Advertentie:



Sign in to follow this  
Simon

Supplementen aanraders

Recommended Posts

Hallo allemaal 

 

Ik ben pas nieuw in de fitness wereld en ben nog een beetje zoekende, ik sport inmiddels 3 maanden. Heb zelf heel mijn leven gesport (voetbal) maar vanwege blessure en studies ben ik daar van afgestapt. Inmiddels ben ik  ook begonnen met het letten op mijn eten. Maar nu vraag ik mij af welke supplementen passen het beste bij mij. Ben 1,80 en weeg 71 kilo mijn fitness doel is niet om super opgepompt te zijn maar gewoon goed in shape met niet al te veel vet. Welke supplementen zouden me hierbij het best helpen om mijn doelen te behalen ? 

 

Groeten Simon 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie:

Hi,

 

-- Trainen "like a bitch" ;)

 

Waar zat jezelf aan te denken om te gaan gebruiken? neem aan dat je reeds wel wat hebt ingelezen..

 

Mijn advies:

- Multi-vitamine en mineralen

- Whey protein 

 

Persoonlijk zou ik lekker het geld van de supplementen in je zak houden en een goed voedingsschema maken..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten eerste bedankt voor je reactie ! 

Zelf had ik inderdaad whey proteïne in gedachte, natuurlijke is het de bedoeling om al veel proteïne uit voeding te halen maar aangezien je toch heel wat proteïne zou moeten binnen krijgen voor optimale resultaten kan whey proteïne volgens mij wel van pas komen. Verder had ik ook nog gelezen over 'kreatine', heb je daar enige ervaring mee ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Creatine  is een goed supplement. Het is lichaamseigen en vooral geschikt voor krachtsporters en andere beoefenaars van explosieve sporten. In de atletiek wordt het met name gebruikt door kogelstoters, speer- en discuswerpers en sprinters. Duursporters hebben weinig of geen baat bij creatine.

Zorg wel bij gebruik van creatine dat je na 6 - 8 weken stopt voor 'n tijdje. D.i. om de eigen aanmaak van creatine op gang te houden.

Wel kan 't zijn dat je door de extra creatine wat zwaarder wordt (vocht).

 

Welkom Simon.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Simon,

 

Laat ik je wat eerlijk advies geven aangezien je dus wel iemand bent die al wat huiswerk gedaan heeft!

 

Creatine doet voor je spiermassa bouw helemaal noppes. Het maakt je ietsje sterker door het water wat je vast gaat houden (en het daarna gewoon weer verliest, net als dat hele, hele, HELE kleine beetje "kracht" wat je ervan krijgt) zoals Geert al zei, maar voor spiermassa doet het helemaal niets. Zonde van je zuurverdiende centen dus. (In mijn optiek geldt dat ook voor die whey proteine shakes, om van te kotsen...) EN je hebt volledig gelijk gozer, je kunt alles wat je nodig hebt uit je voeding halen, geen enkel probleem! Eiwitten ook totaal geen probleem.

 

Als je iets nuttigs wilt gebruiken als supplement, bestel je ergens een paar potjes Berberine. Dat verhoogt je insuline gevoeligheid en als je die net voor of net na je training neemt, gewoon (met een maaltijd) heb je daar veel meer aan dan alle stoere potjes met creatine, pre-workout en whey shakes. Maar daarvoor moet je wel gewoon lekker eten, daar begint het mee. Eten, slapen en trainen moeten goed zitten en als je daar Berberine 500mg voor of na je training, heb je daar 10x meer aan :) kan je stukken beter daar je geld in stoppen.

 

(Als je gevoeligheid voor insuline hoog is, transporteert het bloed alle voedingsstoffen veel efficiënter door het lijf en DUS zal je beter groeien :))

 

  • Like 1
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuten geleden zei Shorty:

Hoi Simon,

 

Laat ik je wat eerlijk advies geven aangezien je dus wel iemand bent die al wat huiswerk gedaan heeft!

 

Creatine doet voor je spiermassa bouw helemaal noppes. Het maakt je ietsje sterker door het water wat je vast gaat houden (en het daarna gewoon weer verliest, net als dat hele, hele, HELE kleine beetje "kracht" wat je ervan krijgt) zoals Geert al zei, maar voor spiermassa doet het helemaal niets. Zonde van je zuurverdiende centen dus. (In mijn optiek geldt dat ook voor die whey proteine shakes, om van te kotsen...) EN je hebt volledig gelijk gozer, je kunt alles wat je nodig hebt uit je voeding halen, geen enkel probleem! Eiwitten ook totaal geen probleem.

 

Als je iets nuttigs wilt gebruiken als supplement, bestel je ergens een paar potjes Berberine. Dat verhoogt je insuline gevoeligheid en als je die net voor of net na je training neemt, gewoon (met een maaltijd) heb je daar veel meer aan dan alle stoere potjes met creatine, pre-workout en whey shakes. Maar daarvoor moet je wel gewoon lekker eten, daar begint het mee. Eten, slapen en trainen moeten goed zitten en als je daar Berberine 500mg voor of na je training, heb je daar 10x meer aan :) kan je stukken beter daar je geld in stoppen.

