Advertentie:



Sign in to follow this  
Raffie1905

Ik stel me voor ;)

Recommended Posts

Beste allemaal, 

 

ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben 42 jaar en sinds afgelopen jaar mei heb ik het fitnessen weer opgepakt na een herniaoperatie. Trainen gaat lekker, maar wel erg op zoek naar de “beste “ methode en voeding. Hoop te mogen en kunnen putten uit jullie ervaring 

greetzz

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hey Raffie!

Welkom allereerst op het forum! Maar ik moet je ook meteen een klein beetje teleurstellen man (maar ook motiveren om te zoeken) maar er is geen ''beste manier''.

Voor jouw lichaam werkt iets anders beter dan voor mij bijvoorbeeld. Wat ik je WEL kan meegeven, is: laat die dingen zoals deadlifts lekker links liggen met de hernia van vroeger. Veel te veel risico... Verder lekker bovenrug trainen natuurlijk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom Raffie,

 

zonder mij uit te spreken over cutten en bulken, is de algemene richtlijn voldoende (propere) koolhydraten (zoete aardappel, zilvervliesrijst, ook witte rijst mag, volkorenproducten, havermout, quinoa, bulgur enzovoort), een 1,8 tot 2,2 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht, onverzadigde vetten (zo'n 1 gram per kilo lichaamsgewicht) te halen uit omega 3 vetzuren in vis, noten, olijfolie, lijnzaadolie, zaden, avocado's ... Voldoende water drinken en geraffineerde suikers en alcohol zo veel mogelijk mijden. Eens zondigen mag natuurlijk, anders houdt niemand het vol.

 

Groeten Hansie

Edited by Hansie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hai Raffie!

 

Een hernia is beroerd, weet er alles van. Was 6 maanden uitgeschakeld met een gescheurde tussenwervelschijf ( compleet open) met een beenzenuw die zo plat was als een dubbeltje. Geen pretje. Wonder boven wonder ging het een week voor ik

geopereerd moest worden ineens ietsie beter. Toen heb ik met een zeer dubbel gevoel de operatie afgeZegd. ( na een halfjaar uitkijken naar de operatie was die keus zeer lastig). Maar heb de gok genomen en na ca 8 maanden was ik klachten vrij. 
 

ik kon in die tijd zeer beperkt trainen en was er zelfs bijna helemaal mee gestopt. 
 

Sinds dien doe ik geen sqaut meer, te link. Het het wel geprobeerd na een tijd en zeer langzaam opgebouwd. Maar omdat je progesief traint kan je er op wachten dat het misgaat. Bij slechts 85 kilo schoot het toen volgas in me rug en het zweet brak me uit. De stang kletterde naar voren omdat je gelijk lamslaat. 
Het bleef toen gelukkig bij slechts 2 weken last van me rug maar toen wel gelijk

besloten het niet meer te doen. Helaas, moest de knop echt omzetten want het was toen me favo oefening. 
 

ik vang dit op door oa leggpress, leggpress met 1 been, pistolsquats etc. 
Deathlift doe ik ook niet maar daarvoor doe ik sumo. Daar belast ik me

onderrug veel minder mee. 
 

zo heeft iedereen wel een ding. Ik train er omheen en dat gaat prima. Liever doe ik de originele oefeningen maar dat gaat helaas niet. Jammer dan. 
 

ik weet inmiddels ook dat ik

mijn onderug maar 1x pw zwaar moet belasten. Doe ik het vaker dan vraag ik

om ellende. Heb nu eenmaal geen goede onderrug, helaas maar het is zo   
Daarnaast skip ik onderrug belastende oefeningen direct als ik een mindere rugweek heb. Geen risico nemen. Dan maar nog harder knallen op de andere onderdelen. 
 

wat ook goed helpt is de riem gebruiken. Ik doe heb met leggpress ook om want dan voel ik de druk op me onderrug ook. 
en ja, zonder riem wordt je onderrug sterker, maar omdat die van mij nooit een knaller wordt.....het zekere voor het onzekere 😄

 

succes en hou ons op de hoogte!

 

gr Sander

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Raffie,

 

Op youtube zijn er een heleboel goede kanalen waar je naar kan kijken zoals Jeff Nippard en op internet zijn er ook een heleboel artikelen te vinden op blogs zoals Fitness101.

 

Vergeet niet dat voeding even belangrijk (misschien zelfs belangrijker) is als de training.

 

Gr,

 

Jasmijn

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Hey,   Weet niet of jd inmiddels al handvaten oid hebt aangeschaft als hulpmiddel bij push ups. Maar deze kunnen je zeker helpen. Zelf heb ik ook last gehad van mijn polsen en dan helpt dit zeker. Je kan evt op je vuisten aankijken of dit beter gaat dan heeft je pols dezelfde houding.
    • Beginnen met krachttraining is natuurlijk top.   Ik ben geen coach, Maar het is allereerst belangrijk voor jezelf om te bepalen hoeveel calorieen je nu dagelijks verbruikt en wat je eet (gezond/ongezond). Ga ervan uit dat je door het sporten meer calorieen nodig zult hebben. Hoe jou lijf reageert op een paar honderd calorieen meer of minder is aankijken.    Ga hiernaast bedenken wat je wilt bereiken en in hoeverre je bereid bent een strikt voedingsschema aan te houden. Sommige beginnen en gaan gelijk all inn en nemen een strikt dieet met kip, rijst, groente noten etc) en stoppen na een half jaar omdat ze het zat zijn.. dit is zonde. Andere beginnen met een schema welke je voorziet van de belangrijkste bouwstoffen en daarnaast gewoon aardappels met groente en een boterham eten, zij zullen de eerste periode ook zeker resultaten zien en gaan om meer te bereiken met een hogere motivatie hun voeding steeds verder aanpassen voor meer resultaat.   Het is in ieder geval belangrijk om de juiste voedingsstoffen binnen krijgen zoals groente/fruit(vitamines), eiwitten(kip, eieren, vis) en mineralen(noten, granen etc).   Een flink deel vet verliezen in die eerste periode is natuurlijk wel prettig, dit zal er ook voor zorgen dat de vordering in de spiergroei beter zichtbaar is.   Vrijwel iedereen welke begint met trainen zal in eerste instantie wat vet verliezen en tegelijk spier opbouwen, maar op den duur zal je moeten kiezen tussen het bouwen van spieren of verliezen van vet. Voor beide geld dat het belangrijk is om niet van de juiste voeding te wijken, maar je inname calorieen te verhogen of verlagen.   En dan zeker niet onbelangrijk voor een beginner. De oefeningen juist uitvoeren zal in het begin niet gemakkelijk zijn, je motoriek is dit niet gewend. Dus leg hier de focus op. De kilos komen later. Informeer je goed hierover en probeer dmv een spiegel of dergelijke ervoor te zorgen dat je houding en uitvoering goed is.   Veel succes,      
    • Ik ben een leek in krachttraining en wil hiermee starten. Ik weet alleen niet hoe ik er aan moet beginnen want het is erg overweldigend. Is er iemand die me op weg kan helpen? Ik heb een bankje en wat halters liggen en moet het daarmee doen tot ik naar de sportschool kan. Mijn grootste vraagteken is hoe ik een voedingsschema kan maken? Is dat in verhouding met lengte en gewicht? Ik zit wat over mijn ideaal gewicht die ik zou moeten hebben. Moet ik dan eerst afvallen en dan starten of kan dit gaande weg?
  • Sponsors