Advertentie:

Sign in to follow this  
mugen4u

Trainen met kettlebells en de spiergroepen farmers walk

Recommended Posts

Trainen met kettlebells en de spiergroepen farmers walk.

 

 

Je ziet genoeg filmpjes over deze bekende farmers walk en het schijnt een hele goede workout te zijn, wat ik echter niet kan vinden is welke spieren hiermee getraind worden.

 

Ik heb geen dumbells maar wel 2 kettlebells van 18 kilo p/s en 1 kettlebel van 8 kilo. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

De volledige bovenbenen worden getraind met de Farmer's Walk, voornamelijk de Quadriceps maar ook de Hamstrings. 
(de Trapezius ook minimaal, maar die wordt er statisch bij gepakt door het lichaam om de schouders stabiel te houden)

Ik denk dat 18 kg per stuk te weinig is om bij een Farmer's Walk daar moe van te worden in de benen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei Shorty:

De volledige bovenbenen worden getraind met de Farmer's Walk, voornamelijk de Quadriceps maar ook de Hamstrings. 
(de Trapezius ook minimaal, maar die wordt er statisch bij gepakt door het lichaam om de schouders stabiel te houden)

Ik denk dat 18 kg per stuk te weinig is om bij een Farmer's Walk daar moe van te worden in de benen.

Traps, core en onderarmen krijgen toch een zware trainingsprikkel hoor. In feite wordt bij een goede farmer walk het hele lichaam aangesproken. Zou hem gebruiken als metabolic finisher. Is uitstekende oefening als cardio-onderdeel en je krijgt er bovendien gespierde bovenrug van. Bij strong men competities valt de sterk ontwikkelde boven traps op en dit is mede door zware farmer walks te doen. Trouwens als 18 kilo per hand te weinig blijkt kan je nog steeds grotere afstand overbruggen hé, je zou er van verbaasd zijn hoe het gaat branden. Denk dat je het nut van de oefening nu toch wat onderschat hoor Shorty. :P:P:P

Edited by Hansie

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuten geleden zei Hansie:

Traps, core en onderarmen krijgen toch een zware trainingsprikkel hoor. In feite wordt bij een goede farmer walk het hele lichaam aangesproken. Zou hem gebruiken als metabolic finisher. Is uitstekende oefening als cardio-onderdeel en je krijgt er bovendien gespierde bovenrug van. Bij strong men competities valt de sterk ontwikkelde boven traps op en dit is mede door zware farmer walks te doen. Trouwens als 18 kilo per hand te weinig blijkt kan je nog steeds grotere afstand overbruggen hé, je zou er van verbaasd zijn hoe het gaat branden. Denk dat je het nut van de oefening nu toch wat onderschat hoor Shorty. :P:P:P

 

Nee hoor, onderschat hem niet hoor. Alleen ikzelf zie het niet zo als een nuttige BODYBUILDING oefening.

 

Wel als een goeie KRACHT oefening. Zeker weten. Maar voor bodybuilding? Nee man. Het is gewoon het DOEL van de persoon.

 

Benchpress is ook een van de ALLERslechtste bodybuilding oefeningen voor massa op de borst. WEL een van de ALLERbeste voor de KRACHT. 

 

Ikzelf heb al jaren niet meer de bench press gedaan en mijn borst is veel beter gaan groeien ;) het is allemaal "voor welk doel doe ik dit?" :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuten geleden zei Shorty:

 

Nee hoor, onderschat hem niet hoor. Alleen ikzelf zie het niet zo als een nuttige BODYBUILDING oefening.

 

Wel als een goeie KRACHT oefening. Zeker weten. Maar voor bodybuilding? Nee man. Het is gewoon het DOEL van de persoon.

 

Benchpress is ook een van de ALLERslechtste bodybuilding oefeningen voor massa op de borst. WEL een van de ALLERbeste voor de KRACHT. 

