Advertentie:

2ndYouth

Mening gevraagd

Recommended Posts

Vraag aan de specialisten....

Even ik in het kort:
- 43 jaar
- 90 kg
- 188 cm
- BF 18% (7-punts huidplooimeting)

Na heftige jaren (scheiding) en inmiddels een jaar gestopt met roken nu een paar maanden geleden het trainen weer opgepakt. 3 x in de week split schema.... voel me fantastisch en merk dat mijn lichaam verandert in positieve zin. Ik ben in 3 maanden van een BF van 25% naar 18% gegaan door hard te trainen en goed op mijn voeding te letten. Tot nu toe consequent zo'n 300 KCal onder mijn onderhoud gaan zitten en dus 2000 - 2200 Kcal per dag. Eiwitten op ongeveer 150 gram per dag en verder normale gezonde voeding (veel groente) met beperkt aardappelen en brood etc. Over mijn hele lichaam zit relatief weinig vet maar mijn buikje ben ik nog niet helemaal kwijt. Ik ben mij ervan bewust dat dat op mijn leeftijd ook iets moeilijker gaat dan toen ik 25 was maar ik merk al wel duidelijk afname van vet.

Nu wil ik op trainingsdagen naar een kleine plus, dus ongeveer 2800 Kcal en op rustdagen op onderhoud gaan zitten. Hier weer creatine aan toevoegen en proberen zo mijn gains op te schroeven. Nu vraag ik mij af of dat de juiste manier is..... Enerzijds moet ik misschien eerst naar een lager vetpercentage maar ik ben bang dat ik dan teveel spiermassa inlever. Vandaar dat ik aan deze methode denk.... Wellicht kan ik dan langzaam iets meer massa opbouwen en toch mijn vetpercentage verlagen. Of gaat dit niet werken?

Graag jullie mening hierover....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Allereerst, welkom :)

 

Ten tweede, zolang jij hard blijft trainen, zal jij geen spiermassa inleveren. Ook niet tijdens het cutten bijvoorbeeld! Wat je verliest is simpelweg wat intramusculair water (als je de koolhydraten veel verlaagt, wat ik persoonlijk niet doe) en dat ziet er natuurlijk uit alsof je spiermassa kwijt bent... Maar het is alleen spierVOLUME. 

 

Zodra weer meer koolhydraten gaat eten, krijg je dat water weer terug. Het lichaam breekt helemaal niet graag spiermassa af. Dat doet het pas als allerlaatste.

 

Niet te veel doemscenario's bedenken, want die gebeuren niet gauw :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks....

 

Mag ik dan nog vragen wat je van mijn voedingsschema vindt? Op trainingsdagen iets hoger en op rustdagen iets minder? Of meer consequent één niveau aanhouden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opzich is dat idee goed, maar...

Je hebt de extra kcal alleen nodig tijdens je training en net erna. Dus wat dat betreft kan je hetzelfde blijven eten zoals nu en gewoon je vetpercentage dus laten droppen en op de trainingsdagen er een goeie intraworkout drank bijnemen. (MET suiker en electrolyten)

 

XXL Nutrition heeft een hele lekkere met citroensmaak! Heel lekker.

 

Op die manier voedt je je spieren EN energieniveau voor tijdens en na je workouts en dan zitten die extra paar kcal je echt niet in de weg om vet te verliezen en als je dan op het punt bent qua vetpercentage waar je wilt zijn, ga je gewoon focussen op meer eten :)

 

1 ding tegelijk en geen stress. Het is een marathon, geen sprint! ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Berichten

    • Vanochtend dus die Inbody meting gedaan. Zodat ik weet hoe ik er nu voorsta. En meer inzicht krijg over mijn lichaam.   Ik ben dus op 9 September begonnen met krachttraining. Na dik 8+ jaar zonder krachttraining. Wel deed ik vanaf April fysio. Ivm hernia en spieruitval rechterbeen. Waar ik sinds me 23ste mee loop. Dus veel rek en strek oefeningen en langzaam opbouwend op lichaams gewicht en extra gewicht.   Op 9 September begon ik met een bodyfat percentage van 23%. Vandaag 12 weken later op 2 December een bodyfat percentage gemeten van 18%. Een vermindering van 5%. Meer dan ik verwacht had. Aangezien je jezelf toch altijd anders ziet in de spiegel.   Gister toch nog herberekend en gekeken anar hoeveel kcal ik nou binnen moet krijgen. Ik zat de laatste 2 weken op 2000 +/- en zat ervoor op 2300/2400. Wel met 160-200gram protiene uiteraard.   Ik zag vandaag dus dat mijn lichaamsonderhoud 2000kcal is. Dus zonder activiteiten etc. Ik kwam gister al tot de conclusie dat ik rond de 2500kcal wil zitten en was daar gister al mee begonnen. Dit omdat ik voelde met 2000 zat ik echt low on energie en had moeite om mijn setjes te voltooien. Had gewoon extra rust nodig tussen setjes.   Dus dat pak ik op, ik zal wat oefening veranderen in mijn workout.   Verder nog te zien dat mijn rechterbeen nog was minder is kwa volume en spiermassa. Dit is al erg bijgetrokken voor een been dan jaren niet echt gebruikt is en met een forse achterstand begon.   Ik zal na elke 4 weken die meting weer doen en bijhouden het gaat. Ook een goede motivatie en geeft gewoon duidelijk inzicht.   Edit: Hier nog de restultaten van de laatste 4 weken:   Gewicht: 92.4 - 92.2 (18% bodyfat) • Latt pulldown: 54kg
      • Seated row: 50kg - 60kg
      • Shrugs: 16kg - 22kg
      • Shoulder press: 25kg - 30kg
      • Reverse fly: 28kg - 35kg
      • Bankdrukken (incline): 55kg - 65kg
      • Dumbell chestpress: 20kg - 22kg
      • Chest fly: 49kg - 63kg
      • Bicep cable curl: 35kg - 40kg
      • Triceps pushdown: 35kg - 40kg
      • Tricep pressdown rope: 30kg
      • Squad: 60kg
      • Leg press: 65kg
      • Leg extension: 25kg
      • Hamstrings: 52.5kg
      • Hip abductors: 45kg
      • Calf raises: 30kg   Benen op behoud getraind. Niet zwaarder gegaan, dit omdat ik me best vermoeid voelde in de benen. Aankomende weken weer pushen.   Eergister 91.8, vanochtend 92.2 dat schommelt toch altijd wel van dag tot dag. Op de Inbody meting was na ontbijt en met joggingsbroek en tshirt + trui aan. Je kunt de deze bijlage pas zien als je bent ingelogd.
    • Vanochtend een Inbody meting gedaan. Ik zal thuis even de oude percentages erbij pakken. Zodat ik kan vergelijken wat de verschillen precies zijn.    Zal dit elke maand doen. En daarnaast is het vandaag de laatste dag van de 4 weken. En moet de laatste progressie van de 4 weken even posten.
    • Mogge shorty zou je mij ook een mailtje met info kunnen sturen ik kan je idd geen bericht sturen net als dazing😅
  • Sponsors