Advertentie:

Sign in to follow this  
Raffie1905

Ik stel me voor ;)

Recommended Posts

Beste allemaal, 

ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben 42 jaar en sinds afgelopen jaar mei heb ik het fitnessen weer opgepakt na een herniaoperatie. Trainen gaat lekker, maar wel erg op zoek naar de “beste “ methode en voeding. Hoop te mogen en kunnen putten uit jullie ervaring 

greetzz

• Upvote 1

Advertentie:

Hey Raffie!

Welkom allereerst op het forum! Maar ik moet je ook meteen een klein beetje teleurstellen man (maar ook motiveren om te zoeken) maar er is geen ''beste manier''.

Voor jouw lichaam werkt iets anders beter dan voor mij bijvoorbeeld. Wat ik je WEL kan meegeven, is: laat die dingen zoals deadlifts lekker links liggen met de hernia van vroeger. Veel te veel risico... Verder lekker bovenrug trainen natuurlijk!

Guest Hansie

Welkom Raffie,

zonder mij uit te spreken over cutten en bulken, is de algemene richtlijn voldoende (propere) koolhydraten (zoete aardappel, zilvervliesrijst, ook witte rijst mag, volkorenproducten, havermout, quinoa, bulgur enzovoort), een 1,8 tot 2,2 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht, onverzadigde vetten (zo'n 1 gram per kilo lichaamsgewicht) te halen uit omega 3 vetzuren in vis, noten, olijfolie, lijnzaadolie, zaden, avocado's ... Voldoende water drinken en geraffineerde suikers en alcohol zo veel mogelijk mijden. Eens zondigen mag natuurlijk, anders houdt niemand het vol.

Groeten Hansie

Edited by Hansie

Hai Raffie!

Een hernia is beroerd, weet er alles van. Was 6 maanden uitgeschakeld met een gescheurde tussenwervelschijf ( compleet open) met een beenzenuw die zo plat was als een dubbeltje. Geen pretje. Wonder boven wonder ging het een week voor ik

geopereerd moest worden ineens ietsie beter. Toen heb ik met een zeer dubbel gevoel de operatie afgeZegd. ( na een halfjaar uitkijken naar de operatie was die keus zeer lastig). Maar heb de gok genomen en na ca 8 maanden was ik klachten vrij. 

ik kon in die tijd zeer beperkt trainen en was er zelfs bijna helemaal mee gestopt. 

Sinds dien doe ik geen sqaut meer, te link. Het het wel geprobeerd na een tijd en zeer langzaam opgebouwd. Maar omdat je progesief traint kan je er op wachten dat het misgaat. Bij slechts 85 kilo schoot het toen volgas in me rug en het zweet brak me uit. De stang kletterde naar voren omdat je gelijk lamslaat. 
Het bleef toen gelukkig bij slechts 2 weken last van me rug maar toen wel gelijk

besloten het niet meer te doen. Helaas, moest de knop echt omzetten want het was toen me favo oefening. 

ik vang dit op door oa leggpress, leggpress met 1 been, pistolsquats etc. 
Deathlift doe ik ook niet maar daarvoor doe ik sumo. Daar belast ik me

onderrug veel minder mee. 

zo heeft iedereen wel een ding. Ik train er omheen en dat gaat prima. Liever doe ik de originele oefeningen maar dat gaat helaas niet. Jammer dan. 

ik weet inmiddels ook dat ik

mijn onderug maar 1x pw zwaar moet belasten. Doe ik het vaker dan vraag ik

om ellende. Heb nu eenmaal geen goede onderrug, helaas maar het is zo   
Daarnaast skip ik onderrug belastende oefeningen direct als ik een mindere rugweek heb. Geen risico nemen. Dan maar nog harder knallen op de andere onderdelen. 

wat ook goed helpt is de riem gebruiken. Ik doe heb met leggpress ook om want dan voel ik de druk op me onderrug ook. 
en ja, zonder riem wordt je onderrug sterker, maar omdat die van mij nooit een knaller wordt.....het zekere voor het onzekere 😄

succes en hou ons op de hoogte!

gr Sander

• Upvote 1

Hoi Raffie,

Op youtube zijn er een heleboel goede kanalen waar je naar kan kijken zoals Jeff Nippard en op internet zijn er ook een heleboel artikelen te vinden op blogs zoals Fitness101.

Vergeet niet dat voeding even belangrijk (misschien zelfs belangrijker) is als de training.

Gr,

Jasmijn

• Upvote 1