 

Ikzelf heb al jaren niet meer de bench press gedaan en mijn borst is veel beter gaan groeien ;) het is allemaal "voor welk doel doe ik dit?" :)

 

Wil nu niet moeilijk doen maar zelfs een bench press dumbell slecht voor massa borst ? Beweer je dit uit puur fysiologisch en wetenschappelijk oogpunt of juist op wat werkt voor je eigen lichaam ? Denk niet dat iedereen enkel groot is geworden met cable flys of incline cable flys. Daarentegen kan ik best aannemen dat het bij jou spiergroei getriggerd heeft en dat je lichaam daar beter op reageert als bijvoorbeeld dumbell bench press.  Maar dat dit voor IEDEREEN zou opgaan, lijkt me toch onwaarschijnlijk. :D No offence man.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier wel beetje met Hansie eens, Bench behoort bij mij voor borst en skip deze oefening eigenlijk nooit. Ik denk dat dit persoonsgebonden is bij welke persoon dit wel goed / niet goed werkt. Bij mij word mijn borst hier namelijk behoorlijk door geactiveerd. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even on topic. De belangrijkste spier(en) zijn nog niet vermeld. De handen. Grip strength is volgens mij de zwakste schakel. Die laten het als eerste afweten tijdens de farmerswalk. Je kan die trainen door bijvoorbeeld telkens met 1 hand aan de pull up bar zo lang mogelijk blijven te hangen. Je kan het gewicht per hand eventueel verzwaren door de kettlebells elk in een emmer water te doen. Je hebt dan wel handschoenen nodig denk ik.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke iedereen bedankt voor de reacties, had niet verwacht er zo snel zoveel te krijgen, bedankt daarvoor. 

Ik had gehoopt om hiermee iig mijn benen en onderarmen te trainen, met mijn lage spiermassa gehalte is 2x18kg kettlebels om te beginnen voldoende lijkt mij?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 uur geleden zei Hansie:

Wil nu niet moeilijk doen maar zelfs een bench press dumbell slecht voor massa borst ? Beweer je dit uit puur fysiologisch en wetenschappelijk oogpunt of juist op wat werkt voor je eigen lichaam ? Denk niet dat iedereen enkel groot is geworden met cable flys of incline cable flys. Daarentegen kan ik best aannemen dat het bij jou spiergroei getriggerd heeft en dat je lichaam daar beter op reageert als bijvoorbeeld dumbell bench press.  Maar dat dit voor IEDEREEN zou opgaan, lijkt me toch onwaarschijnlijk. :D No offence man

 

Oh nee joh. No offense taken haha. 

Maar uit fysiologisch aspect is dat waarheid. Als je kijkt naar de anatomische houding van het lichaam, hoe de spieren lopen en waar hun origo en insertie is, zie je dat de borstspieren als je die zou verkorten TOTAAL niet de beweging maken van de benchpress. Maar 100% de beweging van fly's.

 

Als je de vage uitleg niet snapt, kan je ook het filmpje bekijken van Maik Wiedenbach over de groei van de borst spieren. Het is een prof bodybuilder met een zeer grote kennis van de fysiologie. (Net als bijvoorbeeld Jeff Cavaleire op YouTube)

 

De benchpress zal heus wel wat massa bouwen, dat geloof ik wel. Maar die komt absoluut niet in de buurt van de correcte beweging, van de fly's dus. Je doet toch ook geen front raises voor je biceps? xD

 

Nogmaals, no offense naar niemand hoor, maar ik train fysiologisch onderbouwd :) Meer niet :) en het is heel simpel: als je de oefening niet VOELT, werkt ie niet. Die mega verzuring en pomp heb ik altijd bij fly's, pull-overs en dips, maar echt nooit bij de benchpress. So... (For me) it does not work. 

 

Groeten Shorty :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 uur geleden zei Shorty:

 

Oh nee joh. No offense taken haha. 

Maar uit fysiologisch aspect is dat waarheid. Als je kijkt naar de anatomische houding van het lichaam, hoe de spieren lopen en waar hun origo en insertie is, zie je dat de borstspieren als je die zou verkorten TOTAAL niet de beweging maken van de benchpress. Maar 100% de beweging van fly's.

 

Als je de vage uitleg niet snapt, kan je ook het filmpje bekijken van Maik Wiedenbach over de groei van de borst spieren. Het is een prof bodybuilder met een zeer grote kennis van de fysiologie. (Net als bijvoorbeeld Jeff Cavaleire op YouTube)

 

De benchpress zal heus wel wat massa bouwen, dat geloof ik wel. Maar die komt absoluut niet in de buurt van de correcte beweging, van de fly's dus. Je doet toch ook geen front raises voor je biceps? xD

 

Nogmaals, no offense naar niemand hoor, maar ik train fysiologisch onderbouwd :) Meer niet :) en het is heel simpel: als je de oefening niet VOELT, werkt ie niet. Die mega verzuring en pomp heb ik altijd bij fly's, pull-overs en dips, maar echt nooit bij de benchpress. So... (For me) it does not work. 