 

(Als je gevoeligheid voor insuline hoog is, transporteert het bloed alle voedingsstoffen veel efficiënter door het lijf en DUS zal je beter groeien :))

 

Helemaal top Shorty. Duidelijker kan niet :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey jongens 

Sorry dat ik nu pas reageer maar was afgelopen dagen nogal druk..

Maar heel erg bedankt voor jullie duidelijke reacties ! 

Ik heb nu mijn voedingsschema iets meer aangepast naar aanraden van een vriend die ook al wat langer in de fitnesswereld zit aangezien ik toch vrij moeilijk aankom. Hij vertelde mij ook dat supplementen geen 'must' zijn als ik me goed focus op voeding rust en training dus ik ga het zo voorlopig verder doen en hopelijk zal progressie en gewenning aan deze levensstijl volgen ! 

 

Nogmaals bedankt jongens !

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 uur geleden zei Simon:

Hey jongens 

Sorry dat ik nu pas reageer maar was afgelopen dagen nogal druk..

Maar heel erg bedankt voor jullie duidelijke reacties ! 

Ik heb nu mijn voedingsschema iets meer aangepast naar aanraden van een vriend die ook al wat langer in de fitnesswereld zit aangezien ik toch vrij moeilijk aankom. Hij vertelde mij ook dat supplementen geen 'must' zijn als ik me goed focus op voeding rust en training dus ik ga het zo voorlopig verder doen en hopelijk zal progressie en gewenning aan deze levensstijl volgen ! 

 

Nogmaals bedankt jongens !

Goed advies van je vriend. Wanneer je pas met krachtsport bent begonnen, heb je nog niet echt veel 'extra's' nodig. Laat je lijf eerst maar 'ns wennen aan de grotere belasting. In het begin ga je als een speer (uiteraard met gestructureerde training en goede voeding). Wanneer de progressie over een tijdje minder gaat worden, kun je altijd nog met supplementen beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

  • Berichten

    • Klopt Peter, Eiwitten kosten meer werk om te verteren, maar dit gaat echt om misschien 30kcal over een hele dag die je dan meer verbrandt en daar gaan de resultaten van fatloss niet op spaak lopen haha.   Hij moet gewoon kijken naar de videos van Greg Doucette op Youtube. Dan is alles duidelijk. 100%. Iedereen kan makkelijk vet verliezen, iedereen.       Videos zijn delen 1 en 2.
    • Een kleine nuance op wat Shorty zegt. Het klopt dat je in een energiedeficit moet gaan om vet te verliezen maar ik zou de focus niet te hard op die eiwitten gaan leggen. Verschillende studies hebben al uitgewezen dat de proteine inname voldoende hoog moet zijn om 1) vet te verliezen 2) behoud van spieren. Brad Schoenfeld raad aan om dit ten minste op 2gr per kilogram te houden van het lichaamsgewicht waar je naar streeft. In Mick zijn geval is 150gr een absoluut minimum.   Proteine heeft een veel groter thermisch effect dan koolhydraten en vet. Dit fenomeen wordt het Thermic Effect of Food(TEF) genaamd en beschrijft de energetische kost die er nodig is bij de vertering. Bij proteine is dit 25-30% van de calorieen terwijl dit bij koolhydraten minder dan 10% bedraagt. Bij vetten is dit verwaarloosbaar. Verminder je die eiwitten dan ga je dit voordeel ook verminderen.   Hier komt nog bij dat wanneer je in een calorie deficit gaat bij een gewone proteine inname, elke kilogram die je verliest daar 1/3 van afkomstig is van de afbraak van spieren. Deze wordt beinvloed door de netto dagelijkse proteine balans. Deze is gelijk aan Muscle Protein Synthesis(MPS) min Muscle Protein Breakdown(MPB). Bij MPS lijkt er een plafond te bestaan met toenemende proteine inname maar de afremming van MPB blijkt nog door te gaan. Dus verlaag je die proteine dan gaat MPB omhoog en MPS omlaag. Verhoog je die proteine dan gebeurd het tegengestelde. Hogere proteine inname is zeker niet slechter.   Als je dan toch je energie inname wilt verlagen zou ik me eerder focussen op een vermindering van koolhydraten en vetten.   Kijk ook eens naar deze topic van een paar dagen geleden.  https://krachtforum.nl/topic/1031-spiergroei-en-vetverlies-met-een-hoog-proteine-dieet/?tab=comments#comment-7183  
    • Welkom,   Volgens verschillende hobby blogs zou roeien effectiever zijn dan hardlopen voor vetverbranding. Of dat wetenschappelijk onderbouwt wordt weet ik niet. Online vind je wel zeer interessante roeiprogramma's.
  • Sponsors