Advertentie:

Muscle Starter Pack
Peter Wouters

Speed reps en spiervezel shift

Recommended Posts

Spiervezels kan men grofweg opdelen in 3 types. Slow twitch Type 1, fast twitch type 2A en fast twitch 2X. De verdeling tussen die spiervezels ligt vast bij de geboorte en kan individueel variëren. Zo hebben lange afstandslopers een ratio van 90:10 slow naar fast twitch terwijl dit bij sprinters en gewichtheffers kan aflopen naar 20:80.

Fast twitch spiervezels hebben in tegenstelling tot de trage slow twitch een grotere capaciteit om te groeien bij krachttraining. Mensen met een groter overwicht aan fast twitch spiervezels gaan dus gemakkelijker spiermassa winnen. De vraag is, kan iemand met een slow twitch dominant spiervezelsysteem hier iets aan doen? In een studie gedaan door Liu werden 2 groepen van elk 12 vrijwilligers ingedeeld voor een training die 6 weken duurde. Zie http://jap.physiology.org/content/jap/94/6/2282.full.pdf De ene groep deed een 5 x 3RM bench press protocol verdeeld over 3 dagen in de week. Dit triggerde een shift in de fast twitch spiervezels. De type 2A vermeerderde van 44.9% naar 66.7% terwijl type 2X verminderde van 33.4% naar 19.5%. Type 1 was onveranderd. De 2de groep gebruikte een andere routine. Op Maandag werd er ook getraind aan 5 x 3RM. Op Woensdag deed men 10 reps Bench press trows aan 30% van 1RM. Vrijdags werden er 5 sets van 10 stretch-shortening type push ups gedaan. Het type 2A nam ook hier toe en wel van 47.7% naar 62.7% maar zonder afnames van type 2X. Echter de slow twitch type 1 verminderde met 50% van 18,2 naar 9,2. Andere studies gedaan door Wilson bevestigde dezelfde trent.

Ben je uitgerust met overwegend slow twitch (type1) spiervezels dan heb je er alle belang bij om speed days in te lassen in je trainingsschema. Bijvoorbeeld plyometrics, speed reps etc. Dit om een shift te maken van slow naar fast twitch. Immers fast twitch spiervezels groeien heviger.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Advertentie:

Bodylab 10% korting code

Interessant stukje, heb pas toevallig ook over zo iets gelezen! Wat ik mij afvraag is wat je bedoeld met speed days in je traininschema? Is dat dan veel herhaling of snelle herhalingen? Veel of weinig gewicht

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ahh zo train ik wel vaker :)

4 tellen omlaag 1 omhoog. Meestal 1 x in de week zo en 1 x zwaar voor de afwisseling!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zijn echt cardio/strenght oefeningen, ziet er behoorlijk zwaar uit moet je aardig lenig voor zijn/worden.

Wanneer je ruimte hebt om een aantal van deze dingen in te doen zou dit zeker een manier zijn om je spieren eens serieus te prikkelen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat klopt. Mijn bedoeling was een beeld weer te geven hoe de contractie er moet uit zien. Ik stond echter niet stil bij het percentage dat gebruikt word in dat filmpje. Wat ik met zekerheid weet is dat wanneer je ongeveer 30% van 1RM gebruikt(zie studie), het resultaat werkt. Mogelijk werkt dit met 60 tot 70% ook maar dat weet ik niet zeker.

Er zit een bepaalde hiërarchie in de mate waarin spiervezels aangesproken worden. Bij een lichte belasting worden eerst de slow twitch spiervezels ingezet. Bij oplopende belasting komen de snellere vezels ten tonele. Mijn redenering is dat de tragere spiervezels zodanig getraind moeten worden dat ze zich gaan gedragen als de type 2A snelle vezels. Dit kan alleen met een zo laag mogelijk gewicht en maximale contractie. Bij een percentage van 60 tot 70% zit je al in de hypertrofie zone waar alle spiervezels getraind worden. Daarbij komt nog dat bij iemand die overwegend een slow twitch systeem bezit (zoals ik) hier geweldig moeite mee zal hebben om dit in een snelle contractie om te zetten.

Ik heb nog een filmpje gevonden dat beter is. Het illustreert perfect het gevoel waarmee je de contractie maakt. De bar moet als het ware los komen uit je handen. Hetzelfde gevoel dient ook gebruikt te worden bij een rug, schouder of benentraining.

bewerkt door Peter Wouters

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze manier van bankdrukken heb ik nog nooit gezien, lijkt me ook zeker niet verstandig om zonder z'n smith machine te doen haha!

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


  • Berichten

    • Uiteraard is het ook belangrijk wat Peter hier zegt. Vooral proteïne en vetten hoog houden.
    • Welk type van training je ook doet, ik denk dat het belangrijker is om je proteine inname hoog te houden tijdens het cutten. Dit zorgt voor behoud van spiermassa. Er zijn zelfs aanwijzingen dat je spiermassa kan opbouwen tijdens het cutten op die manier. Waarschijnlijk remt proteine de spierafbraak(catabolisme).
    • Ik heb hier natuurlijk geen ervaring mee maar ik vind dat het soort training nog belangrijker is. Van de trage type 1 spiervezels is geweten dat die veel gevoeliger zijn voor anabole steroïden dan de snellere type 2. Dat is volgens mij ook de reden waarom bodybuilders voornamelijk de focus leggen op een hoog aantal reps. Ze hebben ook meer spiermassa in vergelijking met powerlifters die voornamelijk sterker zijn en weinig reps doen.  Wat ook niet wil zeggen dat je de type 2 vezels moet gaan verwaarlozen. Je mag alleen niet in de valkuil trappen om elke training je 1RM max gaan te bepalen.
  • Sponsors


    Body en fitshop

    XXL nutrition