 

Groeten Shorty :)

 

 

Jef Caveleire, die mens volg ik graag. Is inderdaad een fysiotherapeut met zeer grote kennis van de spieren. Cross jij de handen bij cable flys want bij de beweging bovenaan gebeurt er weinig spieractiviteit en is er een leegte. Als je zou door rekken en de handen kruist krijg je dan niet meer "muscle activity" ? Of is dit niet te doen met de kabels.

 

Groeten Hansie

Edited by Hansie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jazeker wel, daar heb je volledig gelijk in. Je ziet in zijn video's ook dat hij ze met 1 arm tegelijk doet en dan zijn torso indraait, om dus de borst nog meer range of motion te geven. En dus meer spiervezels aan te spreken ;)

 

Ikzelf doe dat, niet het kruisen, omdat ik dat niet lekker vind voelen haha xD

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog effe terug naar de kern: de farmerswalk. De eerstelijns aangesproken spiergroepen zijn allemaal wel zo'n beetje de revue gepasseerd. Vergeet echter niet dat de farmerswalk ook een zeer positief effect heeft op met name de core stability en de coördinatie/coöperatie van de spieren onderling. De inspanning vereist een hoge mate van 'communicatie' en gelijktijdige inzet van de diverse motorunits.

Verder is één van de main targets van de farmerswalk idd vergroting van de grip strength. Vooral powerlifters hebben veel baat bij een sterke greep.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Hoe “gevaarlijk” het ook klinkt, want je hebt best wat skinny fat, ik zou volgas gaan bulken. Nu afvallen rondom de middel, betekent dat je eerst elders wat kwijt raakt. En je wilt spiermassa opbouwen, dus dat gaat niet samen.  Ik ben met ongeveer zo’n fysiek ook gaan bulken. 
        Resultaat is uiteraard niet naturel, maar ben in 2020 begonnen met trainen en stond er in juni 2020 ongeveer bij als jij. 
        en dit is nu:     Je kunt de deze bijlage pas zien als je bent ingelogd.
    • Maar hoe sta je er nu bij dan qua fysiek?   Neem aan dat de laatste foto niet recent is ivm ontbreken tattoo’s?   Heb je je onderhoud al eens uitgerekend? 1800 kcal is niks idd. Ik denk dat je of ergens een rekenfoutje maakt, of ergens “stiekem” wat calorieën meer binnen krijgt. 
      ik zou uithongeren op 1800 kcal. 
         
    • Je bent precies daar waar ik anderhalf jaar geleden ben begonnen. Zelfde lengte en gewicht destijds. 
        Wat mij geholpen heeft is om vooral te doen waar je op dat moment zin in hebt. Voorheen volgde ik een strikt schema (5x5 stronglifts) en hoewel het een goed schema is voor overall massa, vond ik er geen moer aan. Ik ben destijds na 6 maanden volledig gestopt. 
        Nu train ik sinds begin 2020 zo’n 5 a 6 dagen in de week. Elke spiergroep pak ik 2 keer aan, soms 3 keer. Ook hier geldt: net waar ik zin in heb. 
        Het meest belangrijke om te groeien is dat jij de spier voldoende stimulatie geeft om te groeien. Doe je dit naturel, dan breek je de spier af en bouwt zichzelf opnieuw op. Doe je dit niet-naturel, dan heb je ook profijt van “onder pomp” trainen. Dus zoveel mogelijk bloed in de spieren en tijdens de pomp veel volume maken met sets en reps. Je kunt natuurlijk ook een combinatie van beiden doen, zo doe ik dat ook.    Ik volg dus geen strikt schema. Voor borst doe ik de ene keer 10 sets van 20  op de chest press machine en de andere keer ga ik flat of incline benchen, opgevolgd met cable fly’s, etc. You name it. Als je die borst maar genoeg op z’n flikker geeft. Meestal eindig ik met dips. Als je de borst goed hard getraind hebt, moet je nauwelijks nog een dip kunnen doen.    2 keer trainen is wel weinig. Kun je dit echt niet oprekken naar 3 keer? Hoeveel massa wil je pakken? Waar liggen je sterke punten en wat zijn je mindere punten?    Ik had je DM trouwens beantwoord dus spreken elkaar ook wel op app
          Trouwens, blijf je bij 2 keer pw trainen dan zijn de compound oefeningen wel jouw beste vriend. Je pakt in 1 oefening meerdere spiergroepen. Anders ben je 5 uur bezig per training  
  • Sponsors