Advertentie:

Sign in to follow this  
geert gielissen

Boksen en krachtsport: pro's en contra's.

Recommended Posts

In een lang en grijs verleden ben ik met krachtsport begonnen. Schwarzenegger was een rising star en motiveerde veel jongeren om z'n voorbeeld te volgen. Maar wisten wij veel. Relevante literatuur was erg sober en nauwelijks aan te komen. Materialen waren al helemaal niet voorhanden maar met wat creativiteit en boerenverstand gingen we aan de slag. Flenzen als halterschijven en een stuk pijp als barbell.

In de loop der tijd, toen bodybuilding ook in Europa aardig voet aan de grond kreeg, werden we steeds meer 'verwend' met een grotere diversiteit aan beschikbare materialen en informatie. Sportscholen schoten als paddenstoelen uit de grond en we groeiden letterlijk. Op een gegeven moment kwam ik met de bokssport in aanraking en raakte ook hiervan in de ban.

Helaas was men destijds nog de mening toegedaan dat boksen en krachttraining absoluut niet samen gingen. Pull- en push-ups konden nog net door de beugel maar verdere ambities voor  wat betreft krachttraining werden al gauw de kop ingedrukt. Ik stond voor een duivels dilemma: krachtsport of boksen? Kiezen kon ik niet, dus ben ik gaan experimenteren met schema's oefeningen en zo'n beetje alles wat 't mogelijk maakte om beide prachtige sporten te kunnen blijven beoefenen.

Er moest wel water bij de wijn gedaan worden. Biceps oefeningen konden maar matig gepraktiseerd worden; de biceps is een tonische spier en heeft dus de neiging om te verkorten. Not done voor de bokssport, waar een grote reach (maximale Range Of Motion) van belang is. Ook de explosiviteit in de stoten (in dit voorbeeld de beide directen) kan vergaande blessures van de biceps opleveren (van haarscheurtjes tot een complete rip off).

Na een aantal jaren van vallen en opstaan leidde e.e.a. tot de persoonlijke overtuiging dat krachttraining in relatie tot de bokssport meer voor- dan nadelen heeft. Let wel: wedstrijdboksen heeft een ander trainingsregiem dan het recreatief boksen waar ik nu over spreek. De intenties, methoden en specificiteit liggen op een heel ander level, maar zoals 't er nu voor staat weet ik beide sporten heel goed te combineren en voel me d'r erg happy bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

15 uur geleden zei geert gielissen:

In een lang en grijs verleden ben ik met krachtsport begonnen. Schwarzenegger was een rising star en motiveerde veel jongeren om z'n voorbeeld te volgen. Maar wisten wij veel. Relevante literatuur was erg sober en nauwelijks aan te komen. Materialen waren al helemaal niet voorhanden maar met wat creativiteit en boerenverstand gingen we aan de slag. Flenzen als halterschijven en een stuk pijp als barbell.

In de loop der tijd, toen bodybuilding ook in Europa aardig voet aan de grond kreeg, werden we steeds meer 'verwend' met een grotere diversiteit aan beschikbare materialen en informatie. Sportscholen schoten als paddenstoelen uit de grond en we groeiden letterlijk. Op een gegeven moment kwam ik met de bokssport in aanraking en raakte ook hiervan in de ban.

Helaas was men destijds nog de mening toegedaan dat boksen en krachttraining absoluut niet samen gingen. Pull- en push-ups konden nog net door de beugel maar verdere ambities voor  wat betreft krachttraining werden al gauw de kop ingedrukt. Ik stond voor een duivels dilemma: krachtsport of boksen? Kiezen kon ik niet, dus ben ik gaan experimenteren met schema's oefeningen en zo'n beetje alles wat 't mogelijk maakte om beide prachtige sporten te kunnen blijven beoefenen.

Er moest wel water bij de wijn gedaan worden. Biceps oefeningen konden maar matig gepraktiseerd worden; de biceps is een tonische spier en heeft dus de neiging om te verkorten. Not done voor de bokssport, waar een grote reach (maximale Range Of Motion) van belang is. Ook de explosiviteit in de stoten (in dit voorbeeld de beide directen) kan vergaande blessures van de biceps opleveren (van haarscheurtjes tot een complete rip off).

Na een aantal jaren van vallen en opstaan leidde e.e.a. tot de persoonlijke overtuiging dat krachttraining in relatie tot de bokssport meer voor- dan nadelen heeft. Let wel: wedstrijdboksen heeft een ander trainingsregiem dan het recreatief boksen waar ik nu over spreek. De intenties, methoden en specificiteit liggen op een heel ander level, maar zoals 't er nu voor staat weet ik beide sporten heel goed te combineren en voel me d'r erg happy bij.

Heb je affiniteit met Freddy De Kerpel ? Was een Belgische begenadigd top bokser die nu op zijn 71 lichaamsverzorging nog hoog in het vaandel draagt. Pull ups en push ups in handstand zijn zijn handelsmerk. Hij is een super competitiebeest en van geen kleintje vervaart. Boksen heeft mij altijd gefascineerd, wel eerder passief, en keek met grote ogen vroeger naar het beest van de jaren 90: Mike Iron Tyson. Niet de meest sierlijke bokser maar eerder een losgeslagen gek die na de bel er op los klopte bij zijn tegenstander alsof die iets van hem gestolen had.

