Advertentie:

BeastSoon

Voorstellen!

Recommended Posts

Hey allemaal! 

Ik ben dus nieuw hier! Mijn naam is Patrick, ik ben 23 jaar jong en ben sinds kort lid van de sportschool! 

Het afgelopen jaar ben ik druk bezig geweest met diëten / voeding waardoor ik 24 kilo ben afgevallen (van 115 kg naar 91 kg op dit moment.) 

Dit is voor mij al een hele prestatie en heb hier op volgend besloten dus ook lid te worden bij een sportschool, om zo ook wat meer spieren / gespierder te worden. 

Dit doe ik nu een 2 / 3 weken, echter heb ik eigenlijk geen idee wat ik allemaal doe, dus heb ook gelijk een vraag voor hier.

Als ik naar de sportschool ga doe ik voornamelijk dit:

- 20 min fietsen, ongeveer 9 km, 80 tot 100 rpm. 

Vervolgens ga ik naar allerlei standaard gewicht machines: 

- Seated row, Chest press machine enzovoort(ik weet niet hoe de rest heet, sorry:$) eigenlijk alle 'standaard' machines bij de basic fit. (Hier snap ik tenminste de werking van) 

(Ik doe 3 / 4 sets van 12 herhalingen op elk apparaat) 

- Aansluitend loop ik nog 20 min 7km/u op de loopband met een helling van 5%. Ik ben geen renner dus ga voor dit snel wandelen. 

Ik kom eigenlijk niet in de free weight zone, puur omdat ik daar nog te onzeker over ben / niet weet wat ik doe. 

Nu dan eigenlijk de echte vraag: Zal ik wel groeien / sterker worden van de standaard apparaten. Heeft iemand tips welke standaard apparaten ik in welke volgorde kan gaan doen, of welke ik juist moet gaan doen (want die apparaten bevallen bij goed moet ik zeggen). Nu voelt het alsof ik maar wat doe..

Groeten, Fijne dag! 

BeastSoon. 

Edited by BeastSoon

Advertentie:

Guest Hansie
34 minuten geleden zei BeastSoon:

Hey allemaal! 

Ik ben dus nieuw hier! Mijn naam is Patrick, ik ben 23 jaar jong en ben sinds kort lid van de sportschool! 

Het afgelopen jaar ben ik druk bezig geweest met diëten / voeding waardoor ik 24 kilo ben afgevallen (van 115 kg naar 91 kg op dit moment.) 

Dit is voor mij al een hele prestatie en heb hier op volgend besloten dus ook lid te worden bij een sportschool, om zo ook wat meer spieren / gespierder te worden. 

Dit doe ik nu een 2 / 3 weken, echter heb ik eigenlijk geen idee wat ik allemaal doe, dus heb ook gelijk een vraag voor hier.

Als ik naar de sportschool ga doe ik voornamelijk dit:

- 20 min fietsen, ongeveer 9 km, 80 tot 100 rpm. 

Vervolgens ga ik naar allerlei standaard gewicht machines: 

- Seated row, Chest press machine enzovoort(ik weet niet hoe de rest heet, sorry:$) eigenlijk alle 'standaard' machines bij de basic fit. (Hier snap ik tenminste de werking van) 

(Ik doe 3 / 4 sets van 12 herhalingen op elk apparaat) 

- Aansluitend loop ik nog 20 min 7km/u op de loopband met een helling van 5%. Ik ben geen renner dus ga voor dit snel wandelen. 

Ik kom eigenlijk niet in de free weight zone, puur omdat ik daar nog te onzeker over ben / niet weet wat ik doe. 

Nu dan eigenlijk de echte vraag: Zal ik wel groeien / sterker worden van de standaard apparaten. Heeft iemand tips welke standaard apparaten ik in welke volgorde kan gaan doen, of welke ik juist moet gaan doen (want die apparaten bevallen bij goed moet ik zeggen). Nu voelt het alsof ik maar wat doe..

