Advertentie:

Sign in to follow this  
Maxjek95

1,3 kg aangekomen in 1 week? Schema of weegschaal?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben nu een week bezig met thuis-fitness (dumbbells) en heb daarbij ook een voedingsschema (zie bijlage).

Ik heb me laten adviseren om in het begin op onderhoud te eten, dus mijn voedingsschema is dan ook gebaseerd op mijn onderhoud. Ik sport 4x per week thuis. Zodra de sportscholen weer opengaan ben ik daar weer te vinden uiteraard.

Echter, vorige week heb ik mij gewogen en was ik 67.8 kg. Een week later, vandaag, heb ik me opnieuw gewogen en stond er tot mijn grote verbazing 69.1 kg op de weegschaal??

Ik heb gelezen dat je maximaal 0.5 kg per week zou moeten aankomen, dus mij lijkt dat hier iets mis gaat. Mijn vraag is nu echter aan de ervaren sporters hier, kan dit aan mijn voedingsschema liggen of ligt het toch aan de weegschaal?

Ik persoonlijk denk dat het aan de weegschaal ligt. Dit is namelijk een weegschaal die heel veel data aangeeft, van onderhuids vet tot eiwitmassa tot spiermassa, etc. Ik heb er ook niet meer dan €30,- voor betaald dus ik gok dat deze weegschaal niet erg betrouwbaar is?

Nogmaals, mocht het aan mijn schema liggen dan hoor ik dat graag. En mocht het volgens jullie aan de weegschaal liggen, welke weegschaal is wél betrouwbaar?

Alvast bedankt.

Voedingsschema.jpg

Advertentie:

Hi,

Tijdens mijn bulk/cut periode sta ik eigenlijk nooit op een weegschaal of meet ik me vet (ik ga gewoon op me gevoel en spiegel af), dus kan je hierbij niet adviseren.

-Maar wat is je doel?

je zegt dat je op onderhoud eet, maar zoals ik het lees zegt je schema dat bulkt (je onderhoud  zal iets hoger liggen dan 1722 Kcal, maar je eet nu 2693 Kcal, dat is misschien ook een verklaring dat je meer aankomt dat je verwacht.. 

-"Ik heb gelezen dat je maximaal 0.5 kg per week zou moeten aankomen, dus mij lijkt dat hier iets mis gaat"

Waarom? je komt aan (of is dat dan niet je doel), dat is het belangrijkste. dus je schema lijkt te werken voor "nu", voor jouw.. 

Er wordt tegenwoordig zoveel flauwekul (ook wel goede dingen) geschreven op het web, dat je er helemaal gek van wordt.

Luister gewoon lekker naar je lichaam, meer kan je niet doen, het is allemaal genetisch bepaalt.

Hoe in ieder geval rekening met dat wanneer je zwaarder wordt ook je Kcal behoefte omhoog gaat..   

Aan je gegevens (in je schema) te zien, ben jij net als mij een Ecto ;).

(mijn stats: lft: 47 lengte 180, schommel nu rond de 69 -72 kg, met een klein beetje vet:D, (erg drukke baan nu in deze periode) 

Mijn Bulk inname NU "is om er nabij 2800 Kcal - 65% KH  -- 25% eiwitten -- 10% vet (vet wordt toch haast niet aangezet bij ons ECTO's) 

Naast mijn voedingsschema gebruik ik nu, 1a2 gainershakes en 50gr maltodextrine  puur als extra aanvulling en om wat voorraad te kweken, voor tijdens mijn volgende supplementen periode:ph34r:. (makkelijke Kcal's).

Het blijft een sport van innames berekenen en niet simpel -en dom weg aan gewichten duwen en trekken..

- Teveel is niet goed en te weinig is ook niet goed.

• Like 1
  • Upvote 1

Twee dingetjes voor jullie allebei gozers:

@Maxjek95

Het onderhoud van 1750 kcal lijkt me HEEL LAAG. Dat klopt sowieso van geen kant, zeker niet als je 3-4 keer per week sport!

