Advertentie:

Sign in to follow this  
mugen4u

Trainen met kettlebells en de spiergroepen farmers walk

Recommended Posts

Trainen met kettlebells en de spiergroepen farmers walk.

Je ziet genoeg filmpjes over deze bekende farmers walk en het schijnt een hele goede workout te zijn, wat ik echter niet kan vinden is welke spieren hiermee getraind worden.

Ik heb geen dumbells maar wel 2 kettlebells van 18 kilo p/s en 1 kettlebel van 8 kilo. 

Advertentie:

De volledige bovenbenen worden getraind met de Farmer's Walk, voornamelijk de Quadriceps maar ook de Hamstrings. 
(de Trapezius ook minimaal, maar die wordt er statisch bij gepakt door het lichaam om de schouders stabiel te houden)

Ik denk dat 18 kg per stuk te weinig is om bij een Farmer's Walk daar moe van te worden in de benen.

Guest Hansie
1 uur geleden zei Shorty:

De volledige bovenbenen worden getraind met de Farmer's Walk, voornamelijk de Quadriceps maar ook de Hamstrings. 
(de Trapezius ook minimaal, maar die wordt er statisch bij gepakt door het lichaam om de schouders stabiel te houden)

Ik denk dat 18 kg per stuk te weinig is om bij een Farmer's Walk daar moe van te worden in de benen.

Traps, core en onderarmen krijgen toch een zware trainingsprikkel hoor. In feite wordt bij een goede farmer walk het hele lichaam aangesproken. Zou hem gebruiken als metabolic finisher. Is uitstekende oefening als cardio-onderdeel en je krijgt er bovendien gespierde bovenrug van. Bij strong men competities valt de sterk ontwikkelde boven traps op en dit is mede door zware farmer walks te doen. Trouwens als 18 kilo per hand te weinig blijkt kan je nog steeds grotere afstand overbruggen hé, je zou er van verbaasd zijn hoe het gaat branden. Denk dat je het nut van de oefening nu toch wat onderschat hoor Shorty. :P:P:P

Edited by Hansie

30 minuten geleden zei Hansie:

Traps, core en onderarmen krijgen toch een zware trainingsprikkel hoor. In feite wordt bij een goede farmer walk het hele lichaam aangesproken. Zou hem gebruiken als metabolic finisher. Is uitstekende oefening als cardio-onderdeel en je krijgt er bovendien gespierde bovenrug van. Bij strong men competities valt de sterk ontwikkelde boven traps op en dit is mede door zware farmer walks te doen. Trouwens als 18 kilo per hand te weinig blijkt kan je nog steeds grotere afstand overbruggen hé, je zou er van verbaasd zijn hoe het gaat branden. Denk dat je het nut van de oefening nu toch wat onderschat hoor Shorty. :P:P:P

Nee hoor, onderschat hem niet hoor. Alleen ikzelf zie het niet zo als een nuttige BODYBUILDING oefening.

Wel als een goeie KRACHT oefening. Zeker weten. Maar voor bodybuilding? Nee man. Het is gewoon het DOEL van de persoon.

Benchpress is ook een van de ALLERslechtste bodybuilding oefeningen voor massa op de borst. WEL een van de ALLERbeste voor de KRACHT. 

Ikzelf heb al jaren niet meer de bench press gedaan en mijn borst is veel beter gaan groeien ;) het is allemaal "voor welk doel doe ik dit?" :)

Guest Hansie
4 minuten geleden zei Shorty:

Nee hoor, onderschat hem niet hoor. Alleen ikzelf zie het niet zo als een nuttige BODYBUILDING oefening.

Wel als een goeie KRACHT oefening. Zeker weten. Maar voor bodybuilding? Nee man. Het is gewoon het DOEL van de persoon.

Benchpress is ook een van de ALLERslechtste bodybuilding oefeningen voor massa op de borst. WEL een van de ALLERbeste voor de KRACHT. 

Ikzelf heb al jaren niet meer de bench press gedaan en mijn borst is veel beter gaan groeien ;) het is allemaal "voor welk doel doe ik dit?" :)

Wil nu niet moeilijk doen maar zelfs een bench press dumbell slecht voor massa borst ? Beweer je dit uit puur fysiologisch en wetenschappelijk oogpunt of juist op wat werkt voor je eigen lichaam ? Denk niet dat iedereen enkel groot is geworden met cable flys of incline cable flys. Daarentegen kan ik best aannemen dat het bij jou spiergroei getriggerd heeft en dat je lichaam daar beter op reageert als bijvoorbeeld dumbell bench press.  Maar dat dit voor IEDEREEN zou opgaan, lijkt me toch onwaarschijnlijk. :D No offence man.

Hier wel beetje met Hansie eens, Bench behoort bij mij voor borst en skip deze oefening eigenlijk nooit. Ik denk dat dit persoonsgebonden is bij welke persoon dit wel goed / niet goed werkt. Bij mij word mijn borst hier namelijk behoorlijk door geactiveerd. 

