Advertentie:

Sign in to follow this  
Randier

Gewichtstoename bij krachttraining: wat is mogelijk?

Recommended Posts

Beste forumleden, ik heb me hier aangemeld met een serieuze vraag :) ik krijg er irl namelijk allerlei verschillende antwoorden op.

 

In augustus vorig jaar heb ik mij aangemeld bij de sportschool. Dat deed ik na al een jaar of twee m'n lifestyle flink te hebben veranderd. Ik woog namelijk 143 kilo. Toen ik mij aanmeldde bij de sportschool, woog ik 120,3 kilo. Dat lijkt nog steeds gruwelijk veel, maar ik ben wel 2 meter 3.

 

Toen ik net begon heb ik vooral cardio gedaan. Crosstrainer, loopband, etcetera. Na ongeveer anderhalve maand ben ik me echter meer gaan focussen op krachttraining. De laatste vijf maanden ben ik consequent 2 a 3 keer per week naar de sportschool gegaan. Ik doe dan pakweg een half uur krachttraining en vervolgens nog een half uur cardio. Ik begon met dumbbells van 5-10 kilo, maar inmiddels is 22 kilo geen punt meer. Thuis doe ik pakweg om de dag ook nog het een en ander, met zo'n wieltje rollen bijvoorbeeld. M'n bovenlijf is behoorlijk 'strakgetrokken'. Ik ben niet heel veel meer gaan eten in de laatste vijf maanden. Bakkies kwark, soms een boterham meer, dat soort dingen. Puur omdat ik er iets tegenover moest zetten.

 

Het 'probleem': sinds september 2019 loopt mijn gewicht consequent op en ben ik tussen de 10 en 13 kilo aangekomen. Percentageweegschalen laten weinig verschil in spierpercentage zien tov toen ik begon, maar ik ben er al achter dat die dingen bullshit verkopen (right?).

 

Mijn vraag aan de ervaren spierbundels hier: is het op basis van bovenstaand verhaal mogelijk dat ik zoveel aankom in zo'n relatief korte tijd puur door spieropbouw? 

 

Ik snap dat jullie geen huisartsen zijn (daar ben ik al geweest, maar ik mankeer niets qua schildklier/nieren), maar ben erg benieuwd naar wat de ervaringsdeskundigen me kunnen vertellen. 

 

Alvast bedankt :)

Edited by Randier

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Vermoedelijk te wijten aan oedeem/water dat vastgehouden wordt in de spieren. Dit wordt in verband gebracht met de beginners gainz. Ik kan me voorstellen dat dit met jouw lengte wel eens kan meespelen in je gewichtstoename

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuten geleden zei Peter Wouters:

Vermoedelijk te wijten aan oedeem/water dat vastgehouden wordt in de spieren. Dit wordt in verband gebracht met de beginners gainz. Ik kan me voorstellen dat dit met jouw lengte wel eens kan meespelen in je gewichtstoename

 

Thanks. Is er een manier om dit te herkennen/vast te stellen/voorkomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden zei Randier:

 

Thanks. Is er een manier om dit te herkennen/vast te stellen/voorkomen?

Ja meer gespierd zijn. Voorkomen kan je door te stoppen met krachttraining ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Peter zegt kan ik me ook wel in vinden ja. Je bent 203 cm en dus is 10 kilo op jou frame goed mogelijk. Zou je 180 zijn bv dan is dat een heel ander verhaal. 

ik ben Zelf 193.  Ik heb me eerst gefocust op droog trainen toen ik begon. Eenmaal “ droog” ging ik bulken volgens een strak train en eetschema. Ik knalde er in minder dan een jaar 17 kilo op. Toen cutten en hield netto een ruime 10 kilo over aan zuivere gains.  10 kilo op 193 vind ik voor het eerste jaar een uitstekende score. Daarbij zeg ik wel dat ik op het startpunt, dus toen me bulk begon, te mager was. Dus me lichaam ging in combi met de schema”s en in no time naar de massa die het zoeizo het liefst wil vasthouden zeg maar. 

Je bent fors sterker geworden zeg je, zolang je vooruit gaat in gewichten dan bouw je spier op. 
 

Op hoeveel kcal zit je nu als ik vragen mag?

 

gr Sander

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eens met alles hierboven, MAAR het moet natuurlijk wel te zien zijn in je compositie. Ben je die 10-13 kg aangekomen en is het ook te zien als in dat je ietsje bent aangekomen in vet of dat totaal niet? Want dan zijn het inderdaad ''beginners gains'' als het allemaal redelijk vetvrij is. Nu moet ik wel zeggen, in 6 maanden 10kg aan spiermassa pakken, is misschien ook wat te gek. Zelfs in het begin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Baserend op info online stelt men dat 0,5 kil tot 1 kg per maand spiermassa aanzetten voor beginners toch echt wel het maximum is.

Genetische aanleg en alle optimale omstandigheden in acht genomen kan een persoon dus 12 kg het eerste jaar in spieren bijkomen (als natty).

Normaal gezien zou dus in jou geval 10-13 kilo spieren op 6 maanden tijd vrijwel ongezien zijn wat doet vermoeden dat het een mengelmoes van water ophouden, vet en natuurlijk veel spiermassa zal zijn. In hoofdzaak dat laatste gelet je spreekt over "strakgetrokken" bovenlichaam. De cijfertjes op een weegschaal zeggen niet altijd alles over een fysiek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this