Groeten, Fijne dag! 

BeastSoon. 

Natuurlijk zal je ook groeien met machines. Zaak is voor elke spiergroep één machine/oefening uit te kiezen en daar je 3 sets mee af te werken. Je rep range zit goed, 12 herhalingen is prima voor spiergroei. Meestal zit er een pictogram bij de machines zodat je weet welke spiergroep je traint. Probeer zo veel mogelijk samengestelde oefeningen te doen, wordt ook wel compound oefeningen genoemd, waar dat je meerdere spiergroepen tegelijk mee aanspreekt. Soorten compound oefeningen kan je googelen maar voorbeelden zijn bench press, shoulder press, lat pul down enzovoort. Voor de goede uitvoering/ techniek kan je op you tube terecht.

Laat je niet gek maken van onzekerheid voor de losse gewichten, dumbells. Begin klein en geef je ogen de kost. Voordelen van losse gewichten is dat je niet in een vaste bewegingsgroef zit, zoals bij machines, en dikwijls is je bewegingsbaan wat groter met dumbells. Een ander voordeel van dumbells is dat je stabilisatoren ook aan het werk gezet worden.

Veel succes

Hey gozer, welkom!

Eigenlijk maakt het niets uit wat jij met de spiergroep doet, een preacher curl met de machine of een preacher curl met een halter. Waar het om gaat, is hoe die voelt bij jou! Als die spier die jij wil trainen mega hard in de fik staat en je er een hele dikke pomp van krijgt, is dat perfect! Dan is dat veeeeel beter voor spiergroei dan de oefening doen die jij denkt dat beter zou zijn, simpelweg omdat iemand anders dat zei tegen je. If you can't feel it, it is not working!

Verder: Doe je cardio NA je krachttraining. Maximaal effect van je krachttraining EN je cardiotraining.

Zo nu een week verder en ik zie en voel al progressie, al blijft dat in mijn gewicht nog wat achter. 

Ik schrijf nu voor mezelf ook de gebruikte apparaten en gewichten op om zo een volgende keer het zelfde of meer te kunnen presteren. 

Gisteren zag mijn bezoek er zo uit: 

20 min fietsen, 10 km (nieuw PR, Woohoo) 

40 kg Vertical traction machine; 12 herhalingen 3 sets met rust tussen de 30 en 60 seconden

60 kg low row machine; 12 herhalingen 3 sets met rust tussen de 30 en 60 seconden

45 kg chest press machine; 12 herhalingen 3 sets met rust tussen de 30 en 60 seconden

30 kg arm extension; 12 herhalingen 3 sets met rust tussen de 30 en 60 seconden

20 min loopband 15 min 7km/u snelwandelen en 5 min 11km/u joggen. 

Dit bevalt tot nu toe goed! Is dit voldoende voor een sessie of moet ik juist meer apparaten gaan gebruiken? (of juist minder?) 

Vanaf volgende week ga ik ook de vrije gewichten proberen, eens zien of dat ook gaat bevallen :ph34r:

Hey kerel,

Allereerst welkom. Met complimenten m.b.t. je weight loss! Zoals ik begrepen heb ga je voor spieropbouw (meer spieren kan niet; waarschijnlijk bedoel je dus spiergroei). Dan is 't zaak om, zoals Shorty al vermeld heeft, EERST je krachttraining te doen, daarna pas je cardio work out. Krachttraining heeft een heel positief effect op je vetverbranding, dus voor ongewenste gewichtstoename hoef je niet bang te zijn Patrick. Wat er nu aan gewicht bij komt is het gevolg van hypertrofie (spiergroei).

Verder raad ik je aan om de basis oefeningen serieus te nemen, te weten bench press, squat en deadlift. Dit zijn de fundamentele oefeningen voor krachtsporters.

Tot slot wens ik je veel succes, inzicht en motivatie bij de beoefening van deze mooie en veelzijdige sport!

Gr., Geert.