Even on topic. De belangrijkste spier(en) zijn nog niet vermeld. De handen. Grip strength is volgens mij de zwakste schakel. Die laten het als eerste afweten tijdens de farmerswalk. Je kan die trainen door bijvoorbeeld telkens met 1 hand aan de pull up bar zo lang mogelijk blijven te hangen. Je kan het gewicht per hand eventueel verzwaren door de kettlebells elk in een emmer water te doen. Je hebt dan wel handschoenen nodig denk ik.

Oke iedereen bedankt voor de reacties, had niet verwacht er zo snel zoveel te krijgen, bedankt daarvoor. 

Ik had gehoopt om hiermee iig mijn benen en onderarmen te trainen, met mijn lage spiermassa gehalte is 2x18kg kettlebels om te beginnen voldoende lijkt mij?

6 uur geleden zei Hansie:

Wil nu niet moeilijk doen maar zelfs een bench press dumbell slecht voor massa borst ? Beweer je dit uit puur fysiologisch en wetenschappelijk oogpunt of juist op wat werkt voor je eigen lichaam ? Denk niet dat iedereen enkel groot is geworden met cable flys of incline cable flys. Daarentegen kan ik best aannemen dat het bij jou spiergroei getriggerd heeft en dat je lichaam daar beter op reageert als bijvoorbeeld dumbell bench press.  Maar dat dit voor IEDEREEN zou opgaan, lijkt me toch onwaarschijnlijk. :D No offence man

Oh nee joh. No offense taken haha. 

Maar uit fysiologisch aspect is dat waarheid. Als je kijkt naar de anatomische houding van het lichaam, hoe de spieren lopen en waar hun origo en insertie is, zie je dat de borstspieren als je die zou verkorten TOTAAL niet de beweging maken van de benchpress. Maar 100% de beweging van fly's.

Als je de vage uitleg niet snapt, kan je ook het filmpje bekijken van Maik Wiedenbach over de groei van de borst spieren. Het is een prof bodybuilder met een zeer grote kennis van de fysiologie. (Net als bijvoorbeeld Jeff Cavaleire op YouTube)

De benchpress zal heus wel wat massa bouwen, dat geloof ik wel. Maar die komt absoluut niet in de buurt van de correcte beweging, van de fly's dus. Je doet toch ook geen front raises voor je biceps? xD

Nogmaals, no offense naar niemand hoor, maar ik train fysiologisch onderbouwd :) Meer niet :) en het is heel simpel: als je de oefening niet VOELT, werkt ie niet. Die mega verzuring en pomp heb ik altijd bij fly's, pull-overs en dips, maar echt nooit bij de benchpress. So... (For me) it does not work. 

Groeten Shorty :)

Guest Hansie
7 uur geleden zei Shorty:

Oh nee joh. No offense taken haha. 

Maar uit fysiologisch aspect is dat waarheid. Als je kijkt naar de anatomische houding van het lichaam, hoe de spieren lopen en waar hun origo en insertie is, zie je dat de borstspieren als je die zou verkorten TOTAAL niet de beweging maken van de benchpress. Maar 100% de beweging van fly's.

Als je de vage uitleg niet snapt, kan je ook het filmpje bekijken van Maik Wiedenbach over de groei van de borst spieren. Het is een prof bodybuilder met een zeer grote kennis van de fysiologie. (Net als bijvoorbeeld Jeff Cavaleire op YouTube)

De benchpress zal heus wel wat massa bouwen, dat geloof ik wel. Maar die komt absoluut niet in de buurt van de correcte beweging, van de fly's dus. Je doet toch ook geen front raises voor je biceps? xD

Nogmaals, no offense naar niemand hoor, maar ik train fysiologisch onderbouwd :) Meer niet :) en het is heel simpel: als je de oefening niet VOELT, werkt ie niet. Die mega verzuring en pomp heb ik altijd bij fly's, pull-overs en dips, maar echt nooit bij de benchpress. So... (For me) it does not work. 

Groeten Shorty :)

Jef Caveleire, die mens volg ik graag. Is inderdaad een fysiotherapeut met zeer grote kennis van de spieren. Cross jij de handen bij cable flys want bij de beweging bovenaan gebeurt er weinig spieractiviteit en is er een leegte. Als je zou door rekken en de handen kruist krijg je dan niet meer "muscle activity" ? Of is dit niet te doen met de kabels.

Groeten Hansie

Edited by Hansie

Jazeker wel, daar heb je volledig gelijk in. Je ziet in zijn video's ook dat hij ze met 1 arm tegelijk doet en dan zijn torso indraait, om dus de borst nog meer range of motion te geven. En dus meer spiervezels aan te spreken ;)

Ikzelf doe dat, niet het kruisen, omdat ik dat niet lekker vind voelen haha xD

Nog effe terug naar de kern: de farmerswalk. De eerstelijns aangesproken spiergroepen zijn allemaal wel zo'n beetje de revue gepasseerd. Vergeet echter niet dat de farmerswalk ook een zeer positief effect heeft op met name de core stability en de coördinatie/coöperatie van de spieren onderling. De inspanning vereist een hoge mate van 'communicatie' en gelijktijdige inzet van de diverse motorunits.

Verder is één van de main targets van de farmerswalk idd vergroting van de grip strength. Vooral powerlifters hebben veel baat bij een sterke greep.