Advertentie:

Sign in to follow this  
Hansie

Dippen shoulder wrecker ?

Recommended Posts

Paar jaar geleden had ik eens zonder opwarming en na jarenlange inactiviteit een chest dip gedaan op een dip toestel. Hierdoor had ik direct een schouderblessure opgelopen. Pijn situuert zich rond het sleutelbeen daar waar de biceps zijn oorsprong in het schoudergewricht vindt. Nu is na vele jaren het shoulder issue nog altijd aanwezig zelfs na kiné behandeling in het verleden. Nu train ik zowat rond de brij en probeer ik oefeningen als upright row en dips te vermijden. Toch brand het nog om eens terug te gaan dippen en wil na bestudering van diverse filmpjes op you tube de oefening terug een kans geven. Bestaat er eventueel een veiliger alternatief moest dit mislukken. Het is toch zo'n schitterende oefening voor massa op de borst. Doe al dumbell bench press en incline press in mijn weekschema. De altenatieve oefening zou echt een massabouwer voor borst moeten zijn. Iemand ideeën ?

Edited by Hansie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Wat let je om je schouders en borst eens goed op te warmen en het dan nogmaals te proberen? Neem wel altijd gewoon een houding aan die voor je schouder lekker voelt. Als het knelt of iets dergelijks, niet doen! ;)

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed advies Shorty. Je zou de eerste set ook kunnen uitvoeren met back-up van je voeten. Primaire kracht uit je bovenlichaam met een beetje hulp van je benen (bankje onder dip rack). Gaat ie goed, dan armen niet verder laten zakken dan een hoek van 90 graden.

Voor wat betreft upright rowing: pak de barbell breed met niet te veel gewicht. Heffen tot de bovenarmen één lijn met je schouders vormen, niet hoger. Verder je schouders inderdaad goed opwarmen met lichte dumbbells (side en front raises) waarbij je niet hoger dan je schouders gaat.

 

Succes, Geert.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Hey gozer, welkom!

      Eigenlijk maakt het niets uit wat jij met de spiergroep doet, een preacher curl met de machine of een preacher curl met een halter. Waar het om gaat, is hoe die voelt bij jou! Als die spier die jij wil trainen mega hard in de fik staat en je er een hele dikke pomp van krijgt, is dat perfect! Dan is dat veeeeel beter voor spiergroei dan de oefening doen die jij denkt dat beter zou zijn, simpelweg omdat iemand anders dat zei tegen je. If you can't feel it, it is not working!

      Verder: Doe je cardio NA je krachttraining. Maximaal effect van je krachttraining EN je cardiotraining.

       
    • Natuurlijk zal je ook groeien met machines. Zaak is voor elke spiergroep één machine/oefening uit te kiezen en daar je 3 sets mee af te werken. Je rep range zit goed, 12 herhalingen is prima voor spiergroei. Meestal zit er een pictogram bij de machines zodat je weet welke spiergroep je traint. Probeer zo veel mogelijk samengestelde oefeningen te doen, wordt ook wel compound oefeningen genoemd, waar dat je meerdere spiergroepen tegelijk mee aanspreekt. Soorten compound oefeningen kan je googelen maar voorbeelden zijn bench press, shoulder press, lat pul down enzovoort. Voor de goede uitvoering/ techniek kan je op you tube terecht. Laat je niet gek maken van onzekerheid voor de losse gewichten, dumbells. Begin klein en geef je ogen de kost. Voordelen van losse gewichten is dat je niet in een vaste bewegingsgroef zit, zoals bij machines, en dikwijls is je bewegingsbaan wat groter met dumbells. Een ander voordeel van dumbells is dat je stabilisatoren ook aan het werk gezet worden.   Veel succes
    • Hey allemaal!    Ik ben dus nieuw hier! Mijn naam is Patrick, ik ben 23 jaar jong en ben sinds kort lid van de sportschool!    Het afgelopen jaar ben ik druk bezig geweest met diëten / voeding waardoor ik 24 kilo ben afgevallen (van 115 kg naar 91 kg op dit moment.)  Dit is voor mij al een hele prestatie en heb hier op volgend besloten dus ook lid te worden bij een sportschool, om zo ook wat meer spieren / gespierder te worden.    Dit doe ik nu een 2 / 3 weken, echter heb ik eigenlijk geen idee wat ik allemaal doe, dus heb ook gelijk een vraag voor hier.   Als ik naar de sportschool ga doe ik voornamelijk dit:   - 20 min fietsen, ongeveer 9 km, 80 tot 100 rpm.  Vervolgens ga ik naar allerlei standaard gewicht machines:  - Seated row, Chest press machine enzovoort(ik weet niet hoe de rest heet, sorry) eigenlijk alle 'standaard' machines bij de basic fit. (Hier snap ik tenminste de werking van)  (Ik doe 3 / 4 sets van 12 herhalingen op elk apparaat)  - Aansluitend loop ik nog 20 min 7km/u op de loopband met een helling van 5%. Ik ben geen renner dus ga voor dit snel wandelen.    Ik kom eigenlijk niet in de free weight zone, puur omdat ik daar nog te onzeker over ben / niet weet wat ik doe.    Nu dan eigenlijk de echte vraag: Zal ik wel groeien / sterker worden van de standaard apparaten. Heeft iemand tips welke standaard apparaten ik in welke volgorde kan gaan doen, of welke ik juist moet gaan doen (want die apparaten bevallen bij goed moet ik zeggen). Nu voelt het alsof ik maar wat doe..   Groeten, Fijne dag!    BeastSoon. 
  • Sponsors