 

Groetjes Hansie

Edited by Hansie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas is Freddy de Kerpel mij onbekend Hansie. Zoals je vermeldt is hij 71. Mijn leeftijd is (nog net) 60. Goed om te lezen dat de beste man zich in conditie houdt. Hoe je trouwens een pull-up in handstand doet moet ik nog even napluizen; doch klinkt spectaculair.

Evenwel laat Freddy zien dat lichamelijke activiteit niet leeftijdsgebonden is en, zeker op latere leeftijd, het beste anti-aging middel dat voorhanden is.

Wat betreft Mike Tyson; in de ring beslist geen losgeslagen gek. In de States houden ze echter wel van wat spektakel en is men niet vies van een flinke dosis theater. All part of the game. Ben 't met je eens dat zijn levensstijl geen voorbeeld is maar zijn bokskwaliteiten zijn ongekend. Niet alleen offensief maar zeker ook defensief. Razendsnelle slips en weaves, z'n 'peek-a-booh' guard en uitermate explosieve ontwijk manoeuvres zijn, behalve een stuk genetische aanleg, toch echt het resultaat van keihard trainen. Overigens, in het kader van dit forum, Mike Tyson en Evander Holyfield waren in die jaren regelmatig in het krachthonk te vinden om hun explosiviteit te vergroten. 

Dank je voor je citaat Hansie, fijne avond, Geert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuten geleden zei geert gielissen:

Helaas is Freddy de Kerpel mij onbekend Hansie. Zoals je vermeldt is hij 71. Mijn leeftijd is (nog net) 60. Goed om te lezen dat de beste man zich in conditie houdt. Hoe je trouwens een pull-up in handstand doet moet ik nog even napluizen; doch klinkt spectaculair.

Evenwel laat Freddy zien dat lichamelijke activiteit niet leeftijdsgebonden is en, zeker op latere leeftijd, het beste anti-aging middel dat voorhanden is.

Wat betreft Mike Tyson; in de ring beslist geen losgeslagen gek. In de States houden ze echter wel van wat spektakel en is men niet vies van een flinke dosis theater. All part of the game. Ben 't met je eens dat zijn levensstijl geen voorbeeld is maar zijn bokskwaliteiten zijn ongekend. Niet alleen offensief maar zeker ook defensief. Razendsnelle slips en weaves, z'n 'peek-a-booh' guard en uitermate explosieve ontwijk manoeuvres zijn, behalve een stuk genetische aanleg, toch echt het resultaat van keihard trainen. Overigens, in het kader van dit forum, Mike Tyson en Evander Holyfield waren in die jaren regelmatig in het krachthonk te vinden om hun explosiviteit te vergroten. 

Dank je voor je citaat Hansie, fijne avond, Geert.

bedoelde push up in handstand, geen pull up natuurlijk ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Ik zou ZoieZo die cardarine gebruiken en dan aanvullen met ostarine. Die ostarine die is goed voor spierbehoud en leverd wat kracht en de cardarine is echt superspul. Daar kan je Zoals Shorty zegt hard op trainen, niet normaal. 
        ik zou dan als je droog bent die LGD inzetten. De eerste keer LGD is zoeizo de beste keer en dan moet je die gebruiken om maximaal te bouwen. 

      gr Sander. 
    • Nee klopt, 7 kilo is eigenlijk veel te veel. Zeker omdat ik al richting me max ga kwa spieropbouw. 
      Eigenlijk is het iets minder want er gaat ca 2 kilo aan vocht af in t begin van me cut. 
      Ik heb dus echt mezelf lekker verwend met veeeelll eten, omdat ik zeer snel vet kan verbranden ( dat is gewoon mazzel hebben) kom ik er dus prima mee weg. 
      ik zal nu op ca 17 a 18 % zitten. Er is echt wel wat vet bijgekomen dat kan ik zelf wel aardig zien ook. Abs zijn nog zichtbaar bij het juiste licht als je ze aanspant. 
      Ik cut het nu terug naar ca 8 a 9%, in iedergeval wil ik dat de abs er goed uit aan knallen. Als dat zover is dan is de rest al knetterdroog want buik is toch het laatste dat verdwijnd. 
        ik heb me sarms van een betrouwbare bron. Heb eerst online gezocht en gekeken maar ik las overal wel negative dingen van niet bezorgd worden tot rare bijwerkingen die Sarms helemaal niet horen te geven. Gezien de prijs wou ik het ook niet in het buitenland gaan bestellen want dan zul je net zien dat juist dat van mij weer niet aankomt.  Daarnaast moet je ook een goede nakuur hebben, het is dan wel een mini nakuur maar goed, dan kom je weer ergens anders terecht natuurlijk. 
      ik mag de bron hier niet bespreken en ik respecteer de regels, maar je kan me een bericht sturen voor wat info. 
        en wat ik overhoud na deze kuur is nog vrij lastig te zeggen want ik ga droger worden dan de vorige keer. Mooiste zou Zijn dat ik eindig op het zelfse gewicht waar de kuur mee begon, maar dan een stukkie droger 🤩 in ieder geval heb ik naar mijn idee niks laten liggen want ondanks dat je een sarm kuurtje doet moet je knetterhard trainen en je eten tracken. Beide is netjes gedaan en 12 weken progressie kunnen maken met trainen. 
        gr Sander
    • Wie niet waagt,wie niet wint...
  • Sponsors