrijp ik, maar het is naar mijn mening een detail. Ik hecht veel waarde aan de basis van fitness, zoals het beheersen van de compounds ondersteund met een aantal isolaties. Daarom kijk ik liever weg wanneer ik een beginner met zijn benen in de nek een benchpress met halve ROM zie uitvoeren. No offense. 

Daarnaast zie je het nergens anders dan in de sportschool. Zie jij Kai Greene al met zijn 50 kilo wegende benen in z'n nek benchpressen? xD

Edited by MindMuscleConnection

Als ik mijn benen op de grond plaats met bankdrukken heb ik wel het gevoel dat ik meer coördinatie heb en zwaarder kan drukken. Het is dus maar welke kant je op denkt. 

Als ik mijn benen op de grond plaats met bankdrukken heb ik wel het gevoel dat ik meer coördinatie heb en zwaarder kan drukken. Het is dus maar welke kant je op denkt. 

De stabiliteit en coördinatie verbeteren natuurlijk, aangezien je de benen op de grond hebt (dat impliceren we de posts hierboven ook al). Je krijgt meer stabiliteit door het vergroten van het oppervlakte. 

Doordat je de benen op de grond hebt, kun je ook uit dit lichaamsdeel kracht halen om het gewicht omhoog te krijgen. Goede powerlifters gebruiken bij compounds ieder spiertje die je in hun lichaam vindt, voor zover de regels dat toelaten natuurlijk. Dat is de truc.

Bij bodybuilding is dit vanzelfsprekend een ander verhaal. Hier gaat het om de spieren prikkelen en dan kan er gekozen worden om te spelen met stabiliteit. 

Ik denk dat het belangrijk is om een goede stabiliteit te hebben zodat je je volledig op je borst kan concentreren en focussen zonder ook nogeens andere spieren te gebruiken om balans te houden. Elke oefening die je doet moet volledig gefocust zijn op de spier die je wilt trainen. Daarom nooit te zwaar gaan en stabiliteit. Dat vind ik tenminste.