Dus bkijft voorlopig gerust 2600 eten en verhoog de kcal inname op het moment dat er met de weegschaal niets meer gebeurt. 68 kg op 1m80 is ook maar weinig (een beetje undersized zeg maar) dus de reden dat je zo aankomt is simpelweg omdat je lichaam het gewicht wat het tekort komt (in vet EN spiermassa) eventjes aan het inhalen is. 

Gewoon zo blijven eten tot het stilvalt, dan meer gaan eten als je nog niet bent waar je wilt zijn.

En @jiggie ook jouw kcal zijn aan de lage kant, zeker als ectomorph zul je JUIST meer moeten eten omdat je lichaam overal zo hard doorheen fikt! 2600 kcal is op jouw stats echt een onderhoud (of zelfs een heeeeeel klein beetje cutten) en is dus zeker geen bulk. Ook geen lean bulk. Duw er maar gerust 300kcal bovenop!

:)

• Like 1
  • Upvote 2

Erg waardevolle opmerkingen en antwoorden van Jiggie en Shorty. Allereerst, vertrouw inderdaad op je 'gut feeling'; je lichaam is heel goed in staat om aan te geven wanneer je brandstof nodig hebt. Wel sport-verantwoorde voeding natuurlijk. Krachtsport (bodybuilding) is een zwaar onderschatte sport als het om 'smart thinking' gaat. Zoals het Jiggie het zo raak uitdrukt: niet simpelweg aan gewichten duwen en trekken. Hou je koppie d'r dus bij maar overdrijf niet. Als je alle info gaat opslaan wordt je knettergek. Ook niet elke dag op die weegschaal; nergens voor nodig, behalve als je er een neurose bij wilt hebben.

• Like 1
  • Upvote 1

19 uur geleden zei Shorty:

En @jiggie ook jouw kcal zijn aan de lage kant, zeker als ectomorph zul je JUIST meer moeten eten omdat je lichaam overal zo hard doorheen fikt! 2600 kcal is op jouw stats echt een onderhoud (of zelfs een heeeeeel klein beetje cutten) en is dus zeker geen bulk. Ook geen lean bulk. Duw er maar gerust 300kcal bovenop!

:)

Hier heb je helemaal gelijk in, probleem is op dit moment alleen dat ik door mijn werk, Verpleegkundig Persoon Begeleider in de verstandelijk gehandicapten zorg met MVB bewoners. weinig tijd heb om mijn Kcal binnen te krijgen in deze periode... 

Vandaar ook de "NU" in hoofdletters en daarom vul ik me met de gainers (+/- 450Kcal extra):P

Op 4-4-2020 at 13:24 zei jiggie:

Mijn Bulk inname NU "is om er nabij 2800 Kcal - 65% KH  -- 25% eiwitten -- 10% vet (vet wordt toch haast niet aangezet bij ons ECTO's) 

Naast mijn voedingsschema gebruik ik nu, 1a2 gainershakes en 50gr maltodextrine  puur als extra aanvulling en om wat voorraad te kweken, voor tijdens mijn volgende supplementen periode:ph34r:. (makkelijke Kcal's).

33 minuten geleden zei jiggie:

Hier heb je helemaal gelijk in, probleem is op dit moment alleen dat ik door mijn werk, Verpleegkundig Persoon Begeleider in de verstandelijk gehandicapten zorg met MVB bewoners. weinig tijd heb om mijn Kcal binnen te krijgen in deze periode... 

Vandaar ook de "NU" in hoofdletters en daarom vul ik me met de gainers (+/- 450Kcal extra):P

Dus nu is je bulk kcal inname niet 2800 maar 3250. Dan zeg gewoon dat, is toch duidelijker?  Niet omheen draaien haha. Is niet nodig en voor je lichaam is een kcal simpelweg een kcal.:)

• Upvote 1

4 minuten geleden zei Shorty:

Dus nu is je bulk kcal inname niet 2800 maar 3250. Dan zeg gewoon dat, is toch duidelijker?  Niet omheen draaien haha. Is niet nodig en voor je lichaam is een kcal simpelweg een kcal.:)

Hou je haaks Jiggie. Respect!

• Upvote 1