Advertentie:

Sign in to follow this  
geert gielissen

Boksen en krachtsport: pro's en contra's.

Recommended Posts

In een lang en grijs verleden ben ik met krachtsport begonnen. Schwarzenegger was een rising star en motiveerde veel jongeren om z'n voorbeeld te volgen. Maar wisten wij veel. Relevante literatuur was erg sober en nauwelijks aan te komen. Materialen waren al helemaal niet voorhanden maar met wat creativiteit en boerenverstand gingen we aan de slag. Flenzen als halterschijven en een stuk pijp als barbell.

In de loop der tijd, toen bodybuilding ook in Europa aardig voet aan de grond kreeg, werden we steeds meer 'verwend' met een grotere diversiteit aan beschikbare materialen en informatie. Sportscholen schoten als paddenstoelen uit de grond en we groeiden letterlijk. Op een gegeven moment kwam ik met de bokssport in aanraking en raakte ook hiervan in de ban.

Helaas was men destijds nog de mening toegedaan dat boksen en krachttraining absoluut niet samen gingen. Pull- en push-ups konden nog net door de beugel maar verdere ambities voor  wat betreft krachttraining werden al gauw de kop ingedrukt. Ik stond voor een duivels dilemma: krachtsport of boksen? Kiezen kon ik niet, dus ben ik gaan experimenteren met schema's oefeningen en zo'n beetje alles wat 't mogelijk maakte om beide prachtige sporten te kunnen blijven beoefenen.

Er moest wel water bij de wijn gedaan worden. Biceps oefeningen konden maar matig gepraktiseerd worden; de biceps is een tonische spier en heeft dus de neiging om te verkorten. Not done voor de bokssport, waar een grote reach (maximale Range Of Motion) van belang is. Ook de explosiviteit in de stoten (in dit voorbeeld de beide directen) kan vergaande blessures van de biceps opleveren (van haarscheurtjes tot een complete rip off).

Na een aantal jaren van vallen en opstaan leidde e.e.a. tot de persoonlijke overtuiging dat krachttraining in relatie tot de bokssport meer voor- dan nadelen heeft. Let wel: wedstrijdboksen heeft een ander trainingsregiem dan het recreatief boksen waar ik nu over spreek. De intenties, methoden en specificiteit liggen op een heel ander level, maar zoals 't er nu voor staat weet ik beide sporten heel goed te combineren en voel me d'r erg happy bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

15 uur geleden zei geert gielissen:

In een lang en grijs verleden ben ik met krachtsport begonnen. Schwarzenegger was een rising star en motiveerde veel jongeren om z'n voorbeeld te volgen. Maar wisten wij veel. Relevante literatuur was erg sober en nauwelijks aan te komen. Materialen waren al helemaal niet voorhanden maar met wat creativiteit en boerenverstand gingen we aan de slag. Flenzen als halterschijven en een stuk pijp als barbell.

In de loop der tijd, toen bodybuilding ook in Europa aardig voet aan de grond kreeg, werden we steeds meer 'verwend' met een grotere diversiteit aan beschikbare materialen en informatie. Sportscholen schoten als paddenstoelen uit de grond en we groeiden letterlijk. Op een gegeven moment kwam ik met de bokssport in aanraking en raakte ook hiervan in de ban.

Helaas was men destijds nog de mening toegedaan dat boksen en krachttraining absoluut niet samen gingen. Pull- en push-ups konden nog net door de beugel maar verdere ambities voor  wat betreft krachttraining werden al gauw de kop ingedrukt. Ik stond voor een duivels dilemma: krachtsport of boksen? Kiezen kon ik niet, dus ben ik gaan experimenteren met schema's oefeningen en zo'n beetje alles wat 't mogelijk maakte om beide prachtige sporten te kunnen blijven beoefenen.

Er moest wel water bij de wijn gedaan worden. Biceps oefeningen konden maar matig gepraktiseerd worden; de biceps is een tonische spier en heeft dus de neiging om te verkorten. Not done voor de bokssport, waar een grote reach (maximale Range Of Motion) van belang is. Ook de explosiviteit in de stoten (in dit voorbeeld de beide directen) kan vergaande blessures van de biceps opleveren (van haarscheurtjes tot een complete rip off).

Na een aantal jaren van vallen en opstaan leidde e.e.a. tot de persoonlijke overtuiging dat krachttraining in relatie tot de bokssport meer voor- dan nadelen heeft. Let wel: wedstrijdboksen heeft een ander trainingsregiem dan het recreatief boksen waar ik nu over spreek. De intenties, methoden en specificiteit liggen op een heel ander level, maar zoals 't er nu voor staat weet ik beide sporten heel goed te combineren en voel me d'r erg happy bij.

Heb je affiniteit met Freddy De Kerpel ? Was een Belgische begenadigd top bokser die nu op zijn 71 lichaamsverzorging nog hoog in het vaandel draagt. Pull ups en push ups in handstand zijn zijn handelsmerk. Hij is een super competitiebeest en van geen kleintje vervaart. Boksen heeft mij altijd gefascineerd, wel eerder passief, en keek met grote ogen vroeger naar het beest van de jaren 90: Mike Iron Tyson. Niet de meest sierlijke bokser maar eerder een losgeslagen gek die na de bel er op los klopte bij zijn tegenstander alsof die iets van hem gestolen had.

 

Groetjes Hansie

Edited by Hansie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas is Freddy de Kerpel mij onbekend Hansie. Zoals je vermeldt is hij 71. Mijn leeftijd is (nog net) 60. Goed om te lezen dat de beste man zich in conditie houdt. Hoe je trouwens een pull-up in handstand doet moet ik nog even napluizen; doch klinkt spectaculair.

Evenwel laat Freddy zien dat lichamelijke activiteit niet leeftijdsgebonden is en, zeker op latere leeftijd, het beste anti-aging middel dat voorhanden is.

Wat betreft Mike Tyson; in de ring beslist geen losgeslagen gek. In de States houden ze echter wel van wat spektakel en is men niet vies van een flinke dosis theater. All part of the game. Ben 't met je eens dat zijn levensstijl geen voorbeeld is maar zijn bokskwaliteiten zijn ongekend. Niet alleen offensief maar zeker ook defensief. Razendsnelle slips en weaves, z'n 'peek-a-booh' guard en uitermate explosieve ontwijk manoeuvres zijn, behalve een stuk genetische aanleg, toch echt het resultaat van keihard trainen. Overigens, in het kader van dit forum, Mike Tyson en Evander Holyfield waren in die jaren regelmatig in het krachthonk te vinden om hun explosiviteit te vergroten. 

Dank je voor je citaat Hansie, fijne avond, Geert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuten geleden zei geert gielissen:

Helaas is Freddy de Kerpel mij onbekend Hansie. Zoals je vermeldt is hij 71. Mijn leeftijd is (nog net) 60. Goed om te lezen dat de beste man zich in conditie houdt. Hoe je trouwens een pull-up in handstand doet moet ik nog even napluizen; doch klinkt spectaculair.

Evenwel laat Freddy zien dat lichamelijke activiteit niet leeftijdsgebonden is en, zeker op latere leeftijd, het beste anti-aging middel dat voorhanden is.

Wat betreft Mike Tyson; in de ring beslist geen losgeslagen gek. In de States houden ze echter wel van wat spektakel en is men niet vies van een flinke dosis theater. All part of the game. Ben 't met je eens dat zijn levensstijl geen voorbeeld is maar zijn bokskwaliteiten zijn ongekend. Niet alleen offensief maar zeker ook defensief. Razendsnelle slips en weaves, z'n 'peek-a-booh' guard en uitermate explosieve ontwijk manoeuvres zijn, behalve een stuk genetische aanleg, toch echt het resultaat van keihard trainen. Overigens, in het kader van dit forum, Mike Tyson en Evander Holyfield waren in die jaren regelmatig in het krachthonk te vinden om hun explosiviteit te vergroten. 

Dank je voor je citaat Hansie, fijne avond, Geert.

bedoelde push up in handstand, geen pull up natuurlijk ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Als Belg ook mactropin bestelt gezien ik veel in NL kom. Maar voel er inderdaad niet veel van. 
         
    •   Niet iedereen is comfortabel met foto's maken van zichzelf en het op internet plaatsen. Maar dat ter zijde is hij ook nog lang niet klaar met zijn kuur.    Ik heb nooit foto's geplaatst en zal ik ook niet doen. maar ik begon op 1m67 met 65 kg en heb in de afgelopen 6 jaar met SARMs en anabolica 19 kg gewonnen. (Hetzelfde vetpercentage als wanneer ik 65 woog)   Dat moet qua resultaten ook voldoende zeggen bijvoorbeeld? Als iemand maar gains gemaakt heeft en niet omhoog geschoten is in vet, zeg ik: "Cycle geslaagd!!"
    • Het gaat bij 2 dingen wat ik hierboven zie fout, je traint ten eerste meer op kracht dan op massa. Probeer in jou geval eens een paar maandjes op de 12 tot 15 rep range te trainen.    Verder is er verschil tussen trainen en echt trainen. Omdat je 3 spiergroepen op een dag pakt denk ik namelijk niet dat je nog "fit" genoeg bent op het eind van je training voor progressieve overload.    Ten derde ga je met 2.5 uur trainen per dag, en slechts 1800 kcal eten echt nooit genoeg voeding binnen krijgen.    Mijn tips dus in het kort: -focus op een fatsoenlijk trainingschema met 1 a 2 spiergroepen per dag max.  -focus leggen op meer herhalingen -een goed voeding schema maken, nee voeding maakt je niet dik als je dit op de juiste manier doet.   Wanneer je bovenstaande stappen optimaliseerd ga je nog zoveel meer uit je natuurlijke potentie halen.
  • Sponsors